جاناتان مرغ دریایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جاناتان مرغ دریایی
جلد کتاب جاناتان مرغ دریایی
نویسنده(ها)ریچارد باخ
تصویرگر(ها)راسل مانسن (Russel Munson)
زبانانگلیسی (ترجمه‌شده به فارسی)
موضوع(ها)زندگی یک مرغ دریایی به نام جاناتان
گونه(های) ادبیمعنویت، خودیاری، رمان کوتاه
ناشرمک‌میلن
تاریخ نشر
نسخهٔ انگلیسی: ۱۹۷۰
گونه رسانهشومیز
شمار صفحات۱۴۴ صفحه (نسخهٔ کامل انگلیسی)
شابکشابک ‎۹۷۸−۱−۴۷۶۷−۹۳۳۱−۳
شماره اوسی‌ال‌سی۶۱۵۸۶۰۸

جاناتان مرغ دریایی (به انگلیسی: Jonathan Livingston Seagull) حکایتی است در قالب رمان کوتاه که ریچارد باخ آن را نوشته‌است. این رمان در سال ۱۹۷۰ منتشر شد.[۱] این داستان روایتگر یک مرغ نوروزی است که در باب زندگی و پرواز می‌آموزد.[۲]

ریچارد باخ این کتاب را تحت یک سری داستان کوتاه نوشت که در اواخر دهه ۱۹۶۰ در مجله پرواز منتشر شد. نخستین بار در قالب کتاب در سال ۱۹۷۰ منتشر و تا پایان سال ۱۹۷۲ بیش از یک میلیون نسخه چاپ شد. ریدرز دایجست (Reader Digest) نسخه خلاصه را منتشر کرد و این کتاب در صدر لیست پرفروش‌های نیویورک تایمز قرار گرفت و به مدت ۳۷ هفته باقی ماند. در سال ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳، این کتاب در صدر فهرست هفتگی ناشران رمان‌های پرفروش در ایالات متحده قرار دارد.

در سال ۲۰۱۴ این کتاب دوباره با عنوان جاناتان لیوینگستون مرغ دریایی: ویرایش کامل (Jonathan Livingston Seagull: The Complete Edition) منتشر شد که بخش چهارم ۱۷ صفحه ای را به داستان اضافه کرد.

ترجمه (فرشته مولوی و هرمز ریاحی) این کتاب مصور در ایران در سال ۱۳۵۵ توسط شرکت سهامی کتابهای جیبی (در سه بخش) منتشر شد.[۳]

پس از مدتی، نویسنده اقدام به افزودن بخش چهارم به کتاب کرد.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. اندرسن، هفزیبا (۲۰۲۰-۰۲-۰۴). «کتاب‌هایی که زمانی 'کالت' بوده‌اند؛ از کتاب سرخ مائو تا پیرمرد و دریا و ناطور دشت». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۰۵.
  2. «کتاب جاناتان مرغ دریایی ارزش خواندن دارد؟». مشرق نیوز. ۱۳۹۵-۰۴-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۸.
  3. «جاناتان مرغ دریایی، نماد نگاه آمریکایی به عرفان شرق است». خبرگزاری مهر. ۱۳۹۶-۱۰-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۶-۱۹.
  4. Sullivan, Jennifer (17 January 2013). "Author Richard Bach, recovering from plane crash, returns to inspirational tale". سیاتل تایمز. Retrieved 20 June 2019.