تام سگف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تام سگف
زادهٔ۱ مارس ۱۹۴۵ ‏(۷۹ سال)
قدس, فلسطین انتدابی
پیشهمورّخ، روزنامه‌نگار

تام سگف(عبری: תום שגב‎)، متولد ۱ مارس ۱۹۴۵، مورخ، نویسنده و روزنامه نگار اسرائیلی است.وی با مورخان نوین اسرائیل مرتبط است، گروهی که بسیاری از روایت‌های سنتی این کشور را به چالش می‌کشد.

زندگینامه[ویرایش]

سگف در قدس به دنیا آمده‌است. پدر و مادر او، ریکاردا (متخلص به ملتزر) و هاینز شورین، هنرمندانی بودند که در مدرسه هنر باهاوس با هم آشنا شده بودند و در سال ۱۹۳۵ به دلیل گرایش کمونیستی خود از آلمان نازی گریخته بودند (هاینز نیز یهودی بود). مادر سگف عکاس بود و پدرش که معمار و سازنده اسباب‌بازی بود، در جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ در قدس کشته شد. زبان اول سگف آلمانی بود. مادرش هرگز زبان عبری را فراتر از سطح ابتدایی نیاموخته است. او مدرک لیسانس تاریخ و علوم سیاسی را از دانشگاه عبری اورشلیم و دکترای تاریخ را از دانشگاه بوستون در دهه ۱۹۷۰ دریافت کرده‌است.[۱][۲] خواهر او سیاستمدار آلمانی جوتا اوستيرل شفیرین است.

حرفۀ روزنامه‌نگاری[ویرایش]

سگف در طول دهه ۱۹۷۰ به عنوان خبرنگار برای معاریو در بن کار می‌کرد. [۳] او استاد مدعو دانشگاه راتگرز (۲۰۰۱-۲۰۰۲)، [۴] دانشگاه کالیفرنیا در برکلی (۲۰۰۷) [۵] و دانشگاه نورت‌ایسترن بود، جایی که دوره‌ای در مورد انکار هولوکاست را در آنجا تدریس کرد. او یک ستون هفتگی برای روزنامه هاآرتص می نویسد و کتاب‌هایش به چهارده زبان دنیا منتشر شده است.

در کتاب هفت میلیونمین: اسرائیلی ها و هولوکاست (۱۹۹۳)، سگف تأثیر تعیین‌کنندۀ هولوکاست بر هویت، ایدئولوژی و سیاست اسرائیل را بررسی می‌کند. هرچند این اثر بحث برانگیز بود، اما در مجله مرور کتاب لس آنجلس تایمز توسط الی ویزل تحسین شد. [۶]

در یک فلسطین، تماما: یهودیان و عرب‌ها تحت قیمومت بریتانیا، که بهترین کتاب منتخب نیویورک تایمز (۲۰۰۰) و دریافت‌کننده جایزه کتاب ملی یهودی در رده اسرائیل است،[۷] سگف دوران قیمومیت بریتانیا در فلسطین (۱۹۱۷-۱۹۴۸) را توصیف می‌کند.

سگف دربارۀ تاریخچۀ پیشینه اجتماعی و سیاسی جنگ شش روزه را در کتاب ۱۹۶۷: اسرائیل، جنگ و سالی که خاورمیانه را متحول‌کرد (۲۰۰۶)، بیان می‌کند که [پیش از جنگ شش روزه] هیچ تهدید وجودی برای اسرائیل از نقطه نظر نظامی وجود ندارد. سگف همچنین تردید دارد که همسایگان عرب واقعاً به اسرائیل حمله کرده‌باشند. به گفتۀ سگف، حمله ارتش اردن به قدس‌غربی دلیلی خوشایند برای حمله به اورشلیم‌شرقی بود. اگرچه اشغال قدس‌شرقی از نظر سیاسی برنامه ریزی نشده بود، نویسنده آن را امری همیشه مطلوب [درنظر سیاست‌مداران] می‌داند.

در فوریه ۲۰۱۸، سگف بیوگرافی دیوید بن گوریون را منتشر کرد.

آثار منتشر شده[ویرایش]

 

خواندن بیشتر[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Tom Segev». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱.

  1. «Conversation with Tom Segev, p. 1 of 7». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱.
  2. Otto, Elisabeth; Rossler, Patrick (March 2019). Bauhaus Women: A Global Perspective. Bloomsbury Publishing. pp. 156–161. ISBN 9781912217977. Ricarda had never converted to Judaism, she decided to remain in Israel to care for her parents-in-law.
  3. «I didn't have the guts, Haaretz, April 28, 2009». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ مه ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱.
  4. Salon.com Books | Beyond tribalism
  5. «Conversation with Tom Segev (2007), cover page». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژوئن ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۱.
  6. Elie Wiesel (1992). "The Land That Broke Its Promise THE SEVENTH MILLION: The Israelis and the Holocaust, By Tom Segev". LA Times (Book Review) (به انگلیسی). Archived from the original on 21 February 2018. Retrieved 2010-04-18.
  7. "Past Winners". Jewish Book Council (به انگلیسی). Retrieved 2020-01-22.