کلاوککالا

مختصات: ۶۰°۲۲٫۹۲′ شمالی ۲۴°۴۴٫۹۵′ شرقی / ۶۰٫۳۸۲۰۰°شمالی ۲۴٫۷۴۹۱۷°شرقی / 60.38200; 24.74917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کِلاوْکْکالا
Klövskog
کلیسای کِلاوْکْکالا
کلیسای کِلاوْکْکالا
کِلاوْکْکالا در فنلاند واقع شده
کِلاوْکْکالا
کِلاوْکْکالا
موقعیت در نقشه فنلاند
مختصات: ۶۰°۲۲٫۹۲′ شمالی ۲۴°۴۴٫۹۵′ شرقی / ۶۰٫۳۸۲۰۰°شمالی ۲۴٫۷۴۹۱۷°شرقی / 60.38200; 24.74917
کشورفنلاند
منطقهاوسیما
شهردارینورمیاروی
مساحت
 • کل۴۴٫۰۳ کیلومتر مربع (۱۷٫۰۰ مایل مربع)
جمعیت
 (2020-12-31)
 • کل۲۱٬۰۱۹[۱]
منطقه زمانییوتی‌سی +۲ (EET)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +3 (EEST)

کِلاوْکْکالا (فنلاندی: [ˈklɑu̯ˌk:ɑlɑ], سوئدی: Klövskog) روستایی در نزدیکی هلسینکی در جنوبی‌ترین نقطه نورْمیارْوی در منطقه اوسیما، فنلاند است که در مجاورت دریاچه والکیاروی قرار گرفته است. این منطقه مسکونی و تجاری علیرغم این واقعیت که به‌طور رسمی وضعیت یک روستا را دارد، اغلب به اشتباه تصور می‌شود که به دلیل وسعت و ساختارش یک شهر جداگانه است. کِلاوْکْکالا بیش از ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت دارد و سریعترین رشد را در نورْمیارْوی دارد. تقریباً نیمی از کل جمعیت منطقه درکِلاوْکْکالا زندگی می‌کنند. در واقع افزایش جمعیت در دهه ۱۹۶۰ اتفاق افتاد و از آن دهه کِلاوْکْکالا مهاجرت قابل توجهی دارد. کِلاوْکْکالا از آنجایی که روستایی با فاصله نیم ساعت از مرکز هلسینکی است، به ویژه خانواده‌های دارای فرزند را به خود جذب می‌کند. متأسفانه به دلیل رشد بسیار زیاد جمعیت، این روستا به دلیل تردد روزافزون خود نیز بدنام است که باعث ایجاد مشکلات محلی در صبح و بعد از ظهر می‌شود.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، بسیاری از خانه‌های مجزا در کِلاوْکْکالا ساخته شد، اما اکنون وضعیت تغییر کرده‌است زیرا تا سه چهارم خانه‌های جدید بصورت مجتمع آپارتمانی هستند.

ریشه نام[ویرایش]

کِلاوْکْکالا در فنلاندی به منزلگاه (خاندان) موسوم بوده‌است که به نوبه خود شامل نام میزبان اولیه خانه، گونه‌ای از نام نیکولاس و همچنین کلاوس، کلاووس و کلووس در سوئدی است. نام منزلگاه در اصل فنلاندی است و میزبان آن، کِلاوْکا نام دارد. نام‌های روستایی که در تاریخ استفاده شده‌است عبارتند از کلوکسکوگ در سال ۱۵۲۷، کِلوکْسْکوبی در سال ۱۵۴۰، کِلِکِسْکوبی در سال ۱۵۴۴، کلاوکو در سال ۱۷۱۰ و کلاوکالا هممی در سال ۱۸۳۵. نام کِلاوْکْکالا به‌طور رسمی در سال ۱۸۶۶ تأسیس شد. در نام سوئدی امروزی کلوفسکوگ، قسمت اول klöv به معنی سُم و قسمت دوم skog به معنای جنگل است.

