فوتبال ۱۲۰: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۵: خط ۱۵:
| language = [[زبان فارسی|فارسی]]
| language = [[زبان فارسی|فارسی]]
| num_seasons =۸
| num_seasons =۸
| num_episodes =۲۲۶
| num_episodes =۲۲۷
| executive_producer =
| executive_producer =
| producer = [[عادل فردوسی‌پور]]
| producer = [[عادل فردوسی‌پور]]

نسخهٔ ‏۵ دسامبر ۲۰۱۹، ساعت ۱۰:۲۰

فوتبال ۱۲۰
سازندهعادل فردوسی‌پور
مجریحمید محمدی (۱۳۹۲–۱۳۹۴، ۱۳۹۸–)
محمدحسین میثاقی (۱۳۹۴–۱۳۹۷)
راویعادل فردوسی‌پور
حمید محمدی
محمد فرهپور
ابوطالب حسینی
کشور سازنده ایران
زبان اصلیفارسی
شمار فصل‌ها۸
شمار قسمت‌ها۲۲۷
تولید
تهیه‌کنندهعادل فردوسی‌پور
دوربین۱۶:۹
مدت۱۲۰ دقیقه
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه ورزش
فرمت تصویر۱۰۸۰آی (اچ‌دی‌تی‌وی)
فرمت صداای‌ای‌سی
انتشار اولیه۱۶ فروردین ۱۳۹۲ –
اکنون
پیوندهای بیرونی
وبگاه

فوتبال ۱۲۰ برنامه تلویزیونی زنده‌ای است که هر پنجشنبه شب از شبکه ورزش پخش می‌شود.[۱] این برنامه که به تهیه‌کنندگی عادل فردوسی‌پور و اجرای حمید محمدی پخش می‌شود، به بررسی اتفاقات و حواشی پیرامون فوتبال به‌خصوص فوتبال اروپا می‌پردازد. این برنامه برای اولین بار در فروردین ۱۳۹۲ پخش شد ولی پس‌از چند هفته، با پایان فصل ۱۳–۲۰۱۲ پخش آن متوقف شد تا سری جدید آن با بخش‌های جدید از ۷ شهریور ۱۳۹۲ روی آنتن رفت.[۲] در سال ۱۳۹۴ پس از شروع لیگ‌های اروپایی این برنامه برای مدتی به دلایلی پخش نشد ولی در ۱۰ دی همین سال دوباره روی آنتن رفت.

پیشینه

این برنامه از ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ با رویکرد تحلیل و بررسی فوتبال اروپا روی آنتن رفت و تاکنون دارای ۸ فصل بوده‌است.

ویژگی‌ها

زمان پخش

این برنامهٔ ۱۲۰ دقیقه‌ای ساعت ۲۳:۰۰ هر پنجشنبه به‌روی آنتن می‌رود و تکرار آن جمعه‌ها ساعت ۲۰:۰۰ و شنبه‌ها ۱۳:۴۵ و یکشنبه‌ها ساعت ۱:۳۰ است.[۳]

اجرا

در ابتدا قرار بود که خود فردوسی‌پور مجری برنامه باشد که با مخالفت مدیران شبکهٔ سه روبرو شد،[۴] محمدحسین میثاقی نیز به‌همین دلیل نتوانست مجری این برنامه شود[۵][۶] تا در نهایت حمید محمدی (گوینده اخبار ورزشی شبکهٔ سه و رادیو) اجرای برنامه را به‌عهده بگیرد. هرچند خود فردوسی‌پور می‌گوید به علت مشغلهٔ زیاد کاری مجری این برنامه نشده‌است.[۷] از سال ۱۳۹۴، محمدحسین میثاقی مجری این برنامه شد. اما از سال ۱۳۹۸ حمید محمدی دوباره مجری این برنامه شد.[۸]

درون‌مایه

روند برنامه

برنامه فوتبال ۱۲۰ هر هفته به مرور و تحلیل رویدادهای مرتبط با فوتبال اروپا می‌پردازد. به‌طور معمول، این برنامه خلاصه‌ای از بازی‌های لیگ‌های معتبر اروپایی را پخش می‌کند.

بخش‌های برنامه

این برنامه معمولاً دارای بخش‌های زیر است:[۹][۱۰][۱۱]

  • لیگ‌های اروپایی:

تنهٔ اصلی این برنامه پخش گل‌ها و صحنه‌های حساس بازی‌های مهم لیگ‌های معتبر اروپایی در هفته گذشته‌است، از جمله رقابت‌هایی که این برنامه پوشش می‌دهد لیگ برتر فوتبال انگلیس، لالیگا، بوندس‌لیگا و سری آ است. این بخش معمولاً با صدای اصلی گزارشگر یا موسیقی ورزشی پخش می‌شود و پس از آن وضعیت جدول مسابقات و آقای گلی بررسی می‌شود.

  • بخش کارشناسی:

در این برنامه هر هفته یک کارشناس فوتبال با مجری درمورد مسائل فنی تیم‌ها گفتگو و کارشناسی می‌کند.

