طاها آق‌گل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
طاها آکگل
آق‌گل پس از کسب مدال طلا المپیک ۲۰۱۶ ریو
اطلاعات شخصی
ملیتترکیه‌ای
زاده۲۲ نوامبر ۱۹۹۰ (۳۳ سال)
سیواس، ترکیه
پیشهورزشکار
قد۱٫۹۲ متر (۶ فوت ۴ اینچ)
ورزشی
کشور ترکیه
ورزشکشتی
سبکآزاد
باشگاهباشگاه آسکی آنکارا
مربیعبدالله کاکمر
فینال‌های جهانی۲۰۱۴ تاشکند، ۲۰۱۵ لاس وگاس، ۲۰۱۷ پاریس، ۲۰۱۹ نورسلطان، ۲۰۲۲ بلگراد
فینال‌های المپیک۲۰۱۶ ریو

طاها آق‌گل (به ترکی استانبولی: Taha Akgül، زادهٔ ۲۲ نوامبر ۱۹۹۰) کشتی‌گیر اهل ترکیه است که در دستهٔ فوق سنگین‌وزن کشتی آزاد فعالیت می‌کند.[۱] آق‌گل برندهٔ مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو و مدال برنز المپیک ۲۰۲۰ توکیو است. او همچنین قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۲۲، و نیز نایب‌قهرمان این مسابقات در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ است.

آق‌گل قهرمان نه دورهٔ قهرمانی کشتی اروپا از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۳ است و از پرافتخارترین کشتی‌گیران تاریخ این مسابقات محسوب می‌شود. او در بازی‌های اروپایی ۲۰۱۵ نیز مدال طلای فوق سنگین را کسب کرده‌است.

فعالیت حرفه‌ای[ویرایش]

المپیک ۲۰۱۲ لندن[ویرایش]

طاها آق‌گل در وزن ۱۲۰ کیلوگرم در کشتی آزاد در مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۱۲ حضور داشت، این اولین حضور وی در مسابقات سطح بالای بین الملی نظیر المپیک و مسابقات قهرمانی کشتی جهان بود. آق‌گل در دور اول مسابقات توانست در دو تایم با نتیجه ۱ بر صفر و ۲ بر صفر اولکساندر خوتسیانیفسکی از اوکراین را شکست بدهد، اما در دور بعد با نتیجه ۱ بر صفر و ۳ بر صفر در دو تایم به بیلال ماخوف قهرمان سه دوره ای جهان و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی از روسیه شکست خورد. با توجه به باخت بیلال ماخوف به داویت مودزماناشویلی در نیمه نهایی طاها آق‌گل در دور مسابقات کنار رفت. در رده‌بندی نهایی که بعد از دوپینگ نفرات اول و دوم اعلام شد طاها آکگول نفر هفتم در رده‌بندی نهایی شد.

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۳[ویرایش]

طاها آق‌گل در وزن ۱۲۰ کیلوگرم کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۳ برای اولین بار در قهرمانی جهان حضور داشت. در دور اول طاها آق‌گل با نتیجه ۸ بر صفر و با ضربی فنی کریستوس نفیادوپولوس از یونان را شکست داد در دور دوم با نتیجه ۶ بر ۲ از آلن زاسایف کشتی‌گیر اوکراینی شکست خورد و با توجه به حضور او در فینال آق‌گل به گروه شانس مجدد راه یافت تا شانس خود را برای کسب مدال برنز امتحان کند، در کشتی اول شانس مجدد آق‌گل با نتیجه ۸ بر صفر و ضربه فنی فلوریان اسکیلانگ تمنگیل از جمهوری پالائو را شکست داد در کشتی دوم شانس مجدد ۷ بر ۳ جمال الدین ماگومداف را شکست داد و به دیدار رده‌بندی راه یافت. در رده‌بندی با نتیجه ۳ بر صفر ترول دلاگنف آمریکایی را شکست داد و به مدال برنز و اولین مدال قهرمانی جهان خود رسید.