تاریخ[ویرایش]

تاریخ اولیه[ویرایش]

نقشه قدیمی روستای کِلاوْکْکالا ۱۷۲۴.[۲]

اولین اشارات تاریخی به کِلاوْکْکالا به قرن ۱۶ برمی‌گردد، در آن زمان این روستا بخشی از ناحیه وانتا در هلسینکی بود (فنلاندی: Helsingin pitäjä). ساکنان اولیه عمدتاً هامالایْسِتْ (قبیله‌ای تاریخی و مدرن از مردم فنلاند قدیم) بودند. در دهه ۱۵۴۰ حدود ۱۱ خاندان در کِلاوْکْکالا وجود داشت که در مجموع پنج مالیات کامل شامل آنان بود: وییری، تیلکا، گونْناری، اولْلی، هیوتی، سِپْپالا و کلاوکا که قدیمی‌ترین منزلگاه روستا بود. از کِلاوْکْکالا در دهه ۱۵۰۰ به عنوان روستایی مرفه‌نشین یاد شده‌است.[۳]

جمعیت کِلاوْکْکالا تا اوایل قرن هفدهم تقریباً ثابت ماند، اما پس از آن به دلیل جنگ‌های ابرقدرت‌ها شروع به کاهش کرد، تا اینکه سال‌های قحطی بزرگ (قحطی بزرگ ۱۶۹۷–۱۶۹۵، قحطی فاجعه‌باری بود که استونی، فنلاند، لتونی، نروژ و سوئد امروزی را تحت تأثیر قرار داد که همگی جز نروژ بخشی از امپراتوری سوئد به‌شمار می‌آمدند. بدترین مناطق آسیب دیده استان فنلاند سوئد و نورلند در سوئد بودند) در دهه ۱۶۹۰ جمعیت را حدود ۲۰ درصد کاهش داد. اواسط قرن ۱۸، جمعیت به‌طور قابل توجهی به دلیل مهاجرت بدون تابعیت افزایش یافت.

قتل با تبر و جنگ داخلی[ویرایش]

در اواخر قرن نوزدهم، کِلاوْکْکالا به دلیل یک کشتار که در ۱۰ می ۱۸۹۹ در مزرعه سیمولا رخ داد، سر زبان‌ها افتاد. در آن زمان کارل امیل مالْمِلین، کارگر مزرعه، کل خانواده هفت نفره‌اش را با تبر کشت. در مجموع، این حادثه به حدی وحشتناک بود که برای مدت طولانی بر شهرت نورْمیارْوی تأثیر گذاشت و به این محله لقبی مانند مورهایارْوی (کنایه از دریاچه قتل) داد.[۴] در آن زمان، این حادثه بدترین قتل‌عام فنلاند از زمان قتل‌عام تورکو (مشهور به حمام خون) در سال ۱۵۹۹ (تقریبا ۳۰۰ سال قبل) بود.

جنگ جهانی دوم[ویرایش]

در طول جنگ داخلی فنلاند، پس از نبرد هلسینکی، نیروهای آلمانی در ۱۹ آوریل ۱۹۱۸ کِلاوْکْکالا را در یک ساعت و نیم فتح کردند.

جغرافیا[ویرایش]

فاصله کِلاوْکْکالا تا اسپو حدود ۵ کیلومتر و تا مرز وانتا حدود ۳ کیلومتراست، به همین دلیل کِلاوْکْکالا بسیار نزدیک به منطقه پایتخت هلسینکی بزرگ است.

