کشته‌شدن آرمان علی‌وردی

صفحه حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آرمان علی‌وردی)

آرمان علی‌وردی
تشیع جنازه آرمان علی‌وردی
درگذشت۶ آبان ۱۴۰۱
شهرک اکباتان، تهران

آرمان علی‌وردی (درگذشتهٔ ۶ آبان ۱۴۰۱)، طلبه بسیجی اهل ایران بود که چهارم آبان ۱۴۰۱ و در جریان سرکوب خیزش ۱۴۰۱ ایران، در شهرک اکباتان تهران زخمی و بعد از آن درگذشت.[۱] سن او به هنگام کشته‌شدن، ۲۱ سال عنوان شده‌است.[۲][۳]

کشته‌شدن

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، آرمان علی‌وردی عضو بسیج یگان امنیتی امام رضا و طلبه حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی بود. وی ساکن محله شهران بود که در روز ۴ آبان ۱۴۰۱ و در جریان درگیرهای در شهرک اکباتان در مأموریتی از سوی بسیج برای سرکوب اعتراضات در محل حادثه حضور داشت. وی سپس توسط عده ای ربوده شد و مورد شکنجه قرار گرفت. ربایندگان سپس پیکر نیمه جان وی را در خیابان رها کردند که ساعاتی بعد توسط دیگر بسیجیان پیدا می‌شود و سریعاً به بیمارستان بقیةالله انتقال می‌یابد اما بر اثر خونریزی و شدت جراحات وارده در روز ۶ آبان جان می‌سپارد.[۴] به گزارش همشهری، یکی از متهمان دستگیر شده، وقایع آن شب را اینگونه توصیف می‌کند که: «من و دوستانم جوان بسیجی را دنبال کردیم و در پارکینگ یکی از بلوک‌های شهرک اکباتان او را گیر انداختیم. به او گفتم کد رمزت را بگو و سپس با چاقو او را زدم. یک نفر با سنگ به او ضربه زد و دیگری هم وی را به باد کتک گرفت.»[۵]به ادعای شبکه العالم یکی از همراهان او مدعی است که وی را برای توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران تحت فشار قرار داده بودند که او قبول نکرده بود.[۲]

خاکسپاری

تشییع جنازه وی در ۸ آبان ماه در شهران برگزار و در قطعه ۵۰ گورستان بهشت زهرا دفن شد.[۴]

دستگیری‌ها

ده روز پس از حادثه پلیس مدعی شد که عاملان اصلی این اقدام را شناسایی و دستگیر کرده‌است.[۶][۵] روزنامهٔ جوان وابسته به سپاه پاسداران[۷] نوشت: «... متهمان که همگی جوان هستند و تحصیلاتی از سیکل تا دیپلم دارند در بازجویی‌ها ادعا می‌کنند تحت تأثیر آموزش‌های شبکه‌های مجازی و مصرف ماده مخدر گل و جنگ رسانه‌ای بیگانگان قرار گرفته و فریب خورده‌اند.»[۸][۹][۱۰]

تعداد متهمان دستگیر شده ۵ نفر اعلام شده‌است،[۱۱] (۱ نفر به اتهام زدن ضربات چاقو، ۱ نفر متهم به زدن با سنگ، ۱ نفر متهم به ضرب و شتم و ۲ نفر دیگر فیلم‌بردار و انتشار دهنده فیلم بوده‌اند) و تعداد کل مظنونان پرونده، ۱۵ نفر عنوان شده‌است.[۵] به گزارش فارس، در ۱۶ آبان، فرمانده سپاه تهران از دستگیری ۱۴ نفر از عوامل کشته‌شدن آرمان علی‌وردی خبر داد.[۱۲]

واکنش‌ها

کشته‌شدن آرمان علی‌وردی موجب واکنش‌های بسیاری به‌ویژه از سوی مسئولان رده بالا و سران نظام شد.
علی خامنه‌ای در جریان سخنرانی در دیدار با دانش‌آموزان در روز ۱۱ آبان‌ماه، ضمن سکوت در برابر نقش حکومت در بروز اعتراضات جاری، با اشاره به کشته‌شدن این طلبه جوان خواستار شناسایی و مجازات عاملان آن شد.[۱۳] حسین رحیمی، رئیس پلیس وقت تهران، کشته‌شدن این طلبه را «جنایت بزرگ و فجیع» خواند و عاملان آن را فریب‌خوردگان دشمن خطاب کرد.[۵] سخنگوی قوه قضائیه[۱۴] و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، با خانواده او دیدار کردند.[۱۵] سخنگوی دولت نیز در توئیتی، خون وی را ضامن تحقق آرمان‌های بزرگ ایران خواند.[۱۶] وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به کشته‌شدن و تشیع جنازه آرمان علی‌وردی واکنش نشان داد و از عدم محکومیت این رفتار در رسانه‌ها، انتقاد کرد.[۱۷] سعید جلیلی نیز این کشته‌شدن را نماد مظلومیت و سربلندی انقلاب اسلامی دانست.[۱۸]

حمله به اکباتان

به گزارش نیویورک تایمز، پس از ضرب و شتم آرمان علی‌وردی در شهرک اکباتان، سرکوب معترضان در این شهرک تشدید شد و نیروهای امنیتی از جمله مأموران ضد شورش، لباس شخصی‌ها و شبه‌نظامیان بسیجی هر شب به منطقه حمله می‌کردند و ساکنان را مورد ضرب و شتم و دستگیری قرار می‌دادند.[۱۹] شهرک اکباتان، یک مجتمع آپارتمانی در غرب تهران است که صحنه اعتراضات شبانه پس از کشته‌شدن مهسا امینی بود و هزاران نفر از ساکنان از پنجره‌های آپارتمان خود علیه مقامات جمهوری اسلامی شعار سر می‌دادند.[۲۰][۱]

