بی‌تی‌آر-۶۰

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بی‌تی آر-۶۰)
بی‌تی‌آر-۶۰
بی‌تی‌آر-۶۰
نوعنفربر زره‌پوش
خاستگاه اتحاد جماهیر شوروی
تاریخچه خدمت
خدمت۱۹۵۴ تا اواخر دهه ۱۹۷۰ (در شوروی)
تاریخچه تولید
تاریخ طراحیاز ۱۹۵۵
تاریخ تولید۱۹۶۰ تا ۱۹۷۶
ویژگی‌ها
وزن۱۰.۳ تن
طول۷.۵۶ متر
عرض۲.۸۳ متر
ارتفاع۲٫۳۱ متر
خدمه۳ نفر (فرمانده، راننده، مسلسل‌چی)
سرنشینان۱۴ سرباز
۸ سرباز (مدل پی‌بی)

زرهزره فولادی ۷ تا ۱۰ م‌م
تسلیحات
اصلی
تیربار ۱۴.۵ م‌م (۵۰۰ فشنگ)
تسلیحات
ثانویه
تیربار ۷.۶۲ م‌م پی‌کا (۲۰۰۰ فشنگ)
موتور۲ موتور بنزینی ۶ سیلندر
هر کدام ۹۰ اسب بخار
قدرت/وزن۱۸.۴ اسب بخار به تن
ظرفیت سوخت۲۹۰ لیتر
برد
عملیاتی
۵۰۰ کیلومتر
بیشینهٔ سرعتجاده: ۸۰ کیلومتر
روی آب: ۱۰ کیلومتر بر ساعت
کاربران بی‌تی‌آر-۶۰ (آبی: فعلی/قرمز: سابق)

ب.ت.اِر-۶۰ نفربر زره‌پوش آبی-خاکی ساخت شوروی است که از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۶ در خط تولید بود و حدود ۲۵ هزار دستگاه از آن ساخته شد. بی‌تی‌آر-۶۰ اولین نفربر ۸ چرخ شوروی‌ها بود و به عنوان جایگزینی برای نفربر بی‌تی‌آر-۱۵۲ ساخته شد.[۱]

بی‌تی‌آر-۶۰ یک طرح انقلابی در زمان خود محسوب می‌شد که ویژگی‌های نامتعارفی در مقایسه با دیگر نفربرها داشت. نیروی محرکهٔ این خودرو را دو موتور بنزینی هر یک به قدرت ۹۰ اسب بخار تأمین کرده و در قسمت عقب خودرو قرار می‌گرفتند. در حالیکه کوپهٔ سربازان در قسمت وسط قرار داشت و سربازان برای ورود و خروج بایستی از درهای کناری استفاده می‌کردند. سه دریچهٔ شلیک نیز در هر طرف خودرو قرار داشت که سربازان می‌توانستند با تفنگ شخصی خود از آن شلیک کنند. استفاده از دو موتور این امتیاز را داشت که در صورت خراب شدن یکی از آن‌ها نفربر می‌توانست با موتور دیگر به حرکت ادامه دهد اما معایبی از جمله دشواری تعمیر و بالابودن مصرف سوخت را نیز به همراه داشت، ضمن اینکه موتورهای بنزینی بسیار مستعد آتش گرفتن هستند. شوروی‌ها در بی‌تی‌آر-۷۰ هم از طراحی دوموتورهٔ بنزینی استفاده کردند اما از بی‌تی‌آر-۸۰ به بعد به روش استاندارد یک موتور دیزلی روی آوردند.

مدل‌های ابتدایی این خودرو زره‌پوش سقف نداشتند و از قسمت بالا بسیار آسیب‌پذیر بودند اما از مدل بی‌تی‌آر-۶۰پی‌آ به بعد سقف اضافه شد. در مدل بی‌تی‌آر-۶۰پی‌بی که از سال ۱۹۶۶ در خط تولید قرار گرفت یک برجک با یک تیربار ۱۴.۵ م‌م و یک تیربار ۷.۶۲ م‌م پی‌کا قرار داشت.

زره بی‌تی‌آر-۶۰ در مقابل گلوله‌های ۷.۶۲ میلی‌متری و ترکش‌های کوچک مقاوم است. حداکثر سرعت این خودرو روی جاده ۸۰ کیلومتر و بر روی آب ۱۰ کیلومتر بر ساعت است. وزن مدل بی‌تی‌آر-۶۰پی‌بی ۱۰.۳ تن است.

رومانی حدود ۲ هزار دستگاه از مدل ارتقایافته این نفربر را با نام تاب-۷۱ تولید کرد و چین نیز کپی بدون مجوزی از بی‌تی‌آر-۶۰پی‌بی را تولید کرد.

فهرست جنگ‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Global Security BTR_60