ماجراجویی عجیب و غریب جوجو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


ماجراجویی عجیب و غریب جوجو
جلد نخست تانکوبون خون شبح‌وار، با حضور شخصیت های دیو براندو (سمت چپ) و جاناتان جوستار (سمت راست)
ジョジョの奇妙な冒険
(JoJo no Kimyō na Bōken)
ژانرماجراجویی
فانتزی
ماوراء طبیعی
مانگا
نویسندههیروهیکو آراکی
ناشرشوئیشا
ناشر انگلیسی
چاپJump Comics
مجلهٔ
جمعیت آماریشونن, سینن
تاریخ انتشار۱ ژانویه ۱۹۸۷ – اکنون
جلدها۱۳۱
بخش‌های مانگا
  1. خون شبح‌وار (۱۹۸۷–۱۹۸۸)
  2. گرایش به نبرد (۱۹۸۸–۱۹۸۹)
  3. صلیبیون گردستاره‌ای (۱۹۸۹–۱۹۹۲)
  4. الماس شکست‌ناپذیر (۱۹۹۲–۱۹۹۵)
  5. وزش طلایی (۱۹۹۵–۱۹۹۹)
  6. سنگ اقیانوس (۱۹۹۹–۲۰۰۳)
  7. استیل بال ران (۲۰۰۴–۲۰۱۱)
  8. جوجولیون (۲۰۱۱–۲۰۲۱)
  9. جوجولندز (۲۰۲۳– تاکنون)
انیمه
رسانه های مربوط
نشان درگاه درگاه انیمه و مانگا

ماجراجویی عجیب و غریب جوجو (به انگلیسی: JoJo's Bizarre Adventure)  (ژاپنی: ジョジョの奇妙な冒険 هپبورن: JoJo no Kimyō na Bōken؟) مجموعه مانگای ژاپنی است که توسط هیروهیکو آراکی نوشته و تصویرگری شده‌است‌که بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۴ در هفته‌نامه شونن جامپ به صورت سریالی منتشر شد و در سال ۲۰۰۵ به ماهنامه اولترا جامپ منتقل شد. تا سال ۲۰۲۳ این مجموعه به هشت بخش داستانی تقسیم شده که هر کدام ماجراهای یک قهرمان جدید را که دارای نام مستعار «جوجو» است، دنبال می‌کند؛ نهمین بخش مانگا به نام جوجولندز از ۱۷ فوریه ۲۰۲۳ در حال انتشار است. ماجراجویی عجیب و غریب جوجو دومین مانگای بزرگ شوئیشا از نظر تعداد است که از مِه سال ۲۰۲۱ در ۱۳۰ جلد تانکوبون جمع‌آوری شده‌است.

یک مجموعه اووی‌ای ۱۳ قسمتی که اقتباس از قسمت سوم مانگا صلیبیون گردستاره‌ای است توسط استودیو A.P.P.P تولید شد. و از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۲ منتشر شد. این استودیو بعداً یک فیلم انیمه با اقتباس از بخش اول مانگا به نام خون شبح‌وار تولید کرد که در سال ۲۰۰۷ در سینماهای ژاپن اکران شد. در اکتبر ۲۰۱۲، یک مجموعه تلویزیونی انیمه ساخته استودیو دیوید پروداکشن با اقتباس از بخش های خون شبح‌وار و گرایش به نبرد پخش شد. تا دسامبر ۲۰۲۲، این استودیو پنج فصل شامل ۱۹۰ قسمت تولید کرده است. همچنین یک فیلم لایو اکشن بر اساس بخش چهارم مانگا الماس شکست‌ناپذیر در سال ۲۰۱۷ در ژاپن اکران شد.

