درگاه:فرمول یک/زندگی‌نامهٔ برگزیده/۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

لوئیز کارل دیویدسون همیلتون (به انگلیسی: Lewis Carl Davidson Hamilton) (زادهٔ ۷ ژانویه ۱۹۸۵) رانندهٔ انگلیسی مسابقات فرمول یک از تیم مرسدس آام‌گ پتروناس است. او در سال ۲۰۰۸ قهرمان مسابقات جهانی فرمول یک شده‌است. همیلتون در کودکی و در حالی که ده سال سن داشت، با ران دنیس، یکی از مربیان مک‌لارن آشنا شد و از همان وقت اعلام کرد که «من می‌خواهم روزی رانندهٔ مک‌لارن شوم». کمتر از سه سال بعد مک‌لارن و مرسدس در حالی که به دنبال رانندگان جوان بودند با وی آشنا شدند.

همیلتون در اولین فصل حضورش در فرمول یک به عضویت تیم مک‌لارن-مرسدس درآمد و در سال ۲۰۰۷ مقام دوم را پس از کیمی رایکونن بدست آورد و در سال بعد قهرمان جهان شد. سپس چهار فصل متوالی از ایستادن بر یکی از سکوهای سه‌گانه بازماند و در آغاز فصل ۲۰۱۳ به تیم مرسدس پیوست.

همیلتون در فصل ۲۰۱۳ به مقام چهارم رسید و پس از آن در دو فصل متوالی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ قهرمان شد. در فصل ۲۰۱۵ در گراند پری ایالات متحده توانست اول شود و قهرمانی خود را پیش از سه مسابقهٔ پایانی تثبیت کند. در فصل ۲۰۱۶، همیلتون شروع خوبی نداشت و در پنج گراند پری ابتدایی فصل، موفق به کسب مقام اول نشد. او در استرالیا دوم شد، در بحرین سوم شد، در چین حتی روی سکو نرفت و هفتم شد و در روسیه نیز دوم شد. در اسپانیا نیز با برخوردی که با هم‌تیمی‌اش، نیکو روزبرگ داشت موفق نشد حتی رقابت را به‌پایان برساند. با آغاز گراند پری موناکو، لوییس همیلتون موفق شد در ۶ گراند پری از ۷ گراند پری مقام نخست را کسب کند تا جایگاهی فوق‌العاده خوب در جدول رانندگان به‌دست‌آورد. او در جریان پیروزی در گراند پری اتریش، با هم‌تیمی خود، نیکو روزبرگ مشکل جدی پیدا کرد. در ادامه و در ۵ گراند پری بلژیک، ایتالیا، سنگاپور، مالزی و ژاپن همیلتون نتوانست آن‌چنان‌که باید عملکرد خوبی داشته باشد و درحالی که در سنگاپور بدشانسی هم آورد، شرایط بدی در جدول پیدا کرد. او تا پیش از آغاز گراند پری ایالات متحده آمریکا، ۳۳ امتیاز با جایگاه اول و هم‌تیمی‌اش، نیکو روزبرگ فاصله داشت.
ادامه…