گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو
پوستر سینمایی
انگلیسیPuss in Boots: The Last Wish
کارگردانجوئل کرافورد
تهیه‌کنندهمارک سویفت
فیلمنامه‌نویس
  • پل فیشر
  • تامی اسوردلو
داستان
  • تامی اسوردلو
  • تام ویلر
بر پایهگربه چکمه‌پوش
اثر جیووانی فرانچسکو استراپارولا
بازیگران
موسیقیهیتور پریرا
تدوین‌گرجیمز رایان
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهیونیورسال پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۲-۱۳) (لینکلن سنتر)
  • ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۰۲۲-۱۲-۲۱) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۰۲ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۹۰ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۴۸۰٫۹ میلیون دلار[۳][۴]

گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو (انگلیسی: Puss in Boots: The Last Wish) فیلم پویانمایی رایانه‌ای آمریکایی در ژانر کمدی-ماجراجویی از سال ۲۰۲۲ است، که توسط دریم‌ورکس انیمیشن تولید و توسط یونیورسال پیکچرز توزیع شده‌است. این فیلم که دنباله‌ای بر گربه چکمه‌پوش (۲۰۱۱) است، ششمین فیلم در فرنچایز شرک محسوب می‌شود و کارگردانی آن را جوئل کرافورد به‌طور مشترک با ژانوئل مرکادو بر عهده دارد، و فیلمنامه‌نویس آن پل فیشر است. آنتونیو باندراس و سلما هایک نقش‌های خود را به عنوان صداپیشه‌های گربه چکمه‌پوش و کیتی سافت‌پاوز تکرار می‌کنند و الیویا کلمن، هاروی گیلن، سامسون کایو، واگنر مورا ، آنتونی مندز، جان مولانی، فلورنس پیو، داواین جوی راندولف و ری وینستون نیز در آن حضور دارند. داستان فیلم پس از وقایع شرک برای همیشه (۲۰۱۰) جریان دارد، و سفر گربه چکمه‌پوش را دنبال می‌کند، که در پی از دست‌دادن ۸ مورد از ۹ زندگی‌اش، تصمیم می‌گیرد آخرین آرزوی عرفانی را برای یافتن «ستارهٔ آرزوها» بیابد و در همین حال با کمک دوستانش کیتی سافت‌پاوز و پریتو، با دشمنان خود گلدیلاکس، «بیگ» جک هورنر و «مرگ» که قصد شکار او را دارند، مقابله کند.

برنامه‌ریزی برای دنبالهٔ گربه چکمه‌پوش در نوامبر ۲۰۱۲ آغاز شد، زمانی که تهیه‌کننده اجرایی گیرمو دل تورو اعلام کرد که شخصیت اصلی را در یک ماجراجویی به «مکانی بسیار شگفت‌انگیز» خواهد برد. وی همچنین بیان کرد که چند پیش‌نویس برای فیلمنامه تکمیل شده‌اند. به گفته باندراس، کار بر روی دنباله در آوریل ۲۰۱۴ آغاز شد. عنوان فیلم در ژوئن ۲۰۱۴ با نام «گربه چکمه‌پوش ۲: نُه زندگی و ۴۰ دزد» اعلام شد. در نوامبر ۲۰۱۸، کریس ملداندری، بنیانگذار و مدیر عامل ایلومینیشن به عنوان تهیه‌کننده اجرایی تأیید شد. در فوریه ۲۰۱۹ اعلام شد که این فیلم توسط باب پرسیچتی، یکی از سه کارگردان انیمیشن مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی (۲۰۱۸) از سونی پیکچرز انیمیشن ساخته خواهد شد. کرافورد بعداً در مارس ۲۰۲۱ به همراه مرکادو به عنوان مدیر جدید معرفی شد. اکثر بازیگران جدید، همراه با بازیگران بازگشته، در مارس ۲۰۲۲ معرفی شدند. مانند فیلم قبلی رفقای بد (۲۰۲۲) از دریم ورکس، فیلم‌های مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی و آکیرا (۱۹۸۸) الهام‌بخش سبک انیمیشن فیلم بودند، که به آن سبکی بصری می‌دهند که شبیه تصاویر کتاب داستان است. به جای استفاده از سبک واقعی‌تر معرفی شده در شرک (۲۰۰۱)، تیم بیشتر بر روی طراحی سبک نقاشی تمرکز کرد تا با استفاده از فناوری جدید، فیلم را مانند دنیایی افسانه‌ای جلوه دهد.

گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲ در لینکلن سنتر واقع در نیویورک به نمایش درآمد و در ۲۱ دسامبر توسط یونیورسال پیکچرز در سینماهای ایالات متحده اکران شد. این فیلم نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد که سبک پویانمایی، مضامین، صداگذاری، طنز و تصویر آن از مرگ را تحسین کردند. بسیاری از منتقدان آن را برتر از فیلم قبلی و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های فرنچایز شرک می‌دانند. این فیلم در چندین مراسم از جمله نود و پنجمین دوره جوایز اسکار، هشتادمین مراسم گلدن گلوب، و جوایز فیلم به انتخاب منتقدان نامزد بهترین فیلم پویانمایی شد، که در نهایت جوایز به پینوکیوی گیرمو دل تورو تعلق گرفتند. این فیلم همچنین یک موفقیت تجاری بود و با بودجه تولید ۹۰ میلیون دلاری ۴۸۰ میلیون دلار در سرتاسر جهان فروش داشت و دهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۲ شد.

داستان[ویرایش]

مدتی پس از وقایع شرک برای همیشه، گربه چکمه‌پوش / «پوس» میزبان یک مهمانی در عمارتِ فرماندار «دِل مار» است که پس از آتش‌بازی در حین درگیری با مردان فرماندار، یک غول خاکی را بیدار می‌کند که به شهر حمله می‌کند. او موفق می‌شود غول را تحت سلطه خود درآورد اما مدت کوتاهی پس از آن توسط یک زنگ له می‌شود. هنگامی که پوس از خواب بیدار می‌شود، دکتر به او اطلاع می‌دهد که تنها ۱ مورد از ۹ زندگی او باقی مانده‌است و به او پیشنهاد می‌کند که فوراً بازنشسته شود. پوس این ایده را نادیده می‌گیرد، اما پس از باخت در یک دوئل و از دست‌دادن شمشیر خود به «گرگ سیاه‌پوش» مشهور به «بیگ بد ولف» در یک میخانه محلی در آن شب، به خانه «ماما لونا»، یک بانوی مسن صاحب گربه‌ها پناه می‌برد تا حیوان خانگی اهلی شود و لباس نمادین خود را به‌طور تشریفاتی دفن می‌کند و ظاهراً از شغل قانون‌شکنی بازنشسته می‌شود.

با گذشت زمان، پوسِ ریشو با پریتو، سگی خوشبین که در لباس گربه ظاهر شده‌است، ملاقات می‌کند. گفتگوی آنها زمانی قطع می‌شود که خانواده جنایتکار گلدیلاکس و سه خرس در جستجوی پوس ظاهر می‌شوند تا «قبر» او را پیدا کنند. آنها به‌طور ناخواسته وجود «ستارهٔ آرزو» را برای پوس فاش می‌کنند و نقشه‌ای که مکان آن را نشان می‌دهد همان شب به «بیگ جک هورنر» تحویل داده می‌شود. پوس که آن را فرصتی برای بازگرداندن زندگی‌های از دست رفته‌اش می‌داند، به نانوایی جک می‌رود تا نقشه را بدزدد و به‌طور غیرمنتظره‌ای با «کیتی سافت‌پاز» که از او به خاطر ترک روز عروسی‌شان کینه‌ای دارد، دوباره متحد می‌شود. پوس و کیتی همراه با پریتو که او را به نانوایی دنبال کرده بود با نقشه فرار می‌کنند. با فرار این سه نفر، پوس نگاهی اجمالی به گرگ کلاهدار دارد که در حال تماشای او بوده‌است.

نقشه این سه نفر را به «جنگل تاریک» هدایت می‌کند، که بسته به صاحب نقشه به مناظر مختلفی تبدیل می‌شود: پوس و کیتی دو محیط جهنمی مشابه را دریافت می‌کنند در حالی که پریتو جنگلی آرام و رنگارنگ را دریافت می‌کند. کیتی ریش‌های پوس را می‌تراشد و همچنین از شر چوبی که به‌عنوان شمشیر جایگزینش استفاده می‌کرد خلاص می‌شود و در این فرایند خودش را اسیر جک می‌بیند. کمی بعد گلدیلاکس و گروهش مداخله می‌کنند و نبرد آغاز می‌شود. در میان هیاهو، پوس دوباره گرگ کلاهدار را می‌بیند و از ترس فرار می‌کند و حواس کیتی را پرت می‌کند و گلدیلاکس را قادر می‌سازد تا نقشه را بدست آورد.

