چشمه‌خانی علیا

مختصات: ۳۴°۱′۵۱″ شمالی ۴۸°۱۲′۳۵″ شرقی / ۳۴٫۰۳۰۸۳°شمالی ۴۸٫۲۰۹۷۲°شرقی / 34.03083; 48.20972[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چشمه‌خانی علیا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانلرستان
شهرستاندلفان
بخشبخش مرکزی
دهستانخاوه جنوبی
نام محلیتُشمال
نام‌های دیگرمی سی وَن (موسیوند)
چشمه‌خانی علیا بر ایران واقع شده‌است
چشمه‌خانی علیا
۴۸°۱۲′۳۶″شمالی ۳۴°۰۱′۵۱″شرقی / ۴۸٫۲۰۹۹۵۹°شمالی ۳۴٫۰۳۰۸۱۳°شرقی / 48.209959; 34.030813
مردم
جمعیت۲۰۲ نفر(۱۳۹۰)
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۹۸۷

چشمه‌خانی علیا علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دلفان در استان لرستان ایران است و درمحدوده کوه‌های زاگرس میانی واقع شده‌است.

این روستا از سمت جنوب شرقی به شهرستان دلفان از سمت جنوب به کوه‌های زاگرس و از سمت شمال به کوه‌های گرین و به جاده نهاوندُ (همدان) نورآباد و روستاهای علی‌آباد و حسن‌آباد و از غرب به دشت خاوه و روستاهای جعفر بیگی و چشمه خانی سفلی و از شرق به تنگه گاماسیاب منتهی می‌گردد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۹۸۷متر و فاصله آن تا مرکز استان (خرم‌آباد) ۹۴کیلومتر و تا شهرستان دلفان ۲۵کیلومتر می‌باشدُ دارای آب و هوای کوهستانی و خنک است.

جمعیت: آن برابر آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ دویست و دو(۲۰۲) نفر و تعداد ۵۷خانوار بوده که این جمعیت در فصل بهار و تابستان به دو برابر می‌رسد.

شغل مردم :ساکنین به کار کشاورزی و دامپروری وشغل‌های آزاد و دولتی مشغول می‌باشند.

زبان:مردم روستا به زبان لکی تکلم دارند.

محصولات کشاورزی روستای چشمه‌خانی علیا شامل گندم _ نخود _ عدس _ جو _لوبیا _ لوبیای سبز _ گشنیز _ چغندر قند _ یونجه _ شبدر و محصولات باغی آن گردو _ سیبُ _هلو و گیلاس است.

شهرت روستا بخاطر چشمه‌ها و سراب‌های آن است همچون چشمه کموله _ چشمه چالکل _ چشمهٔ خانی _ سراب زلزله و… که نقش بسیار مهمی درتامین آب شرب و کشاورزی روستا دارند.

این روستا دارای آب لوله‌کشی و بهداشتی، برق خانگی، تلفن ثابت و سیار، مدرسه و جاده آسفالت می‌باشد.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان خاوه جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۲۰۲ نفر (۵۷خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.