فرودگاه هلسینکی حدود ۲۰ دقیقه با وسیله نقلیه از کِلاوْکْکالا فاصله دارد.[۵]

کِلاوْکْکالا حدود ۴۳ کیلومتر مربع (حدود ۱۷ مایل مربع) را در بر می‌گیرد.[۶] این روستا بیشتر حومه شهری و شهری با چشم‌اندازهای روستایی است.[۷] در کنار این دهکده دریاچه والکیاروی،[۷][۸][۹] به وسعت حدود ۱٫۵ کیلومتر مربع (حدود ۰٫۶ مایل مربع) قرار دارد.[۱۰][۱۱]

ایسوسو به عنوان یک منطقه حفاظت شده طبیعی در بخش جنوبی روستای کِلاوْکْکالا واقع شده‌است و شامل یک مرداب ۳۶۶ هکتاری است.[۱۲][۱۳] به همین دلیل است که این مرداب تقریباً به‌طور کامل متعلق به دولت است. خلاش گنبدی و پوداب عمده زمین‌های ایسوسو را شکل داده‌است.[۱۳]

سنجاب پرنده سیبریایی که در فنلاند به عنوان گونه‌ای آسیب‌پذیر تعریف می‌شود، در کِلاوْکْکالا یک گونه بشدت محافظت شده‌است.[۱۴]

حدود یک کیلومتر دورتر از مرکز کِلاوْکْکالا، مزرعه‌ای به نام اُوْلین آلپاکْکاتیلا وجود دارد که به‌خاطر آلپاکا (نوعی لاما) معروف است.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Taajamat väkiluvun ja väestöntiheyden mukaan, 2020" (به فنلاندی). Statistics Finland. Archived from the original on 22 June 2022. Retrieved June 22, 2022.
  2. "Nurmijärven Klaukkalan Gunnarin asuinkorttelin arkeologiset tutkimukset vuonna 2008" (به فنلاندی). Museovirasto.
  3. Lahtela, Kalevi. "Maanomistuksesta Nurmijärvellä". Nurmijärven sukututkijat (به فنلاندی). Archived from the original on April 8, 2016. Retrieved August 8, 2019.
  4. "Simolan torpan kaamea surmatyö" (به فنلاندی). Nurmijärvi-Seura ry. Retrieved August 11, 2019.
  5. "From Helsinki-Vantaan Lentoasema to Klaukkala by Bus, Train, Metro, Tram or Ferry". Moovit (به انگلیسی). Retrieved 2022-08-15.
  6. "Klaukkalan osayleiskaava" (PDF) (به فنلاندی). Nurmijärven kunta. Archived from the original (PDF) on April 20, 2015. Retrieved August 2, 2019.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "Nurmijärven matkailu- ja ulkoilukartta" (PDF). Nurmijärven kunta. 2009. Archived from the original (PDF) on May 11, 2020. Retrieved November 28, 2019.
  8. Jorma Keskitalo: Kasviplanktonlajisto ja –biomassa Uudenmaan seurantajärvillä 2014 – 2015. (in Finnish)
  9. "Valkjärvi (21.054.1.001)" (به فنلاندی). Järviwiki. Retrieved August 2, 2019.
  10. "Vesistöennusteet: Vantaanjoen vesistöalue – Luhtaanmäenjoki" (به فنلاندی). Ympäristö. Retrieved August 31, 2019.
  11. "Lepsämänjoki" (به فنلاندی). Keski-Uudenmaan ympäristökeskus. Archived from the original on 30 March 2022. Retrieved August 25, 2019.
  12. "Klaukkalan Isosuo". Ympäristöhallinnon yhteinen verkkopalvelu (به فنلاندی). Ympäristö.fi. Retrieved September 28, 2019.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ "Isosuo" (به فنلاندی). Keski-Uudenmaan ympäristökeskus. Retrieved September 28, 2019.
  14. Artell, Esko (May 16, 2014). "Viirinlaakson rakentaminen tökkii liito-oravien takia". Nurmijärven Uutiset (به فنلاندی). Etelä-Suomen Media Oy. Archived from the original on 27 January 2020. Retrieved January 27, 2020.

پیوند به بیرون[ویرایش]

پرونده‌های رسانه‌ای مربوط به Klaukkala در ویکی‌انبار 

  • Klaukkala - در وب سایت شهرداری نورمیجروی