وقتی پریتو او را آرام می‌کند، پوس فاش می‌کند که عمیقاً از ترک کیتی در روز عروسی آن‌ها پشیمان است. کیتی مکالمه آنها را می‌شنود و بعداً فاش می‌کند که خودش هم هرگز به عروسی هم نیامده بود، و احساس می‌کند هرگز نمی‌تواند با کسی که خودش را بیشتر از او دوست دارد رقابت کند. این دو موفق می‌شوند نقشه را از گروه گلدیلاکس پس بگیرند، زیرا حواس این خانواده با نقشه‌ای که کلبه جنگلی آنها را نشان می‌دهد، پرت شده‌است. با تغییر ابعاد، پریتو اسیر می‌شود در حالی که پوس پس از لمس نقشه، به‌طور تصادفی در غار ارواح گمشده به دام می‌افتد و کیتی را رها می‌کند تا پریتو را نجات دهد.

در داخل غار، پوس با بازتاب‌های زندگی گذشته‌اش در قالب ۸ کریستال مواجه می‌شود که او را به خاطر تغییر نگرشش مسخره می‌کنند. گرگ کلاهدار نیز ظاهر می‌شود و خود را به معنای واقعی کلمه به‌عنوان «تجسم مرگ» نشان می‌دهد؛ او اکنون می‌خواهد آخرین زندگی پوس را به عنوان تلافی به خاطر هدر دادن زندگی‌های قبلی‌اش بگیرد. پوس با ترس، با عجله با نقشه فرار می‌کند، عملی که کیتی و پریتو از دور شاهد آن هستند. در همین حال، گلدیلاکسِ مضطرب نشان می‌دهد که آرزوی یک خانواده انسانی را دارد و خرس‌هایی را که با این وجود از او حمایت می‌کنند، ویران می‌کند. با رسیدن به ستاره، پوس با کیتی روبرو می‌شود که احساس می‌کند به خاطر خودخواهی‌اش به او خیانت شده‌است.

گروه گلدیلاکس و جک نیز به زودی از راه می‌رسند و نبرد دیگری آغاز می‌شود. در طی این ماجرا، جک توسط کیتی به داخل کیف بی‌انتهای جادویی‌اش پرتاب می‌شود، در حالی که گلدیلاکس بچه خرس را نجات می‌دهد که تقریباً از ستاره به بیرون پرت می‌شود و پریتو موفق می‌شود پوس را متقاعد کند که ۱ مورد زندگی کافی است. لحظاتی بعد، مرگ نیز ظاهر می‌شود و دوئل شدیدی بین او و پوس درمی‌گیرد. پوس موفق می‌شود گرگ را خلع سلاح کند و با جسارت اعلام می‌کند که در حالی که می‌داند هرگز نمی‌تواند واقعاً مرگ را شکست دهد، هرگز از مبارزه برای آخرین زندگی خود دست نخواهد کشید. مرگ با انزجار تصمیم می‌گیرد که از پوس چشم‌پوشی کند و متذکر می‌شود که پوس را دیگر به‌شکل یک «افسانه» و فردی متکبر نمی‌بیند که خود را جاودانه می‌داند. پیش از حرکت، گرگ به پوس اطمینان می‌دهد که آنها دوباره ملاقات خواهند کرد، و پوس با احترام متقابل به مرگ، این امر را تصدیق می‌کند.

