آنتوسور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

آنتوسور
محدودهٔ زمانی: کاپیتانین، ۲۶۶ تا ۲۶۰ میلیون سال پیش
جمجمه آنتوسور در موزه ایزیکو، کیپ‌تاون
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: هم‌کمانان
راسته: ددکاوان
زیرراسته: سهمگین‌سران
تیره: آنتوسوریان
سرده: آنتوسور
گونه: A. magnificus

آنتوسور (نام علمی: Anteosaurus) (به معنی خزنده آنتایوس) یک سرده منقرض‌شده از هم‌کمانان گوشت‌خوار بزرگ است که در میانه دوره پرمین در آفریقای جنوبی زندگی می‌کرد. مانند سایر هم‌کمانان درشت‌اندام و بزرگ‌جثه میانه دوره پرمین آنتوسور نیز به زیرراسته سهمگین‌سران تعلق داشت. سهمگین‌سران گروهی از ددکاوان اولیه بودند که در میانه دوره پرمین و بین ۲۷۰ تا ۲۶۰ میلیون سال پیش به تنوع زیادی دست یافتند و به صورت ناگهانی در حدود ۲۶۰ میلیون سال پیش منقرض شدند. علت انقراض این جانوران هنوز مشخص نیست اما ممکن است مجموعه‌ای از عوامل گوناگون مانند آنچه که برای بزرگ‌زیاگان پلیستوسن رخ داد در انقراض سهمگین‌سران نیز نقش داشته باشد.

توصیف[ویرایش]

نگاره خیالی از آنتوسور در آفریقای جنوبی پیشاتاریخ

آنتوسور حدود ۵ تا ۶ متر طول و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم نیز وزن داشت و از آن به عنوان بزرگ‌ترین هم‌کمان گوشت‌خوار غیر پستاندار تاریخ یاد می‌شود. این جانور دارای جمجمه‌ای بلند و باریک به طول ۸۰ سانتی‌متر بود و آرواره نیرومندی داشت. همچون پستانداران امروزی آنتوسور نیز چنددندان بود و دندان‌های پیش و نیش برجسته‌ای در جلوی فک خود داشت. اندام‌های حرکتی آنتوسور کوتاه و دم آن بلند و قوی بود و از این برخی دانشمندان این جانور را همچون تمساح‌های امروزی یک شکارچی نیمه‌آبزی می‌دانند که برای طعمه خود در زیر آب کمین می‌کرده و ناگهان به سمت آن یورش می‌برده‌است.

درخت تبارزایی[ویرایش]

[۱]

ددکمانان

Biarmosuchus tener

سهمگین‌سران

تاجدارسوسمار

Ulemosaurus svijagensis

مفلوک‌سگ

Anteosauridae

Archaeosyodon praeventor

Anteosaurinae

Sinophoneus yumenensis

Titanophoneus adamanteus

Titanophoneus potens

Anteosaurus magnificus

Syodontinae

Pampaphoneus biccai

Notosyodon gusevi

Syodon biarmicum

Australosyodon nyaphuli

منابع[ویرایش]

  1. Cisneros, J.C.; Abdala, F.; Atayman-Güven, S.; Rubidge, B.S.; Şengör, A.M.C.; Schultz, C.L. (2012). "Carnivorous dinocephalian from the Middle Permian of Brazil and tetrapod dispersal in Pangaea". Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 109 (5): 1584–1588. doi:10.1073/pnas.1115975109. PMC 3277192. PMID 22307615.
  • ویکی‌پدیای انگلیسی