درگاه:فرمول یک/زندگی‌نامهٔ برگزیده

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱

درگاه:فرمول یک/زندگی‌نامهٔ برگزیده/۱

لوئیز کارل دیویدسون همیلتون (به انگلیسی: Lewis Carl Davidson Hamilton) (زادهٔ ۷ ژانویه ۱۹۸۵) رانندهٔ انگلیسی مسابقات فرمول یک از تیم مرسدس آام‌گ پتروناس است. او در سال ۲۰۰۸ قهرمان مسابقات جهانی فرمول یک شده‌است. همیلتون در کودکی و در حالی که ده سال سن داشت، با ران دنیس، یکی از مربیان مک‌لارن آشنا شد و از همان وقت اعلام کرد که «من می‌خواهم روزی رانندهٔ مک‌لارن شوم». کمتر از سه سال بعد مک‌لارن و مرسدس در حالی که به دنبال رانندگان جوان بودند با وی آشنا شدند.

همیلتون در اولین فصل حضورش در فرمول یک به عضویت تیم مک‌لارن-مرسدس درآمد و در سال ۲۰۰۷ مقام دوم را پس از کیمی رایکونن بدست آورد و در سال بعد قهرمان جهان شد. سپس چهار فصل متوالی از ایستادن بر یکی از سکوهای سه‌گانه بازماند و در آغاز فصل ۲۰۱۳ به تیم مرسدس پیوست.

همیلتون در فصل ۲۰۱۳ به مقام چهارم رسید و پس از آن در دو فصل متوالی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ قهرمان شد. در فصل ۲۰۱۵ در گراند پری ایالات متحده توانست اول شود و قهرمانی خود را پیش از سه مسابقهٔ پایانی تثبیت کند. در فصل ۲۰۱۶، همیلتون شروع خوبی نداشت و در پنج گراند پری ابتدایی فصل، موفق به کسب مقام اول نشد. او در استرالیا دوم شد، در بحرین سوم شد، در چین حتی روی سکو نرفت و هفتم شد و در روسیه نیز دوم شد. در اسپانیا نیز با برخوردی که با هم‌تیمی‌اش، نیکو روزبرگ داشت موفق نشد حتی رقابت را به‌پایان برساند. با آغاز گراند پری موناکو، لوییس همیلتون موفق شد در ۶ گراند پری از ۷ گراند پری مقام نخست را کسب کند تا جایگاهی فوق‌العاده خوب در جدول رانندگان به‌دست‌آورد. او در جریان پیروزی در گراند پری اتریش، با هم‌تیمی خود، نیکو روزبرگ مشکل جدی پیدا کرد. در ادامه و در ۵ گراند پری بلژیک، ایتالیا، سنگاپور، مالزی و ژاپن همیلتون نتوانست آن‌چنان‌که باید عملکرد خوبی داشته باشد و درحالی که در سنگاپور بدشانسی هم آورد، شرایط بدی در جدول پیدا کرد. او تا پیش از آغاز گراند پری ایالات متحده آمریکا، ۳۳ امتیاز با جایگاه اول و هم‌تیمی‌اش، نیکو روزبرگ فاصله داشت.
ادامه…

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲

درگاه:فرمول یک/زندگی‌نامهٔ برگزیده/۲

آیرتون سنا داسیلوا (به پرتغالی: Ayrton Senna da Silva) قهرمان مسابقات فرمول یک اهل کشور برزیل و قهرمان سه دوره مسابقات فرمول یک است. بسیاری او را بهترین راننده تاریخ فرمول یک می‌دانند. او در سال ۱۹۹۴ در یک تصادف سنگین در گراند پری سان مارینو، در پیچ تامبورلو از پیست انزو و دینو فراری در شهر ایمولای ایتالیا و هنگامی که پیشتاز بود، کشته شد. سنا کار خود را از کارتینگ آغاز کرد و در سال ۱۹۸۱ به مسابقات خودروهای مسابقه‌ای چرخ‌باز پیوست. در سال ۱۹۸۳ قهرمان فرمول ۳ بریتانیا شد. وی یک سال پس از قهرمانی‌اش برای نخستین بار با تیم تولمان-هارت در فرمول یک شرکت کرد. او در همان سال به تیم لوتوس-رنو پیوست و توانست در سه فصل، قهرمانی شش گراند پری را به دست آورد.