جک غول‌پیکر بعداً با خوردن یک کلوچهٔ رشد جادویی از کیفش بیرون می‌آید و نقشه را از دست پوس و کیتی می‌گیرد. در حالی که جک سعی می‌کند آرزوی خود را اعلام کند، پریتو حواس او را به اندازه کافی پرت می‌کند تا پوس، کیتی و گلدیلاکس نقشه را پس بگیرند و آن را تکه‌تکه کنند، و باعث می‌شود ستاره آرزو فرو بریزد و در حالی که به شدت منفجر می‌شود، جک را نابود کند. پس از آن، گلدیلاکس سرانجام می‌پذیرد که عضوی از خانواده خرس‌ها باشد و برای تصاحب امپراتوری جک هورنر حرکت می‌کند، در حالی که پوس با کیتی آشتی می‌کند و قول زندگی مشترک را می‌دهد. مدتی بعد، پوس، کیتی و پریتو - که گروه آن‌ها اکنون «Team Friendship» نامیده می‌شود - یک کشتی را از فرماندار دِل مار می‌دزدند و در حالی که در فاصله کوتاهی به قلعه سلطنتی نگاه می‌کنند، برای پیوستن دوباره به «برخی از دوستان قدیمی» خود حرکت می‌کنند.

صداپیشه‌ها[ویرایش]

از راست به چپ: گربه چکمه‌پوش، آنتونیو باندراس و سلما هایک

علاوه بر آن شرک و خر در یک فلش‌بک کوتاه بدون صدا، و همچنین ایملدا از اولین فیلم گربه چکمه‌پوش ظاهر می‌شوند.[۶]

انتشار[ویرایش]

گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو در ابتدا قرار بود در ۲ نوامبر ۲۰۱۸ اکران شود،[۸] اما قبل از لغو شدن، یک ماه به ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸ به تعویق افتاد.[۹] پس از رستاخیز پروژه، در ابتدا قرار بود در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ در سینما اکران شود،[۱۰] اما در آوریل ۲۰۲۲، فیلم به ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ عقب افتاد و تاریخ اکران فیلم برادران سوپر ماریو از ایلومینیشن گرفته شد.[۱۱]

بازخورد[ویرایش]

فروش گیشه[ویرایش]

تا تاریخ ۱۵ مارس ۲۰۲۳ (۲۰۲۳ -03-۱۵)، گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو ۱۸۰ میلیون دلار در ایالات متحده و کانادا، و ۲۸۲٫۴ میلیون دلار در مناطقِ دیگر جهان به دست آورده‌است، که در مجموع فروش جهانیِ ۴۶۲٫۴ میلیون دلار را نشان می‌دهد.[۳][۴]

در ایالات متحده و کانادا پیش‌بینی شده بود که گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار از ۴۰۰۰ سینما در پایان هفته افتتاحیه چهار روزه‌اش فروش داشته باشد.[۲] این فیلم در روز نخست ۳٫۲ میلیون دلار و در روز دوم ۲٫۹ میلیون دلار فروش داشت، و هالیوود ریپورتر اشاره کرد که طوفان زمستانی ۲۰۲۲ آمریکای شمالی و خطر افزایش سه‌گانه در موارد کووید ۱۹ و آنفولانزا می‌تواند در روزهای بعدی گیشه را تحت تأثیر قرار دهد.[۱۲] این فیلم در آخر هفته افتتاحیه خود به ۱۲٫۴ میلیون دلار رسید (مجموع ۲۶٫۲ میلیون دلار در شش روز تخمین زده می‌شود) و پس از آواتار: راه آب در جایگاه دوم قرار گرفت.[۱۳][۱۴] علی‌رغم افتتاحیه زیر پیش‌بینی‌ها، جیم اور، رئیس توزیع داخلی یونیورسال و تحلیلگران باکس آفیس معتقد بودند که این فیلم می‌تواند در هفته‌های آتی از طریق تبلیغات دهان‌به‌دهان و تعطیلات مدارس، جایگاه خود را به دست آورد.[۱۵] در آخر هفته دوم خود، گربه چکمه پوش: آخرین آرزو ۳۵ درصد از نخستین آخر هفته خود رشد کرد و ۱۶٫۸ میلیون دلار فروش داشت.[۱۶][۱۷]

پاسخ انتقادی[ویرایش]