  • مستندهای موضوعی:

در این برنامه به تناسب اتفاقات هفته گذشته (یا آینده) مستندهایی کوتاه و با متنی ادبی پخش می‌شود که معمولاً عادل فردوسی‌پور، محمد فرهپور یا حمید محمدی گویندهای آن هستند. معمولاً این مستندها علاوه بر موضوعات فوتبالی، دربرگیرنده موضوعات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هم می‌شوند.

  • بامزه‌های دنیای فوتبال:

بخش بامزه‌های دنیای فوتبال که با نام فان (به انگلیسی: FUN) هم شناخته می‌شود یکی از محبوبترین بخش‌های این برنامه است که به حواشی و اتفاقات طنزگونهٔ فوتبال می‌پردازد و معمولاً در دو یا سه نوبت در هر برنامه و با صدای ابوطالب حسینی پخش می‌شود. مضمون این بخش براساس بداهه پردازی گوینده است.

  • آنالیز فنی:

در این بخش بازی‌های مهم یا خاص هر هفته (از بعد فنی یا کیفیت) توسط یک تیم چند نفره آنالیز می‌شود و ماحصل آن با تصاویر مربوط به بازی پخش می‌گردد.

  • پیش بازی مسابقات:

پیش بازی مسابقات مهم هفته آینده: بررسی شرایط تیم‌های برگزارکنندهٔ بازی در هفته‌های قبل، بررسی آماری همراه با نگاه تاریخی.

  • خارج از دید:

این آیتم با شروع فوتبال ۱۲۰ در سال ۹۲ همواره از آیتم‌های ثابت این برنامه بوده که از ابتدا توسط پدرام عرب تألیف و ساخته شده‌است. این بخش به عملکرد بازیکنانی از فوتبال اختصاص دارد که با دوران اوج فاصله دارند یا پا به سن گذاشته شده‌اند، بنابراین بیشتر صحنه‌های آن مربوط به گل‌های ام‌ال اس، لیگ برتر برزیل، لیگ برتر آرژانتین، سوپر لیگ فوتبال ترکیه، سوپر لیگ چین و همچنین حواشی پیرامون شخصیت‌های شناخته شده فوتبالی که شرح حال آن‌ها برای مخاطب جذاب می‌باشد می‌پردازد.

  • تاریخچه فوتبال:

این قسمت از برنامه به صورت سریالی به بررسی تاریخ فوتبال پرداخته و هر قسمت از آن به یک تورنمنت اختصاص داشته و با محوریت یک کشور تولید می‌شود.

  • ترین‌ها:

این بخش عناوینی مثل بهترین بازیکن، بهترین گل، بهترین واکنش دروازه‌بان، بهترین پاس گل و… را در بازی‌های هفتهٔ پشت سرگذاشته شده به نمایش می‌گذارد.

  • عکس‌های هفته:

در این قسمت تصاویری مرتبط با فوتبال و بازیکنان فوتبال خارجی که معمولاً در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند به نمایش در می‌آید و مجری برنامه در رابطه با آن‌ها توضیح مختصری می‌دهد.

  • نوستالژی:

در بخش نوستالژی یا خاطره‌انگیز این برنامه خلاصه‌ای از یکی از بازی‌های سال‌های اخیر پخش می‌شود، این بازی به گونه‌ای انتخاب می‌شود که دو تیم برگزارکننده آن در طی هفته آینده با هم بازی دارند.

  • سامانهٔ پیامکی (نظرسنجی):

این برنامه نیز همانند برنامه نود دارای یک سامانهٔ پیامکی (۲۰۰۰۰۱۲۰) است که طی آن نظرسنجی یا مسابقاتی دربارهٔ فوتبال جهان با صدای محمد فرهپور مطرح می‌شود که برنده آن هر هفته با استفاده از ۳ عدد آخر اعضای کانال فوتبال ۱۲۰ مشخص می‌شود.

نشان‌واره‌ها

جستارهای وابسته

پیوند به بیرون

منابع

  1. فردوسی‌پور «فوتبال 120» را به شبکه ورزش آورد خبرگزاری ایسنا
  2. بازگشت برنامه محبوب ورزشی به تلویزیون مشرق نیوز
  3. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۴ آوریل ۲۰۱۵.
  4. مخالفت با اجرای «عادل فردوسی‌پور» در یک برنامه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان
  5. مصاحبه با حمید محمدی مجری ورزشی فیفا دی
  6. «سایت شبکه ورزش». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ اوت ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹.
  7. فردوسی‌پور:«فوتبال120» کپی «90»نیست مشرق نیوز
  8. مجری «فوتبال 120» تغییر کرد خبر آنلاین
  9. عادل همچنان بی نظیر برنامه می‌سازد
  10. عادل فردوسی‌پور و جذابیت‌های «فوتبال 120» جام‌جم
  11. برنامهٔ پخش شده در ۵ دسامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-۱۲-۰۵)

الگو:محمدحسین میثاقی