ارسا (قمر)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Ersa
تصویر پیش‌یابی ارسا که توسط تلسکوپ هاوایی–فرانسه–کانادا در فوریه ۲۰۰۳ گرفته شده‌است
کشف[۱][۲]
کاشفاسکات اس. شپرد
محل کشفرصدخانه میان‌آمریکایی سرو تولولو
تاریخ کشف11 May 2018
طبقه‌بندی
طبقه‌بندی
مشتری LXXI
تلفظ‎/ˈɜːrsə/‎
نامیده به نام
ارسا
S/2018 J 1
ویژگی‌های مداری
مبدأ 1 January 2000 (JD 2451545.0)
Observation arc21.08 yr (7,701 d)
تاریخ نخستین precovery6 August 2000[۳]
ماهمشتری
گروهگروه هیمالیا
عناصر ارزنده مداری[۴]
۱۱٬۴۰۱٬۰۰۰ کیلومتر (۰٫۰۷۶۲۱ یکای نجومیAU
0.116
انحراف ارزنده
۲۹٫۱° (نسبت به دایرةالبروج)
۵۲۷٫۵۸۷۲۳۱ درجه / سال
۰٫۶۸۲۳۵ سال
(۲۴۹٫۲۲۹ روز)
Precession of perihelion
8994.503 دقیقه و ثانیه قوسی / سال
4232.058 دقیقه و ثانیه قوسی / سال
ویژگی‌های فیزیکی
میانگین قطر
۳ کیلومتر[۵]
سپیدایی0.04 (پیش‌بینی شده)[۵]
22.9[۵]
15.9[۱]

ارسا (به انگلیسی: Ersa) ‎/ˈɜːrsə/‎ که همچنین با نام مشتری LXXI شناخته شده‌است، ماهواره طبیعی کوچک و خارجی مشتری است که توسط اسکات اس. شپرد در ۱۱ مه ۲۰۱۸ با استفاده از تلسکوپ ۴ متری ویکتور ام بلانکو در رصدخانه سرو تولولو، شیلی کشف شد. پس از اینکه مشاهدات در بازه زمانی کافی برای تأیید مدار ارسا جمع‌آوری شد، در ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۸، این قمر همراه با ۱۰ قمر دیگر مشتری معرفی شده و به طور موقت توسط مرکز بررسی ریزسیاره‌ها، نام S/2018 J 1 برای آن تعیین شد. ارسا در رصدهای پیش‌یابی در ۶ اوت ۲۰۰۰ دیده شده بود.

ارسا بخشی از گروه هیمالیا است، یعنی خوشه‌ای فشرده از قمرهای نامنظم موافق‌گرد مشتری که مداری مشابه قمر هیمالیا را در نیم قطر بزرگ بین ۱۱–۱۲ میلیون کیلومتر (۶٫۸–۷٫۵ میلیون مایل) و انحراف مداری بین ۲۶ تا ۳۱ درجه دنبال می‌کنند. این قمر با قطر تخمینی ۳ کیلومتر (۱٫۹ مایل) و قدر مطلق ۱۵٫۹، یکی از کوچک‌ترین اعضای شناخته شدهٔ گروه هیمالیا است.

نام[ویرایش]

انیمیشنی از تصاویر پیش‌یابی ارسا که توسط CFHT در ۲۴ فوریه ۲۰۰۳ گرفته شده‌است

این قمر در سال ۲۰۱۹ به نام ارسا، الهه شبنم یونانی، دختر زئوس و سلنه نامگذاری شده‌است. این قمر متعلق به مخالف‌گرد گروه هیمالیا است که نام آنها به a ختم می‌شود.

مدار[ویرایش]

ارسا به‌طور متوسط در نیم قطر بزرگ حدود ۱۱٬۴۰۱٬۰۰۰ کیلومتر (۷٬۰۸۴٬۰۰۰ مایل) و انحراف مداری حدود ۲۹٫۱ درجه نسبت به دایره البروج به دور مشتری می‌چرخد. ارسا مانند تمام قمرهای نامنظم مشتری، تا اندازه‌ای از مشتری دور است که به شدت در معرض اغتشاشات گرانشی خورشید و سیارات دیگر قرار دارد و این امر باعث می‌شود که مدار آن در طول زمان بسیار متغیر باشد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام MPEC-2018-O18 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام jplsats-disc وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام MPC141872 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  4. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام jplsats-elem وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام SheppardMoons وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).