سال ۱۹۸۸ بود که وی به تیم مک‌لارن-هوندا پیوست و در کنار آلن پروست قرار گرفت. در آن سال، او و پروست از شانزده گراند پری فصل، پانزده قهرمانی را به دست آوردند و سنا توانست برای نخستین بار عنوان قهرمانی جهان را کسب کند. پس از یک فصل، پروست توانست عنوان قهرمانی را به دست آورد؛ اما سنا در سال‌های ۱۹۹۰ و ۱۹۹۱ باز هم قهرمان شد. سال ۱۹۹۲ بود که تیم‌های ویلیامز و رنو، تیمی را به عنوان ویلیامز- رنو تشکیل دادند و دوران طلایی خود در فرمول یک را آغاز کردند. سنا در فصل ۱۹۹۳ نایب‌قهرمان شد و پس از آن مذاکره‌هایی را برای پیوستن به ویلیامز آغاز کرد.

در سال ۲۰۰۹، ۲۱۷ نفر از رانندگان فرمول یک در نظرسنجی مجله اتواسپرت، سنا را به عنوان برترین راننده تاریخ فرمول یک برگزیدند. وی بیش‌ترین سرعت را در میان رانندگان در یک دور به دست آورده و در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶، بیش‌ترین آمار پول پوزیشن را به نام خود ثبت‌کرده‌است. او در شرایط بارانی بسیار تندتر از دیگران رانندگی می‌کرد. و همچنین با کسب شش عنوان قهرمانی، رکورددار بیش‌ترین برد در گرندپری موناکو است و سومین راننده موفق تاریخ در بردن مسابقه‌ها به شمار می‌آید. سنا مجبور شد چندین بار در دادگاه حاضر شود، به ویژه هنگامی که با «آلن پروست» هم‌تیمی بود. چه در سال ۱۹۸۹ که پروست قهرمان شد و چه در سال ۱۹۹۰ که سنا مقام قهرمانی را به‌دست آورد، اتوموبیل‌های آن‌ها در پیست ژاپن با یکدیگر برخورد داشتند.
ادامه…

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳

درگاه:فرمول یک/زندگی‌نامهٔ برگزیده/۳

فرناندو آلونسو دیاز (به انگلیسی: Fernando Alonso Díaz) (زاده ۲۹ ژوئیه ۱۹۸۱ در اویدو، اسپانیا) راننده اسپانیایی رشته فرمول یک است که تاکنون ۲ بار عنوان قهرمانی جهان را کسب کرده‌است.

آلونسو، در حالی که تنها ۲۴ سال سن داشت توانست نام خود را به عنوان جوانترین قهرمان فرمول یک در تاریخ ثبت کند. او توانست با کسب مقام سوم در رقابت گراند پری برزیل با جمع امتیازات بالا، به عنوان قهرمانی این مسابقات دسترسی پیدا کند. در این رقابت، خوان پابلو مونتویا اول، کیمی رایکونن دوم و فرناندو آلونسو سوم شدند. میشائل شوماخر نیز چهارم شد.

فرناندو آلونسو هر دو قهرمانی خود را با تیم رنو به دست آورده‌است. او توانست با دسترسی به مقام قهرمانی، عنوان جوانترین قهرمان، که تا پیش از او در اختیار امرسون فیتیپالدی بود را نیز در آن سال از آن خود کند. بعداً این رکورد توسط لوئیز همیلتون بریتانیایی و سباستیان فتل آلمانی شکسته شد.
ادامه…

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۰

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۱

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۲

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۳

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۱۹

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۰

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۱

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۲

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۳

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۲۹

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۰

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۱

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۲

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۳

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۳۹

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۰

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۱

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۲

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۳

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۴۹

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۰

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۱

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۲

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۳

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۵۹

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۰

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۱

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۲

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۳

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۶۹

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۰

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۱

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۲

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۳

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۷۹

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۰

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۱

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۲

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۳

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۸۹

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۰

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۱

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۲

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۳

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۴

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۵

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۶

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۷

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۸

زندگی‌نامهٔ برگزیده ۹۹