بئرشبع

مختصات: ۳۱°۱۵′۳۲″ شمالی ۳۴°۴۷′۵۸٫۹۵″ شرقی / ۳۱٫۲۵۸۸۹°شمالی ۳۴٫۷۹۹۷۰۸۳°شرقی / 31.25889; 34.7997083
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بئرشبع
  • בְּאֵר שֶׁבַע
  • بئر السبع
نویسه‌گردانی عبری
 • تلفظ دیگرBe'er Sheva' (official)
Beer Sheva (unofficial)
From Upper left: Beersheba City Hall, دانشگاه بن گوریون، Negev Museum of Art, view of down town, Volunteers square, Be'er Sheva at night.
[[بئرشبع|]]
بئرشبع در اسرائیل واقع شده
بئرشبع
بئرشبع
مختصات: ۳۱°۱۵′۳۲″ شمالی ۳۴°۴۷′۵۸٫۹۵″ شرقی / ۳۱٫۲۵۸۸۹°شمالی ۳۴٫۷۹۹۷۰۸۳°شرقی / 31.25889; 34.7997083
کشور اسرائیل
استاناستان جنوب
بخشبخش بئرشبع
تأسیس‌شده4000 BC (Tel Be'er Sheva)
1900 (The new city)
مدیریت
 • نوعشهر
 • سرپرست شهرستانRuvik Danilovich
مساحت
 • کل۱۱۷۵۰۰ دونوم (۱۱۷٫۵ کیلومتر مربع یا ۴۵٫۴ مایل مربع)
بلندی
۲۶۰ متر (۸۵۰ پا)
جمعیت
 (۲۰۲۲)[۱]
 • کل۲۱۴۱۶۲
معنی اسمWell of the Oath or Seven Wells(see also)
وبگاه
شهر بئرشبع پس از تصرف آن توسط نیروهای انگلیسی از نیروهای عثمانی در جنگ جهانی اول.
بنای یادبود تیپ نظامی بئرشبع، که در طول جنگ شش روزه شهر بئرشبع را از نیروهای مصری پس گرفتند.

بِئِرشِبَع (به عبری: באר שבע، به عربی: بئر السبع) نام مرکز استان جنوبی در کشور اسرائیل است. این شهر در صحرای نگب در جنوب کشور اسرائیل قرار دارد. شهر بئرشبع یکی از تاریخی‌ترین شهرهای اسرائیل است که به آن در کتاب‌های مقدس و داستان‌های مشترک دین‌های ابراهیمی اشاره شده‌است. شهر بئرشبع، چهارمین شهر بزرگ اسرائیل است.[۲]

دانشگاه بن گوریون و مرکز درمانی و پژوهشی سوروکا در شهر بئرشبع قرار دارند. اثل مانین نویسنده انگلیسی کتابی در مورد آن نوشته است. مکان کتاب مقدس بئرالشبع تپه بئر شوا است که در حدود ۴ کیلومتر دورتر از شهر مدرن قرار دارد که در آغاز قرن بیستم توسط عثمانی ها تأسیس شد. این شهر توسط نیروهای اسب سبک استرالیایی به رهبری بریتانیا در نبرد بئرالشبع در طول جنگ جهانی اول تصرف شد. جمعیت شهر در سال های ۱۹۴۹-۱۹۴۸ به طور کامل تغییر کرد. بیر سبعه (به عربی: بئر السبع)، همانطور که در آن زمان شناخته می شد، تقریباً به طور کامل مسلمان و مسیحی بود و در طرح تقسیم سازمان ملل متحد برای فلسطین در سال ۱۹۴۷ به عنوان بخشی از دولت عربی تعیین شد. در اکتبر ۱۹۴۸ توسط نیروهای دفاعی اسرائیل تصرف شد و جمعیت عرب اخراج شدند. امروزه، منطقه کلان شهر از جمعیت تقریباً مساوی یهودی و عرب تشکیل شده است که بخش بزرگی از جمعیت یهودی را نوادگان یهودیان سفاردی و یهودیان میزراحی تشکیل می دهند که پس از تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از کشورهای عربی اخراج شدند، و همچنین تعداد کمی از آنها. جوامع بن اسرائیل و یهودیان کوچین از هند. موج دوم و سوم مهاجرت از سال ۱۹۹۰ اتفاق افتاده است و مهاجران روسی زبان از اتحاد جماهیر شوروی سابق و همچنین مهاجران بتا اسرائیل از اتیوپی را به همراه آورده است. مهاجران شوروی بازی شطرنج را به یک ورزش بزرگ در بئرشبا تبدیل کرده‌اند و اکنون مرکز ملی شطرنج اسرائیل است و سرانه استادان بزرگ شطرنج بیشتر از هر شهر دیگری در جهان است. Beersheba محل دانشگاه بن گوریون است. این شهر همچنین به عنوان مرکزی برای صنعت فناوری پیشرفته و در حال توسعه اسرائیل عمل می کند.این شهر بیش از ۲۵۰ دوربرگردان ساخته است که نام خود را به عنوان "پایتخت دوربرگردان اسرائیل" و بیشترین تعداد دوربرگردان در جهان به خود اختصاص داده است.

بئر شبع در تورات[ویرایش]

بئر شبع در تورات همان جایی است که ابراهیم فرزند خود اسماعیل و هاجر را به آنجا روانه کرد.[۳]

همچنین ابراهیم در نزدیکی بئر شبع، تنها فرزند خود اسماعیل را به مذبح برد.[۴]

تاریخچه[ویرایش]

ورزش[ویرایش]

تیم فوتبال هاپوئل بئرشبع نماینده بئرشبع در لیگ برتر فوتبال اسرائیل است.[۵]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Localities File" (XLS). Israel Central Bureau of Statistics. 2017. Retrieved 22 April 2019.
  2. هم‌زمان با پرتاب موشک‌های دوربردتر توسط حماس، اسرائیل برقراری آتش‌بس ۴۸ ساعته را بررسی می‌کند بایگانی‌شده در ۴ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine (وزارت امور خارجه اسرائیل)
  3. پیدایش 21:15
  4. پیدایش 22:19
  5. عکس‌خبر: بالابردن پرچم فلسطین در مسابقه فوتبال اروپایی، بی‌بی‌سی فارسی