گناوه (گچساران)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گناوه (گچساران)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکهگیلویه و بویراحمد
شهرستانگچساران
بخشبخش مرکزی
دهستانامامزاده جعفر
نام محلیگناوه لُری
مردم
جمعیت۱۱۴ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۳۰۶۰۷

گناوه (گچساران)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد ایران است.

گناوه روستایی زیبا در ۲۰ کیلومتری شمال گچساران واقع است که هر ساله گردشگران زیادی را از روستاها و شهرستان‌های همجوار به خود جذب می‌نماید، در این روستا درختانی همچون بلوط، بنک (پسته وحشی)، کله خونگ، زالزالک و همچنین گیاهان دارویی همانند آویشن و لیرزک و کارده که جهت مداوای برخی از بیماری‌ها بکار می‌رود، روییده‌اند.

وجود کوه‌های سربرافراشته خامی و کنار و که‌کوه و کوه پهزمون و کوه کله‌کارد نیز به نوبهٔ خود جذابیت دوچندانی به این روستا بخشیده‌است. وجود امامزادگانی همچون سلطان امیراحمد انصاری و خواهرش بی بی گوهرتاج از نوادگان امام موسی کاظم نیز جذابیت مذهبی ویژه‌ای به این روستا بخشیده‌است.این روستا یکی از زیباترین‌و‌قدیمی ترین روستاهای استان ک.ب بشمار میرود.این روستا دارای ۲۷۰۰ سال سابقه تاریخی و یکی از روستاهای شهید پرور استان به حساب میرود

مردم این روستا هر ساله مهمان های زیادی از سرتا سر استان‌ ک.ب را در فصل بهار پذیرایی میکنند. مردم این روستا جزو‌قبیله باوی و طایفه عالیشاهی محسوب میشوند و همسایه بویراحمد گرمسیر هستند و‌ مردم این روستا ورزشکارهای حرفه ای داشته است و‌این روستا در ورزش هایی چون کشتی بوکس و اللخصوص فوتبال که‌تیم قلات گناوه هم از تیم های خوب استان حساب میشود مختص این روستا هست.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان امامزاده جعفر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۱ نفر (۷۳ خانوار) بوده‌است.

گالری تصاویر[ویرایش]


منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.