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۴[ویرایش]

طاها آق‌گل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۴ حضور داشت، در دور اول آق‌گل با نتیجه ۱۰ بر ۴ ریچارد سرکسیکس از مجارستان را شکست داد، در دور دوم ۴ بر صفر اصلان ژبیسوف از آذربایجان را شکست داد در دور سوم با کشتی‌گیر عنوان دار آمریکایی ترول دلاگنف کشتی گرفت و با نتیجه ۴ بر ۲ او را شکست داد و به نیمه نهایی رسید. در نیمه نهایی حریف او آلکسی شماروف بلاروسی و قهرمان مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۱ بود که با نتیجه ۸ بر ۱ توانست او را شکست بدهد و به دیدار نهایی برسد. در فینال حریف او کمیل قاسمی قهرمان المپیک تابستانی ۲۰۱۲ از ایران بود که در یک کشتی نزدیک و حساس توانست با نتیجه ۴ بر ۳ او را شکست بدهد و برای اولین بار قهرمان سنگین‌وزن کشتی جهان شود.

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۵[ویرایش]

طاها آق‌گل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۵ حضور داشت، در دور اول با نتیجه ۱۱ بر صفر خوزه کوبا کشتی‌گیر اسپانیای را شکست داد در دور دوم با نتیجه ۴ بر ۲ لوان بریانیدزه کشتی‌گیر گرجستانی الاصل ارمنستان را شکست داد، در دور سوم طاها آکگول کشتی‌گیر عنوان دار قزاقستانی دولت شبان بای را ۶ بر ۱ شکست داد و به نیمه نهایی رسید. در نیمه نهایی حریف او بیلال ماخوف کشتی‌گیر عنوان دار جهان و المپیک از روسیه بود که در یک کشتی زیبا در مدت زمان ۵۲ ثانیه با استفاده از فن فیتیله پیج توانست این کشتی‌گیر قدرتمند را با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست دهد و راهی دیدار فینال شود. در فینال طاها آق‌گل همانند کشتی نیمه نهایی با استفاده از فن فیتیله پیج توانست در مدت زمان ۱ دقیقه و ۲ ثانیه جمال الدین ماگومداف کشتی‌گیر روس الاصل آذربایجان را شکست بدهد و برای دومین بار قهرمان سنگین‌وزن جهان شود.

المپیک ۲۰۱۶ ریو[ویرایش]

آق‌گل در سال ۲۰۱۶ میلادی در المپیک ریو در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد حاضر بود که جارگالسایخان چولونبات از مغولستان را ۱۰ بر صفر، ابراهیم سعیدف از بلاروس را ۱۱ بر صفر و لوان بریانیدزه از ارمنستان را ۸ بر ۱ شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال و در یک دیدار نزدیک با نتیجه ۳ بر ۱ کمیل قاسمی از ایران را شکست داد و مدال طلا وزن ۱۲۵ کیلوگرم المپیک را بدست آورد.[۲]

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۷[ویرایش]

آق‌گل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۷ پاریس حاضر بود که زولبو ناتساگسورن از مغولستان را ۸ بر صفر، نام کونگ-جین از کره جنوبی را ۱۲ بر ۲ و نیک گویازدوفسکی از آمریکا را ۱۰ بر صفر شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال و در یک دیدار نزدیک با نتیجه ۱۰ بر ۸ به گنو پتریاشویلی گرج باخت و به مدال نقره بسنده کرد.[۳]

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸[ویرایش]

آق‌گل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم در کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۸ حضور داشت. در دور اول ۹ بر صفر نیک ماتوهین از آلمان را شکست داد در دور دوم ۷ بر صفر اولکساندر خوتسیانیفسکی از اوکراین را شکست داد، در دور سوم و ما قبل نیمه نهایی با پرویز هادی کشتی‌گیر ایرانی روبرو شد و با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد، با توجه به شکست پرویز هادی به گنو پتریاشویلی در نیمه نهایی، طاها آق‌گل از دور مسابقات کنار رفت. این اولین بار بعد از المپیک ۲۰۱۲ بود که طاها آق‌گل از مسابقات بدون کسب مدال برمی‌گشت.

مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۱۸[ویرایش]

طاها آق‌گل، در چارچوب مسابقات قهرمانی اروپا که در شهر کاسپییسک جمهوری خودمختار داغستان فدراسیون روسیه برگزار شد، با غلبه بر گنو پتریاشویلی در فینال با نتیجه ۲ بر ۱، حریف گرجستانی خود را شکست داد و ضمن جبران شکست فینال قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۷ بار دیگر مدال طلا را بر گردن آویخت.[۴][۵]

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹[ویرایش]

طاها آق‌گل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۹ نورسلطان حاضر بود که الکساندر رومانوف از مولداوی را ۸ بر صفر، حسن‌بای رحیم‌اف از ازبکستان را ۳ بر صفر و ژیوی دنگ از چین را ۱۰ بر صفر و ضربه فنی شکست داد و به فینال رسید. وی در دیدار نهایی با نتیجه ۶ بر ۶ (قانون امتیاز آخر) به گنو پتریاشویلی از گرجستان باخت و به مدال نقره بسنده کرد.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو[ویرایش]

طاها آق‌گل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین مدعیان کسب مدال طلا در المپیک ۲۰۲۰ توکیو حضور داشت. او در دور اول با آمارور دسی از کانادا کشتی گرفت و با نتیجه ۵ بر صفر او را شکست داد. در دور دوم حریف او گیبل استیوسون کشتی‌گیر جوان و نا مطرح آمریکایی بود که در این ناباوری کشتی را با نتیجه ۸ بر صفر به واگذار کرد. با توجه به فینالیست شدن گیبل استیوسون طاها آق‌گل به شانس مجدد راه یافت. در کشتی اول شانس مجدد او آیال لازارف کشتی‌گیر قرقیزستانی را با نتیجه ۴ بر صفر شکست داد و به رده‌بندی رسید. در رده‌بندی حریف او مونختورین لخاگواگرل از مغولستان بود و با نتیجه ۵ بر صفر او را شکست داد و به مقام سوم رسید.

مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱[ویرایش]

طاها آق‌گل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد در مسابقات قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۱ حضور داشت،او پس از استراحت‌ در دور اول در دور دوم با روبرت باران از لهستان را ۵ بر صفر شکست داد، در دور سوم زلیمخان خیزریف از روسیه را ۵ بر صفر شکست داد و به نیمه نهایی رسید، حریف طاها آق‌گل در نیمه نهایی امیر حسین زارع از ایران بود که با نتیجه ۴ بر صفر از زارع شکست خورد و به رده‌بندی رفت و در دیدار رده‌بندی ۶ بر ۴ نیک گویازدوفسکی از آمریکا را شکست داد و به مدال برنز رسید.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲[ویرایش]

آکگل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۲ بلگراد شرکت کرد، او در این مسابقات دنیل لیگتی از مجارستان، آمارور دسی از کانادا و امیرحسین زارع از ایران را شکست داد و به فینال رسید. وی در فینال مونختورین لخاگواگرل از مغولستان را شکست داد و مدال طلا را بدست آورد.

قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳[ویرایش]

آکگل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی کشتی جهان ۲۰۲۳ بلگراد شرکت کرد، او در مسابقه های اول تا سوم ادواردو گارسیا از مکزیک، گئورگی مشویلدیشویلی از آذربایجان و اولکساندر خوتسیانیفسکی از اوکراین را شکست داد اما در نیمه نهایی به امیرحسین زارع از ایران باخت و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌بندی دنیل لیگتی از مجارستان را شکست داد و مدال برنز را بدست آورد.

افتخارات[ویرایش]

المپیک[ویرایش]

قهرمانی جهان[ویرایش]

قهرمانی اروپا[ویرایش]

بازی های اروپایی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «دیتا بانک».
  2. «جدول مسابقات کشتی آزاد وزن ۱۲۵ کیلوگرم المپیک ۲۰۱۶ ریو».
  3. «جدول مسابقات کشتی آزاد جهانی ۲۰۱۷ وزن ۱۲۵ کیلوگرم».
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۱ مه ۲۰۱۸.
  5. http://www.trt.net.tr/persian/wrzsh/2018/05/07/mwfqyt-th-akhgwl-dr-msbqt-khshty-rwp-965143

طاها آق‌گل در اینستاگرام [۱]