گلنکور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
گلنکور
نوعشرکت عمومی محدود
ISINJE00B4T3BW64 ویرایش در ویکی‌داده
بنا نهاده۱۹۷۴
بنیانگذارانمارک ریچ
دفتر مرکزیسوئیس بر، ایالت زوگ، سوئیس
بریتانیا سن هلیه، جرسی، انگلستان
محدودهٔ فعالیتجهانی
مدیر عامل اجراییایوان گلازنبرگ
رئیس هیئت مدیرهتونی هیوارد
محصولاتانرژی
فلزات
محصولات کشاورزی
درآمدافزایش ۲۱۴٫۴ میلیارد دلار (۲۰۱۲)
سود خالصافزایش ۱٫۱ میلیارد دلار (۲۰۱۲)
تعداد کارکنان۱۹۰٫۰۰۰ نفر (۲۰۱۲)
وبگاه

گلنکور (به انگلیسی: Glencore) شرکت بریتانیایی-سوئیسی چندملیتی صنایع معدنی و تجارت کالا می‌باشد، که دفتر مرکزی آن در شهر بر، سوئیس قرار دارد و دفتر عملیاتی آن در سن هلیه، جرزی، بریتانیا مستقر می‌باشد.

شرکت گلنکور بزرگترین شرکت کالاهای اقتصادی در جهان به‌شمار می‌آید، همچنین در مجموع از نظر میزان درآمد سالیانه، به‌عنوان بزرگترین شرکت سوئیسی نیز محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۳ در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ در رتبه ۱۲ از بزرگترین شرکت‌های جهان قرار گرفت. شرکت گلنکور در سال ۲۰۱۳ شرکت اکستراتا، که یکی از بزرگترین شرکت‌های معدنی جهان است را خریداری نمود، سپس اکستراتا منحل شده و دارایی‌های آن در گلنکور ادغام گردید. هم‌اکنون گلنکور به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج معادن جهان شناخته می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

شرکت گلنکور، در سال ۱۹۷۴ پس از خریداری شرکت کو آگ توسط شرکت مارک ریچ، سپس ادغام دو شرکت، تحت نام مارک ریچ اند کو. آگ تأسیس شد.[۱] سرمایهٔ اولیهٔ این شرکت، از معاملات غیرقانونی کالا میان بنیان‌گذار شرکت؛ مارک ریچ و دولت ایران تأمین شده بود، که جرم آن در سال ۲۰۰۱ توسط بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده بخشیده‌شد.

در سال ۱۹۹۳ شرکت تجارت کالای ترافیگورا از بطن کمپانی مارک ریچ جدا شد. در سال ۱۹۹۴ در پی خارج شدن کنترل تجارت روی، مارک ریچ بیش از ۱۷۲ میلیون دلار ضرر را متحمل گردید.

سپس شرکای وقت مارک ریچ؛ ویلی استروتوت و ایوان گلازنبرگ (مدیرعامل فعلی شرکت) اقدام به خریداری ۵۱٪ درصد از سهام شرکت مارک ریچ اند کو. نمودند و در ۱۹۹۵ نیز پس از ۲۱ سال نام شرکت را به گلنکور تغییر دادند.

عملیات[ویرایش]

در سال ۲۰۱۰ میزان درصد سهام این شرکت، در بازار جهانی عبارت بود از:

گلنکور دارای امکانات تولیدی و خدماتی، در سراسر جهان می‌باشد. این شرکت، در معادن فلزات، مواد معدنی، نفت خام، فراورده‌های نفتی، زغال سنگ، گاز طبیعی، محصولات کشاورزی، صنعت خودروسازی، تولید برق، تولید فولاد و صنایع غذایی فعال است.[۳]

بازار بورس[ویرایش]

گلنکور در ماه مه سال ۲۰۱۱ در فهرست بازار بورس لندن ذکر شده‌است، همچنین این کمپانی در فهرست ثانویه بازار بورس اوراق بهادار هنگ کنگ نیز، قرار دارد[۴] و در مجموع سهام شرکت گلنکور در بازارهای بورس لندن و بورس اوراق بهادار هنگ کنگ معامله می‌شود.

سهام در ویتول[ویرایش]

شرکت گلنکور، مالک نیمی از سهام کمپانی ویتول است، ۵۰٪ درصد از سهام شرکت ویتول نیز در اختیار شرکت ترافیگورا می‌باشد. در حال حاضر، ویتول به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان، بر پایه میزان درآمد سالیانه، شناخته می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. http://www.bbc.co.uk/news/business-13451081
  2. http://english.aljazeera.net/programmes/countingthecost/2011/05/20115299504775782.html
  3. http://www.guardian.co.uk/business/2011/may/19/rise-of-glencore-commodities-company
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در 25 مه 2011. دریافت‌شده در 24 اكتبر 2012. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]