لایتنینگ مک‌کوئین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از لایتینگ مک کویین)
لایتنینگ مک‌کوئین
شخصیت ماشین‌ها
Lightning McQueen
نخستین حضورماشین‌ها (۲۰۰۶)
آخرین حضورماشین‌ها در جاده (۲۰۲۲)
صداپیشهاوون ویلسون (ماشین‌ها, ماتر و روح, Cars: The Video Game, ماشین‌ها ۲, Cars Toons: Tales from Radiator Springs, and ماشین‌ها ۳)
کیت فرگوسن (Cars Toons: Mater's Tall Tales, Cars Mater-National Championship, Cars Race-O-Rama, ماشین‌ها ۲ (بازی ویدئویی), and Cars Toons: Tales from Radiator Springs)
اطلاعاتِ درون‌داستانی
نام مستعاررد مک کویین مک
گونهماشین مسابقه
جنسیتمرد
پیشهبردن کاپ پیستون (ماشین‌ها و ماشین‌ها ۳)، شرکت در مسابقه گراند پری (ماشین‌ها ۲)، بهترین دوست او ماتر است و در ماشین‌ها ۳ کروز رامیرز مربی اوست
ملیتایالات متحده آمریکا ایالات متحده آمریکا

لایتنینگ مک‌کوئین (به انگلیسی: Lightning McQueen) یک شخصیت کارتونی است که در فیلم‌های ماشین‌ها (۲۰۰۶) و دنباله آن یعنی فیلم‌های ماشین‌ها ۲ (۲۰۱۱) و ماشین‌ها ۳ (۲۰۱۷) حضور داشته‌است و طراحی آن مخلوقی از خودروهای شورلت کوروت سی ۶، فورد جی تی ۴۰، یکسری از محصولات کمپانی لولا و شورولت کوروت سی ۱ است و اوون ویلسون و کیت فرگوسن گوینده‌هایش هستند. همسر او سالی و بهترین دوست وی ماتر می‌باشد. از رقبای او می‌توان چیک هیکز (در ماشین‌هافرانچسکو برنولی (در ماشین‌ها ۲بریچ یاردلی، بابی سویفت و جکسون استورم (در ماشین‌ها ۳) را نام برد.

گفتنی است که در طول تحقیقات اولیه فیلم ماشین‌ها، جان لستر به ملاقات با کمپانی جنرال موتورز رفت و در طی این ملاقات جنرال موتورز طراحی لایتنینگ مک‌کوئین را بر عهده گرفت. او در فیلم ماشین‌ها ۲ در مسابقات بیست و چهار ساعته لمانز شرکت می‌کند.

برخی معتقدند نام او از روی استیو مک‌کوئین برداشته شده‌است اما طبق اعلام شرکت پیکسار نام او از روی نام گلن مک کوئین که یکی از انیماتورهای سابق پیکسار بود و در سال ۲۰۰۲ درگذشت برداشته شده‌است.[۱]

فیلم‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Remembering Glenn McQueen (1960-2002)». ۲۰۱۰-۱۲-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۷-۱۱.