الیزابت تیشی فیسلبرگر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الیزابت تیشی فیسلبرگر
الیزابت تیشی فیسلبرگر(۲۰۲۰)
نام هنگام تولدالیزابت تیشی
زادهٔ۱۹۵۷
وین
ملیتاتریش
پیشهوکیل
شناخته‌شده برایریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
پس ازکولی سک (سنگال)

الیزابت تیشی فیسلبرگر (انگلیسی: Elisabeth Tichy-Fisslberger؛ زادهٔ ۱۹۵۷) دیپلمات اهل اتریش، وکیل و مترجم است. او اولین اتریشی است که از ژانویه ۲۰۲۰ ریاست شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد را برعهده گرفته است.

زندگی‌نامه[ویرایش]

تیشی فیسلبرگر در ۱۹۵۷ در وین بدنیا آمد. وی در دانشکده حقوق دانشگاه وین تحصیل کرد، وی همزمان به تحصیل در ترجمه زبان‌های فرانسوی و اسپانیایی پرداخت او برای تحصیل در بلژیک از دانشگاه کاتولیک لوون بورسیه تحصیلی گرفت.[۱]

او در دسامبر ۲۰۱۹ برای ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب شد تا از ۲۰۲۰ برای خدمت در این موضع قرار گیرد. آلکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش اشاره کرد که انتصاب وی به منزله شناخت تلاش‌های حقوق بشری وی در کشورش است. وی اولین اتریشی است که این سمت را در سازمان ملل متحد عهده‌دار می‌شود.[۲]

فیسلبرگر جانشین کولی سک از سنگال شد که از ۲۰۱۹ در این موضع ریاست شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار داشت، معاونان کولی سک، ناصر احمد اندیشه از افغانستان و یاکولی کوکو جانسون از توگو و سوکورو فلورس ایرا از مکزیک و یوراج پودورسکی از اسلواکی بودند. الیزابت تیشی فیسلبرگر قبل از پیوستن به سازمان ملل نماینده اتریش در سازمان ملل متحد بود. وی در قطعنامه ۲۰۱۷ ملل متحد به نمایندگی از اتحادیه اروپا خواستار گسترش فعالیتهای هیئت‌های حقیقت یاب سازمان ملل و ایجاد یک سازوکار دائمی و مستقل به منظور جمع‌آوری، حفظ و تحلیل اسناد و مدارک موجود در خصوص جنایات بین‌المللی و نقض حقوق و قوانین بین‌المللی تأکید نمود.

منابع[ویرایش]

  1. "TICHY-FISSLBERGER, Elisabeth". www.da-vienna.ac.at. Retrieved 2020-02-19.
  2. Uhr, 17 09; Dezember 2019, 06 (2019-12-06). "Elisabeth Tichy-Fisslberger: Österreicherin neue Präsidentin des UNO-Menschenrechtsrates". www.kleinezeitung.at (به آلمانی). Retrieved 2020-02-19.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: فهرست نویسندگان (link)

پیوند به بیرون[ویرایش]