ماجراجویی عجیب و غریب جوجو به دلیل ارائه سبک هنری و ژست‌هایش، ارجاعات مکرر به موسیقی و مد رایج غربی، و نبردهایی که حول محور استندها، تظاهرات روانی-روحی با توانایی‌های ماوراء طبیعی منحصربه‌فرد، مشهور است. این مجموعه تا دسامبر ۲۰۲۱ بیش از ۱۲۰ میلیون نسخه در تیراژ داشت که آن را به یکی از پرفروش‌ترین مجموعه‌های مانگا در تاریخ تبدیل کرد و یک امتیاز رسانه‌ای از جمله مانگا وان شات، لایت ناول و بازی‌های ویدیویی ایجاد کرد. مانگا، انیمه تلویزیونی و فیلم لایو اکشن دارای مجوز در آمریکای شمالی توسط ویز مدیا است که از سال ۲۰۰۵ نسخه های مختلفی از این مجموعه را به زبان انگلیسی تولید کرده است. در این انیمیشن شخصی به نام صبا ولی پور نقش اصلی را ایفا کرده است

تولید[ویرایش]

اراکی از هنر غربی الهام گرفته شده‌است، مانند این قطعه از پل گوگن که او را به استفاده از رنگ‌های غیرمعمول در هنر خودش الهام داده‌است.[۱][۲]

برای ماجراجویی عجیب و غریب جوجو، اراکی می‌خواست قبل از معرفی عناصر مدرن، از یک روش کلاسیک به عنوان پایه استفاده کند. به عنوان نمونه، او اغلب به سبک واقع گرایانه طراحی می‌کند اما از رنگ‌های سورئال استفاده می‌کند. آراکی با هدف جلب روح واقعی در جوجو منجر به رفتن او به رودخانه کاپا در تونو، ایواته شده‌است تا درک بهتری از مفهوم داشته باشد.[۳] اراکی ادعا می‌کند که از هنر دهه ۱۹۸۰، تکنیک‌های سایه پردازی در هنر غربی و نقاشی‌های کلاسیک الهام گرفته‌است. رنگ آمیزی مانگا بیشتر بر اساس محاسبات است تا سازگاری، و آراکی از هنرمندانی مانند پل گوگن به عنوان الهام استفاده می‌کند.[۱] او همچنین ادعا می‌کند رمز و راز موضوع اصلی مانگا است، زیرا او از کودکی مجذوب آن شده بود. علاوه بر این، اراکی می‌خواست ابرقدرت‌ها و انرژی را در ماجراجویی عجیب و غریب جوجو کشف کند و در نتیجه مفاهیم مختلفی مانند هامون و استندها را به‌دست آورد. او گفت که مبنای ماورا طبیعی مبارزات در مجموعه‌هایش میدان جنگ را برای زنان و کودکان برابر می‌کند تا در برابر مردان قدرتمند قرار بگیرند.[۴] به خصوص برای صلیبیون گردستاره‌ای، آراکی تحت تأثیر بازی‌های نقش‌آفرینی در طراحی مهارت شخصیت‌ها قرار گرفت.

شخصیت‌ها هیچ مدل دیگری نداشتند، به جز جوتارو کوجو، که براساس کلینت ایستوود ساخته شده بود. اراکی اظهار داشت که می‌خواهد نوع متفاوتی از شخصیت اصلی را برای هر قسمت امتحان کند. به عنوان مثال، جاناتان جوستار از قسمت ۱ یک شخص جدی و صادق بود، در حالی که جوزف جوستار از قسمت ۲ نیرنگ بازی بود که دوست داشت با مردم درگیر شود.[۵]

داستان و بخش ها[ویرایش]

جهان ماجراجویی عجیب جوجو انعکاسی از دنیای واقعی با وجود نیروها و موجودات ماوراء طبیعی است. در این شرایط، برخی از افراد می توانند قدرت معنوی درونی خود را به یک جایگاه تبدیل کنند (スタンド, Sutando). شکل مهم دیگری از انرژی هامون (波紋، "ریپل")، یک تکنیک هنرهای رزمی است که به کاربر اجازه می دهد تا انرژی بدن خود را از طریق تنفس کنترل شده به نور خورشید متمرکز کند. روایت ماجراجویی عجیب جوجو به بخش هایی با داستان های مستقل و شخصیت های مختلف تقسیم می شود. هر یک از قهرمانان سریال عضوی از خانواده جوستار هستند که نوادگان اصلی آنها دارای یک علامت ستاره ای شکل در بالای تیغه شانه چپ خود هستند و نامی که می تواند به اختصار به عنوان "جوجو" تبدیل شود. مکانی در یک تداوم واحد که تضاد نسلی آن ناشی از رقابت بین جاناتان جوستار و دیو براندو است، در حالی که سه بخش آخر در یک جهان متناوب اتفاق می‌افتد که در آن شجره خانوادگی جوستار به شدت تغییر کرده است.

