بخش مرکزی شهرستان بروجرد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بخش مرکزی شهرستان بروجرد یکی از بخش‌های شهرستان بروجرد در استان لرستان ایران با مرکزیت شهر بروجرد است.[۱] ساکنان این بخش بیشتر ساکن شهر بروجرد هستند و شمار قابل توجهی نیز در بیش ۱۴۰ روستای کوچک و بزرگ زندگی می‌کنند. اهالی این بخش بیشتر با زبان لری گفتگو می‌کنند.[۲][۳][۴]

جغرافیا[ویرایش]

بخش مرکزی شهرستان بروجرد، آب و هوایی سردسیر و معتدل دارد. این بخش از جنوب غربی و غرب به کوه‌هایی از رشته کوه زاگرس محدود است که مهم‌ترین آن‌ها کوه گرین، کوه شاه نشین و کوه ولاش است و از شرق به پیشکوه‌های داخلی و کم ارتفاع زاگرس ختم می‌شود که بیشتر تپه مانند هستند. در فاصله این دو ناحیه مرتفع، دشت حاصلخیز سیلاخور قرار دارد که وسیعترین دشت استان لرستان به حساب می‌آید. کشاورزی، باغداری و دامپروری از شغل‌های اصلی مردم منطقه در نقاط روستایی است. محصولات کشاورزی آن شامل گندم و جو و برنح است و میوه‌هایی چون سیب و انواع آلو و نیز انگور بروجرد از مرغوبیت زیادی برخوردار است. به دلیل قرارگیری در دامنه کوه‌های برفگیر زاگرس، این ناحیه در تمام سال دارای سرابها و رودهای جاری پرآب است و کشاورزی در آن رونق دارد. شهر بروجرد در شمالی‌ترین بخش دشت سیلاخور و در حالت نیمه کوهپایه‌ای - نیمه دشتی قرار دارد و رودهای دایمی از کناره این شهر می‌گذرند.

نمایی از شهرک نیکان (فیال) در جنوب غربی بروجرد

تقسیمات کشوری[ویرایش]

بخش مرکزی شهرستان بروجرد از چهار دهستان و بیش از ۱۴۰ روستای دارای سکنه تشکیل یافته‌است. دهستانهای این بخش عبارت‌اند از:

جمعیت[ویرایش]

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش مرکزی شهرستان بروجرد در سال ۱۳۸۵ برابر با ۲۸۳٬۲۸۸ نفر بوده‌است که از این میان ۱۴۳٬۷۸۱ نفر مرد و بقیه زن بوده‌اند. این بخش روی هم رفته ۷۳٬۵۷۸ خانوار دارد که[۵] بیشتر این جمعیت در شهر بروجرد پراکنده‌اند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «درگاه ملی آمار». www.amar.org.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۳.
  2. "Magiran | بررسی برخی از فرایندهای واجی در گویش بروجردی در مقایسه با فارسی معیار با تلفیقی از رویکرد واج‌شناسی زایشی و نظریه بهینگی". نشریه مطالعات زبان و گویش‌های غرب ایران. 7 (24): 1–19.
  3. گفت، ناشناس (۲۰۱۹-۰۹-۱۲). «بروجرد و بررسی آن از لحاظ مذهبی، خرافه‌ها، باورها و معرفی چهره‌های برجسته و صنایع دستی آن | پایگاه خبری تحلیلی روزهای بروجرد». roozhayeborujerd.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۳.
  4. «بروجرد شهر فرزانگان». واحد بروجرد. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۷-۲۳.
  5. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.