تغییر نام خیابان و شهرک اکباتان

در جلسه شورای شهر تهران، مطرح شد تا دو خیابان به نام آرمان علی‌وردی تغییر یابد. طی این جلسه، با ۲۰ رای موافق، تصویب شد تا خیابان‌های نیلوفر جنوبی و قدس در تقاطع خیابان شهران جنوبی در منطقه پنجم تهران، به نام این فرد درآید.[۲۱] روزنامه هم‌میهن در تیتری، از پیشنهاد تغییر نام شهرک اکباتان پس از کشته‌شدن این طلبه یاد کرد.[۳]

تغییر نام ایستگاه متروی کوهسار

با افتتاح ایستگاه متروی کوهسار با حضور ابراهیم رییسی، نام این ایستگاه به «شهید آرمان علی‌وردی» تغییر کرد.[۲۲]

جستارهای وابسته

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «افراد ناشناس نام شهرک اکباتان تهران را به اسم یک طلبه بسیجی تغییر دادند». رادیو فردا. ۱۰ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۵ نوامبر ۲۰۲۲.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «نحوه شهادت فجیع شهید «آرمان علی وردی»». fa.alalam.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ «خبرگزاری فارس - خط ویژه| اصلاح‌طلبان «آرمان علی‌وردی» را دوباره شهید کردند/ توهین به زنان ایرانی با شعار «زن، زندگی، آزادی»». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۲-۱۱-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ««آرمان علی‌وردی» که بود و چگونه به شهادت رسید؟ - اخبار سیاست ایران - اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ۵٫۳ «من به شهید آرمان علی وردی چاقو زدم | ماجرای صدای زن در فیلم حمله به شهید بسیجی | وقتی گُل می‌کشیدیم شجاع می‌شدیم | می‌خواستم از کشور فرار کنم». همشهری آنلاین. ۲۰۲۲-۱۱-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  6. «خبرگزاری فارس - قاتلان شهید آرمان علی وردی دستگیر شدند+فیلم». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۲-۱۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  7. «روزنامه جوان وابسته به سپاه، آلمان را به دلیل میزبانی تجمع تاریخی ایرانی‌ها تهدید کرد». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۲-۱۰-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۱.
  8. «تروریست‌ها مشغول کارند؛ 5 شهید دیگر تقدیم به امنیت کشور». www.irannewspaper.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۹.
  9. «اعترافات قاتلان شهید «آرمان علی وردی»». فرارو. ۱۴ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۹.
  10. «اعترافات عامل اصلی شهادت آرمان علی‌وردی: فریب فضای مجازی را خوردم/ فکر نمی‌کردیم شناسایی و دستگیر شویم». خبرآنلاین. ۲۰۲۲-۱۱-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۹.
  11. «ببینید | نحوه دستگیری قاتلان شهید آرمان علی وردی | این ۵ اغتشاشگر عامل جنایت وحشیانه بازداشت شدند». همشهری آنلاین. ۲۰۲۲-۱۱-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  12. «خبرگزاری فارس - فرمانده سپاه تهران بزرگ: ۱۴ نفر از عوامل شهادت «آرمان علی‌وردی» دستگیر شدند/ کشف ۱۵۰۰ قبضه سلاح سرد و گرم از اغتشاشگران». خبرگزاری فارس. ۲۰۲۲-۱۱-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  13. خبرگزاری تسنیم - خامنه‌ای: اتفاقات اخیر جنگ ترکیبی بود/ جوانانی که در خیابان آمدند بچه‌های خودمان هستند
  14. «قول سخنگوی قوه قضائیه به خانواده شهید آرمان علی وردی». روزنامه دنیای اقتصاد. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  15. «عکس/ دیدار جمعی از نمایندگان تهران با خانواده شهید آرمان علی‌وردی». مشرق نیوز. ۲۰۲۲-۱۱-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  16. «واکنش سخنگوی دولت به شهادت شهید «‎آرمان علی‌وردی»». پایگاه خبری افکارنیوز. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  17. «یادداشت وزیر فرهنگ برای شهید آرمان علی‌وردی». خبرگزاری برنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  18. «واکنش سعید جلیلی به شهادت آرمان علی‌وردی | جوان دهه هشتادی که قدرت ایمان را در ۱۱ ثانیه به رخ جهانیان می‌کشد». همشهری آنلاین. ۲۰۲۲-۱۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  19. «A Chilling Crackdown at a Tehran Apartment Complex». نیویورک تایمز. ۲ نوامبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۵ نوامبر ۲۰۲۲.
  20. «سرکوب کم‌سابقه در اکباتان و چیتگر؛ استفاده از بلندگو، بمب صوتی و لیزر برای ارعاب شهروندان». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۰ آبان ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۵ نوامبر ۲۰۲۲.
  21. «نامگذاری دو خیابان در منطقه ۵ به نام شهید آرمان علی وردی». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۲-۱۱-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۱-۰۷.
  22. کیا، محمود اکبری (۲۰۲۳-۱۰-۱۰). «نام ایستگاه متروی کوهسار، شبانه به مترو آرمان تغییر پیدا کرد». پایگاه خبری مدارا. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۱۰.

پیوند به بیرون