در وبسایت راتن تومیتوز، ٪۹۵ از ۱۸۱ بررسی منتقدین مثبت است و این فیلم میانگینِ امتیاز ۷٫۶/۱۰ را در اختیار دارد. اجماع این وب‌سایت چنین می‌نویسد: «با گذشت بیش از یک دهه از قسمت قبلی، فیلم هوشمند، شیرین و بامزه گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو ثابت می‌کند که برخی از فرنچایزها با افزایش سن بهتر می‌شوند.»[۱۸] این فیلم در متاکریتیک، که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۲۸ منتقد امتیاز ۷۳ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشان‌گر «نقدهای عموماً مطلوب» است.[۱۹] تماشاگران شرکت‌کننده در نظرسنجی سینماسکور به فیلم نمره متوسط «A» در مقیاس «A+» تا «F» دادند، در حالی که مخاطبان پست‌ترک به آن امتیاز مثبت ۸۹٪ دادند.[۱۳]

جوایز و نامزدی‌ها[ویرایش]

جایزه تاریخ مراسم رده دریافت‌کننده نتیجه منبع
جوایز اسکار ۱۲ مارس ۲۰۲۳ بهترین فیلم پویانمایی جوئل کرافورد و مارک سوئیفت نامزدشده [۲۰]
اتحادیه زنان روزنامه‌نگار سینمایی ۵ ژانویه ۲۰۲۳ بهترین فیلم بلند پویانمایی گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو نامزدشده [۲۱]
بهترین زن در یک فیلم پویانمایی سلما هایک نامزدشده
جوایز فیلم به انتخاب منتقدان ۱۵ ژانویه ۲۰۲۳ بهترین پویانمایی بلند گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو نامزدشده [۲۲]
جوایز گلدن گلوب ۱۰ ژانویهٔ ۲۰۲۳ بهترین فیلم پویانمایی نامزدشده [۲۳]
انجمن منتقدان هالیوود ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ بهترین عملکرد صدا یا ضبط حرکت آنتونیو باندراس نامزدشده [۲۴]
بهترین فیلم بلند پویانمایی گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو نامزدشده
جایزه موسیقی هالیوود ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ بهترین موسیقی متن اصلی در یک فیلم پویانمایی هیتور پریرا نامزدشده [۲۵]
جوایز آنی ۰خطا: زمان نامعتبر۲۵ فوریه ۲۰۲۳ بهترین فیلم پویانمایی گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو نامزدشده [۲۶]
دستاورد برجسته برای طراحی شخصیت در تولید فیلم پویانمایی خسوس آلونسو ایگلسیاس نامزدشده
دستاورد برجسته برای سرمقاله در تولید فیلم پویانمایی جیمز رایان، ژاکلین کارامبلاس، ناتالا کرونمبولد، جو باتلر و کیتی پارودی برنده
دستاورد برجسته برای طراحی تولید در تولید فیلم پویانمایی نیت راگ، جوزف فاینسیلور، کلر کین، وین تسای و نوین سلواناتان نامزدشده
دستاورد برجسته برای استوری برد در تولید فیلم پویانمایی آنتونی هولدن برنده
دستاورد برجسته برای صداپیشگی در تولید فیلم پویانمایی واگنر مورا نامزدشده
جوایز انجمن کارگردانان هنری ۰خطا: زمان نامعتبر۱۸ فوریه ۲۰۲۳ برتری در طراحی تولید برای یک فیلم پویانمایی نیت راگ نامزدشده [۲۷]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Puss In Boots: The Last Wish". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. Archived from the original on January 28, 2023. Retrieved January 28, 2023.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Avatar 2 to Dominate at Christmas Over Babylon and Puss in Boots Sequel". Variety. December 20, 2022. Retrieved December 20, 2022.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Puss in Boots: The Last Wish (2022)". Box Office Mojo. Retrieved January 31, 2023.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ "Puss in Boots: The Last Wish". The Numbers. Retrieved January 31, 2023.
  5. Chitwood, Adam (April 16, 2014). "Antonio Banderas Says He Just Started Work on Puss in Boots 2". کلایدر (وبگاه). Archived from the original on April 17, 2014. Retrieved September 18, 2019.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ ۶٫۴ ۶٫۵ ۶٫۶ ۶٫۷ Cordero, Rosy (March 14, 2022). "Puss In Boots: The Last Wish Sets Salma Hayek Pinault Return; Harvey Guillén, Florence Pugh & Olivia Colman Among New Cast". Deadline Hollywood. Archived from the original on March 15, 2022. Retrieved March 14, 2022.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ ۷٫۲ "Puss in Boots 2 Casts Florence Pugh as Shrek Universe's Goldilocks". ComicBook.com (به انگلیسی). Retrieved March 14, 2022.