بخش ۱: خون شبح‌وار[ویرایش]

جلد ۵ تا ۱ شامل ۴۴ چپتر. در اواخر قرن نوزدهم انگلستان، جاناتان جوستار، پسر جوان یک زمین دار ثروتمند، با برادر خوانده جدیدش دیو براندو آشنا می شود که از او متنفر است و قصد دارد او را به عنوان وارث خانواده جوستار غصب کند. هنگامی که تلاش های دیو خنثی می شود، او با استفاده از یک ماسک سنگی باستانی خود را به یک خون آشام تبدیل می کند و املاک Joestar را نابود می کند. جاناتان سفری را آغاز می کند، با متحدان جدید ملاقات می کند و تکنیک هنرهای رزمی هامون (波紋، "ریپل") را برای متوقف کردن دیو، که تسلط بر جهان را هدف جدید خود قرار داده است، تسلط می یابد.

بخش ۲: گرایش به نبرد[ویرایش]

جلد ۱۲ تا ۵ شامل 69 چپتر. در سال ۱۹۳۸، یک سرهنگ آلمان نازی یک مرد ستونی را کشف و بیدار می کند، یک انسان نما قدرتمند که نژادش ماسک سنگی را ایجاد کرده است. مرد ستونی محققان را می کشد و فرار می کند تا دیگر مردان ستون را بیدار کند تا با به دست آوردن سنگ سرخ آجا دوباره بر بشریت تسلط پیدا کنند. جوزف جوستار، نوه جاناتان، همراه سزار زپلی و با متحدان جدید و ارباب 'هامون' متحد می شود تا مردان ستونی را شکست دهد.

بخش ۳: صلیبیون گردستاره‌ای[ویرایش]

جلد ۱۳ تا ۲۸ شامل ۱۵۲ چپتر. در سال ۱۹۸۹، دیو براندو که در حال حاضر به عنوان «DIO» نامیده می شود، پس از نجات مقبره او از اقیانوس بیدار می شود. از آنجایی که دیو موفق شده بود جسد جاناتان را بگیرد، قدرت 'استند' در فرزندان جاناتان، متشکل از جوزف، دخترش هالی کوجو، و نوه جوتارو کوجو، بیدار شد. با این حال، هالی قادر به کنار آمدن با جایگاه خود نیست و تنها ۵۰ روز به زندگی خود فرصت دارد. جوتارو کوجو ، جوزف و متحدان جدیدشان محمد آودل، نوریاکی کاکیوین، ژان پیر پولنارف و ایگی، پیش از پایان این مهلت برای شکست دادن دیو به راه افتادند و در طول راه با سرسپردگان دیو مواجه شدند.

بخش ۴: الماس شکست‌ناپذیر[ویرایش]

جلد ۲۹ تا ۴۷ شامل ۱۷۴ چپتر. در سال ۱۹۹۹، خانواده جوستار متوجه می شوند که جوزف یک پسر نامشروع به نام جوسوکه هیگاشیکاتا دارد که در شهر خیالی ژاپنی موریو زندگی می کند. جوسوکه از یک تیر و کمان عرفانی می‌آموزد که به کسانی که با نوک تیرهایش ضربه می‌خورند، می‌ایستد. همانطور که آنها تیر و کمان را شکار می کنند، جوتارو , جوسکه و متحدان آنها کویچی و روهان کیشیبه با تهدیدی جدی در قالب قاتل سریالی کیرا یوشیکاگه مواجه می شوند.

بخش ۵: وزش طلایی[ویرایش]

جلد ۴۷ تا ۶۳ شامل ۱۵۵ چپتر. در سال ۲۰۰۱، در ناپل , ایتالیا , جورنو جووانا پسر دیو است، زمانی که جسد جاناتان جوستار را در اختیار داشت. جورنو به دنبال تبدیل شدن به یک رئیس مافیا است تا فروشندگان مواد مخدر را که کالاهای خود را به کودکان می فروشند از بین ببرد. تیم او که متشکل از کاربران استند، برونو بوچالاتی، لئونه آباکیو، نارانسیا گیرگا، گیدو میستا و (در ابتدا) پاناکوتا فوگو است، باید با رئیس مافیا دیاولو مقابله کند و از دخترش تریش اونا محافظت کند که دیاولو قصد دارد او را بکشد تا او را پنهان کند.

