اچ. جی. ولز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اچ.جی. ولز
نام اصلی
هربرت جورج ولز
زاده۲۱ سپتامبر ۱۸۶۶
بروملی، کنت، انگلستان
درگذشته۱۳ اوت ۱۹۴۶ (۷۹ سال)
ریجنتز پارک، لندن، انگلستان
آرامگاهخاکستر
پیشهرمان‌نویس، آموزگار، تاریخ‌دان، روزنامه‌نگار
زمینه کاریرمان
ملیتانگلیسی
دانشگاهکالج سلطنتی علوم
(کالج سلطنتی لندن)
سبک نوشتاریعلمی تخیلی (بیشتر علمی تخیلی اجتماعی
رئالیسم اجتماعی
سال‌های فعالیت۱۸۹۵–۱۹۴۶
کتاب‌هاچکیده تاریخ
داستان:
ماشین زمان
مرد نامرئی
جزیره دکتر مورو
جنگ دنیاها
نخستن انسان‌ها در ماه
شکل چیزهایی می‌آیند
همسر(ها)ایزابل مری ولز (۱۸۹۱–۱۸۹۴، طلاق)
امی کاترین رابینز (۱۸۹۵–۱۹۲۷، مرگ)
فرزند(ان)جورج فیلیپ ولز (۱۹۰۱–۱۹۸۵)
فرانک ریچارد ولز (۱۹۰۳–۱۹۸۲)
آنا-جین کنارد (۱۹۰۹–۲۰۱۰)
آنتونی وست (۱۹۱۴–۱۹۸۷)

هِربرت جورج وِلز (به انگلیسی: Herbert George Wells) (زاده ۲۱ سپتامبر ۱۸۶۶ – درگذشته ۱۳ اوت ۱۹۴۶) روزنامه‌نگار، جامعه‌شناس، تاریخ‌نگار سوسیالیست اهل انگلستان و نویسندهٔ رمان و داستان کوتاه بود. او به خاطر خلق رمان‌های علمی–تخیلی شناخته شده‌است و اغلب از او با عنوان «پدر علمی-تخیلی» یاد می‌شود.[۱][۲]

از آثار علمی تخیلی او می‌توان به مرد نامرئی، ماشین زمان، جزیره دکتر موریو و جنگ دنیاها اشاره کرد. اثر تاریخی هربرت جورج ولز در ایران با نام «کلیات تاریخ» انتشار یافته‌است.

زندگی[ویرایش]

هربرت جورج ولز در شهر کنت در انگلستان متولد شد. وی چهارمین و آخرین فرزند جوزف ولز (بازیکن کریکت) بود. حادثه‌ای در دوران نوجوانی ولز سبب شکستگی پا و خانه نشینی او شد. ولز برای گذراندن وقت به کتاب خواندن مشغول شد و همین باعث علاقه‌مندی او به کتاب و نویسندگی شد. او یک سال بعد وارد آکادمی تجاری توماس مورلی شد و تا سال ۱۸۸۰ در آنجا به درس خواندن ادامه داد.

در سال ۱۸۷۷ پدر ولز دچار شکستگی ران شد و دیگر نتوانست به عنوان بازیکن کریکت به کار خود ادامه دهد. کار کردن در مغازه نیز نمی‌توانست کفاف زندگی آن‌ها را بدهد. به دلیل ناتوانی مالی، خانوادهٔ ولز مجبور به فرستادن پسرانشان به کارآموزی و کار اجباری شدند. از۱۸۸۰ تا ۱۸۸۳ تجربه‌های سخت ولز در هنگام کار به عنوان یک پارچه فروش که ۱۳ ساعت در روز پیوسته کار می‌کرد و شب‌ها نیز در یک خوابگاه کوچک همراه دیگر کارگران می‌خوابید الهام بخش او در نوشتن کتاب چرخ‌های بخت شد.

ولز در امپریال کالج لندن تحصیل کرد و در سال ۱۸۸۸ فارغ‌التحصیل شد. او با نوشتن رمان ماشین زمان و انتشار آن در ۱۸۹۵ به شهرت رسید. او در این داستان ضمن بهره بردن از عناصر علمی، پیشگویی‌ای جامعه‌شناختی از آیندهٔ جوامع مبتنی بر سرمایه‌داری ترسیم می‌کند.[۳]

او در ۱۳ اوت ۱۹۴۶ در ۷۹ سالگی در خانه‌اش در لندن درگذشت. به افتخار او یادبودی توسط شورای لندن بزرگ در خانهٔ او نصب شد.[۴]

رمان‌ها[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. Adam Charles Roberts (2000), "The History of Science Fiction", page 48. In Science Fiction, Routledge, شابک ‎۰−۴۱۵−۱۹۲۰۴−۸.
  2. Siegel, Mark Richard (1988). Hugo Gernsback, Father of Modern Science Fiction: With Essays on Frank Herbert and Bram Stoker. Borgo Pr. ISBN 0-89370-174-2.
  3. «" هربرت جورج " و هجو جامعه سرمایه‌داری». مهر. ۲۶ خرداد ۱۳۸۵. دریافت‌شده در ۷ اوت ۲۰۲۰.
  4. "WELLS, H.G. (1866-1946)". English Heritage - Blue Plaques (به انگلیسی). Retrieved 7 August 2020.

منابع[ویرایش]