  8. "Dates Set for Madagascar 4, The Croods 2, Puss in Boots 2, Captain Underpants, and Hitman". مانداتوری (شرکت). Archived from the original on June 16, 2014. Retrieved January 24, 2021.
  9. "DreamWorks Animation Shifts Two Sequels Back Slightly". مانداتوری (شرکت). August 21, 2014. Archived from the original on August 24, 2014. Retrieved January 24, 2021.
  10. D'Alessandro, Anthony (March 17, 2021). "DreamWorks Animation's Puss In Boots Sequel & The Bad Guys Get Release Dates At Universal". ددلاین هالیوود. Retrieved March 18, 2021.
  11. D'Alessandro, Anthony (April 25, 2022). "Puss In Boots Takes Over 'Super Mario' Christmas 2022 Release Date". ددلاین هالیوود. Penske Media Corporation. Retrieved April 26, 2022.
  12. McClintock, Pamela (December 22, 2022). "'Avatar: Way of Water' Box Office Flies Past $600M Globally, 'Puss in Boots 2' Posts $3.2M Opening Day". The Hollywood Reporter (به انگلیسی). Retrieved December 22, 2022.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ D'Alessandro, Anthony (December 25, 2022). "Christmas Delivers Box Office Miracle For 'Avatar: The Way Of Water' Despite Winter Weather: James Cameron Sequel Finals At $95.5M+ 2nd Weekend". ددلاین هالیوود. Retrieved December 25, 2022.
  14. "Domestic 2022 Weekend 51". Box Office Mojo.
  15. Rubin, Rebecca (December 25, 2022). "Box Office: 'Avatar 2' Scores $56 Million in Second Weekend, 'Babylon' Bombs at Christmas". ورایتی. Retrieved December 25, 2022.
  16. Mendelsohn, Sam (January 1, 2023). "'Avatar: The Way of Water' Nabs 4th Best 3rd Weekend Ever With $63.4 Million As Overall Box Office Rises In New Year's Weekend". Box Office Mojo (به انگلیسی). Retrieved January 1, 2023.
  17. "Domestic 2022 Weekend 52". Box Office Mojo.
  18. "گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو". راتن تومیتوز. فاندانگو مدیا. Retrieved 15 March 2023.
  19. "گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو". Metacritic. Red Ventures. Retrieved 15 March 2023.
  20. Nordyke, Kimberly (March 12, 2023). "Oscars: Complete Winners List". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on March 13, 2023. Retrieved March 13, 2023.
  21. Anderson, Erik (December 26, 2022). "2022 Alliance of Women Film Journalists nominations: Everything Everywhere, The Woman King lead". AwardsWatch. Archived from the original on December 26, 2022. Retrieved December 29, 2022.
  22. Verhoeven, Beatrice (December 14, 2022). "Everything Everywhere All At Once Leads 2023 Critics Choice Awards Film Nominations". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on December 14, 2022. Retrieved December 14, 2022.
  23. Lewis, Hilary (December 12, 2022). "Golden Globes: List of Nominees". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on December 12, 2022. Retrieved December 14, 2022.
  24. Anderson, Erik (December 15, 2022). "6th Hollywood Critics Association Film Awards nominations: Everything Everywhere All At One, The Banshees of Inisherin lead". AwardsWatch. Archived from the original on December 15, 2022. Retrieved December 16, 2022.
  25. Anderson, Erik (November 17, 2022). "Rihanna, Billy Eichner, Elvis, Guillermo del Toro's Pinocchio top Hollywood Music in Media Awards (HMMA) winners". AwardsWatch. Archived from the original on November 18, 2022. Retrieved November 18, 2022.
  26. Giardina, Carolyn (February 26, 2023). "Guillermo Del Toro's Pinocchio Wins Five Trophies Including the Top Prize at the 50th Annie Awards". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on February 26, 2023. Retrieved February 26, 2023.
  27. Giardina, Carolyn (February 18, 2023). "Babylon, Everything Everywhere All at Once and Glass Onion Win Art Directors Guild Awards". هالیوود ریپورتر. Archived from the original on February 19, 2023. Retrieved February 19, 2023.

پیوند به بیرون[ویرایش]