کورکور حنایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

کورکور حنایی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
زیرشاخه: مهره‌داران
رده: پرندگان
راسته: بازسانان
تیره: بازان
زیرخانواده: Milvinae
سرده: Milvus
گونه: M. milvus
نام دوبخشی
Milvus milvus
لینه، ۱۷۵۸
مناطق اصلی زیستگاه کورکور حنایی
جمجمه کورکور حنایی
Milvus milvus

کورکور حنایی پرنده‌ای از خانواده کورکورها است. این پرنده مانند دیگر انواع کورکورها با بال‌های دراز و زاویه‌دار و دم دوشاخه خود شناخته می‌شوند و نر و ماده آنها مانند هم هستند ولی ماده حدود پنج درصد بزرگ‌تر از نر است.[۲]

مشخصات ظاهری[ویرایش]

طول بدن این پرنده حدود ۶۱ سانتیمتر است.[۲] دمی زیبا و دوشاخه دارد. پر و بال آن قرمز بلوطی است و روی تنه و دم آن لکه‌های سفید زیبا دیده می‌شود و سر آن کرمی رنگ مایل به سفید و شاهپرهای انتهایی بال‌های آن سیاهرنگ است.

تغذیه[ویرایش]

کورکور حنایی هنگام فرود آمدن بر شکار بال‌های خود را پهن می‌کند و مانند کورکور سیاه، هم شکارچی است و هم مردار می‌خورد. از پستانداران کوچک و جوجه پرندگان، سگ مرده یا زخمی شده و برخی از حشرات تغذیه می‌کند.

زیستگاه[ویرایش]

این پرنده در نواحی قطبی و مدیترانه‌ای در جنگل‌های استپی با آب و هوای خشک و مرطوب، علفزارها و مراتع بسر می‌برد و بر شاخه‌های درختان بلند لانه می‌سازد و گاهی نیز از آشیانه‌های قبلی یا قدیمی دیگر پرندگان بهره می‌برد. در ایران به تعداد کم در جنوب دریای خزر و شمال آذربایجان دیده می‌شود.[۲]

پانویس[ویرایش]

  1. Anon (2009). "Red Kite - BirdLife Species Factsheet". 2009 IUCN Red List Category. BirdLife International. Retrieved 2009-07-05.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ کتاب راهنمای پرندگان ایران. نوشته جمشید منصوری، صفحه ۱۰۸

منابع[ویرایش]

  • «ویکی‌پدیای انگلیسی». دریافت‌شده در ۱۱ فوریهٔ ۲۰۱۲.
  • کتاب راهنمای پرندگان ایران. نوشته جمشید منصوری، چاپ دوم، ۱۳۸۷، انتشارات کتاب فرزانه