چربی بلابر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بلابر نهنگ

بلابر (به انگلیسی: Blubber) لایه ای ضخیم از بافت چربی عروقی است که در زیر پوست تمام سیتاس (آب‌بازسانان) ها، فک‌ها ، پنگوئن‌ها و گاودریایی‌سانان قرار دارد.

شرح[ویرایش]

بافتی غنی از لیپید غلیظ حاوی فیبر کلاژن، که بافت زیرپوستی را شامل میشود [۱] و کل بدن را به جز قسمت ضمائم آن می‌پوشاند.این بافت توسط شبکه‌های بسیار سازمان‌یافته و فن‌شکل از تاندون‌ها و رباط‌ها به شدت به ماهیچه‌ها و اسکلت متصل می‌شوند و می‌توانند تا ۵۰ درصد از توده بدن برخی از پستانداران دریایی را در برخی از مراحل زندگی‌شان تشکیل دهند و می‌تواند از ۲ اینچ (۵ سانتیمتر) ضخامت در دلفین‌ها و نهنگ‌های کوچک‌تر تا بیش از ۱۲ اینچ (۳۰ سانتیمتر) ضخامت در برخی از نهنگ‌های بزرگ‌تر، مانند نهنگ حقیقی و نهنگ‌ قطبی متغیر باشد. با این حال، این نشان‌دهنده توانایی نهنگ‌های بزرگ‌تر برای حفظ بهتر گرما نیست، زیرا ضخامت بلابر نهنگ تأثیر قابل‌توجهی در از دست دادن گرما ندارد. شاخص مهم‌تر در توانایی نهنگ در حفظ گرما، غلظت یا تمرکز آب و لیپید موجود در بلابر است، زیرا آب ظرفیت نگهداری گرما را کاهش می‌دهد درحالی که لیپید آن را افزایش می‌دهد. [۲]

عملکرد[ویرایش]

بلابر ذخیره چربی اولیه در برخی از پستانداران است، به ویژه آنهایی که در آب زندگی می‌کنند. به ویژه برای گونه هایی که در قسمت های مختلف اقیانوس تغذیه می‌کنند و پرورش می‌یابند بسیار مهم است. در این دوره‌ها، حیوانات چربی را متابولیزه می کنند. بلابر ممکن است در مصرف انرژی برای پستانداران دریایی مانند دلفین‌ها صرفه جویی کند، زیرا باعث افزایش شناوری در هنگام شنا می شود. [۳]

بلابر با سایر اشکال بافت چربی در ضخامت اضافی آن متفاوت است که از این طریق یک عایق حرارتی کارآمد را فراهم می کند و باعث می شود که برای تنظیم حرارت ضروری باشد. بلابر بیش از سایر بافت های چربی دارای رگ های خونی است.

تأثیرات انسانی[ویرایش]

دیگ بلابر (مخوص تهیه و جداسازی چربی بلابر) که در شهر سیمون در آفریقای جنوبی دیده می شود.

استفاده ها[ویرایش]

Uqhuq, یا uqsuq, (بلابر به زبان Inuktitut) بخش مهمی از رژیم غذایی سنتی اینوئیت‌ها و دیگر مردمان شمالی است علت آن ارزش انرژی بالا و در دسترس بودن می‌باشد.

سلامتی[ویرایش]

بلابر نهنگ ها و فوک ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D است. [۴] برای مثال، بدون ویتامین D، اینوئیت‌ها و سایر بومیان قطب شمال با احتمال بالا تری به بیماری راشیتیسم مبتلا میشوند. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد بلابر و سایر چربی‌ها در رژیم غذایی مردمان قطب شمال کالری مورد نیاز برای جایگزینی کمبود کربوهیدرات‌هایی را که در رژیم‌های غذایی فرهنگ‌های دیگر جهان یافت می‌شود، تامین می‌کنند. [۵]

منابع[ویرایش]

  1. Struntz, D.J.; McLellan, W.A.; Dillaman, R.M.; Blum, J.E.; Kucklick, J.R.; Pabst, D.A. (2004). "Blubber development in bottlenose dolphins (Tursiops truncatus)". Journal of Morphology. 259 (1): 7–20. doi:10.1002/jmor.10154. PMID 14666521.
  2. Kvadsheim, P.H.; Folkow, L.P.; Blix, A.S. (1996). "Thermal conductivity of minke whale blubber". Journal of Thermal Biology. 21 (2): 123–8. doi:10.1016/0306-4565(95)00034-8.
  3. "Bouncy Blubber". Science Update. AAAS. Archived from the original on 2013-09-21.
  4. Kuhnlein, H.V.; Barthet, V.; Farren, A.; Falahi, E.; Leggee, D.; Receveur, O.; Berti, P. (2006). "Vitamins A, D, and E in Canadian Arctic traditional food and adult diets". Journal of Food Composition and Analysis. 19 (6–7): 495–506. doi:10.1016/j.jfca.2005.02.007.
  5. "The Inuit Paradox" (PDF). Washington.edu. Archived from the original (PDF) on 8 June 2011.