بخش ۶: سنگ اقیانوس[ویرایش]

جلد ۶۴ تا ۸۰ شامل ۱۵۸ چپتر. در سال ۲۰۱۱، در نزدیکی پورت سنت لوسی، فلوریدا، دختر جوتارو کوجو، جولین کوجو، به اتهام قتل متهم و روانه زندان شد. او با کاربران Stand Emporio Alnino، Ermes Costello، Narciso Anasui، Weather Report، و Foo Fighters و همچنین پدرش کار می کند تا کشیش زندان، انریکو پوچی، وفادار به دیو، را که به دنبال ایجاد یک جهان جدید به شکل است، شکار کند.

بخش ۷: استیل بال ران[ویرایش]

جلد ۸۱ تا ۱۰۴ شامل 95 چپتر. در یک جدول زمانی جایگزین در سال ۱۸۹۰ ، رئیس جمهور ایالات متحده Funny Valentine یک مسابقه اسب دوانی با 50 میلیون دلار جایزه برای برنده برگزار می کند. ولنتاین قصد دارد از مسابقه برای جمع آوری قسمت های پراکنده یک جسد مقدس برای اهداف ملی گرایانه خود استفاده کند. دو مسابقه دهنده یعنی جایرو زپلی و جانی جوستار ترفند ولنتاین را کشف می کنند و باید از خود در برابر قاتلان اجیر شده او دفاع کنند.

بخش ۸: جوجولیون[ویرایش]

جلدهای ۱۰۵ تا ۱۳۱ شامل ۱۱۰ چپتر. در همان جهان استیل بال ران، در سال ۲۰۱۲، شهر موریو توسط زمین لرزه و سونامی توهوکو در سال ۲۰۱۱ ویران شد، که باعث شد گسل های مرموزی به نام "چشم های دیوار" در شهر ظاهر شود. یاسوهو هیروس، دانشجوی کالج محلی، مرد جوانی را پیدا می‌کند که در زیر آوار مدفون است و به او لقب «جوسوکه» می‌دهد. جوسوکه که از فراموشی رنج می برد، سعی می کند راز گذشته خود را کشف کند، زیرا او همچنین با فعالیت های یک سندیکای جنایی محلی و رهبر آنها، تورو، مواجه می شود که میوه یک درخت مرموز لوکاکاکا را می فروشد، که می تواند مردم را شفا دهد و سپس "چیزی در عوض ببرد"

بخش ۹: جوجولندز[ویرایش]

پخش قسمت نهم در ۱۷ فوریه ۲۰۲۳ آغاز شد. در هاوایی امروزی، خواهر و برادر , جودیو و دراگونا جوستار در فعالیت‌های غیرقانونی با هم کار می‌کنند تا مادرشان را تامین کنند و از آن محافظت کنند. جودیو اعلام می کند که این داستان در مورد ثروتمند شدن او است.

هیروهیکو آراکی، نویسنده ماجراجویی عجیب و غیب جوجو

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Hirohiko Araki Lecture Part 2: Drawing Manga, Araki-Style". Comipress. Archived from the original on August 10, 2014. Retrieved August 3, 2014.
  2. "NHK高校講座 | 芸術(美術Ⅰ/書道Ⅰ) | 第15回 美術(8) 漫画はやっぱりおもしろい 〜人物〜". Nhk.or.jp. Archived from the original on August 10, 2014. Retrieved August 3, 2014.
  3. Clamp (2009). The Official xxxHOLiC Guide. translanted and adapted by William Flanagan. New York: Del Rey Manga. pp. 154–163. ISBN 978-0-345-51000-6.
  4. Araki, Hirohiko (August 18, 2015). JoJo's Bizarre Adventure: Part 1 Battle Tendency. Vol. 2. Viz Media. p. 365. ISBN 978-1-4215-7883-5.
  5. "Hirohiko Araki Lecture Part 3: Questions and Answers with Araki-Sensei". Comipress. Archived from the original on November 6, 2015. Retrieved August 3, 2014.

پیوند به بیرون[ویرایش]