پیش‌نویس:سیدمحمدمحسن موسوی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سیدمحمدمحسن موسوی (متولد خرداد ۱۳۶۸) فعال دانشجویی، کارگری، رسانه‌ای و همچنین حوزه‌ی شهر و شهرسازی‌ است.همچنین، وی نویسنده و شاگرد ابوتراب خسروی، شهریار ماندنی پور، محمدعلی آل‌مجتبی، امید فرهادپور و اساتید برجسته‌ی شعر همچون حسن اجتهادی و حسن حاتمی نیز بوده است. او در پی اجرای یک شعر در سال ۱۳۸۶ از دانشگاه شیراز اخراج شد. [۱]

او برنده‌ی ادبی جشنواره‌ی خوارزمی با مجموعه داستان «تنها برای یک مرد مرده» در سال ۱۳۸۹ است.

در سال ۱۳۹۸ مقابل سفارت ترکیه بعد از ضرب و شتم فراوان در حالی که عینک وی روی صورتش خرد شده بود به زندان اوین منتقل شد[۲].

در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در پی بازداشت پیاپی فعالین دانشجویی، کارگری و در جریان اعتصابات چندین بار به وزارت اطلاعات احضار شد[۳] و بعد از آن فعالیت خود را به حوزه دانشجویی محدود کرد. در آن زمان از عضویت در انجمن شهرسازی به سمت دبیری برگزیده شد. و بعد از خیزش ۱۴۰۱ ایران از ورود به دانشگاه ممنوع و در شهریور ۱۴۰۲ از سمت خود استعفا کرد. وی به مدت یک سال دبیر انجمن علمی شهرسازی دانشگاه بجنورد و دانشجوی دانشگاه بجنورد بود.

همچنین می‌توان به فعالیت او در عرصه‌ی رسانه‌ای، یعنی مجله‌ی دانشجویی سروین و دبیری تحریریه‌ی این نشریه، شهرکاو و همچنین عضویت در خبرگزاری ساخت فضا اشاره کرد. نشریه سروین در شماره سوم خود در عرض یک ماه دارای ۱۱هزار مخاطب نسخه کاغذی و الکترونیک بود که بیشترین مخاطب در نشریه‌های دانشجویی را دارا بود.

وی به مدت یک ماه در سال ۱۴۰۱ به دانشگاه ممنوع‌الورود بود.

در سال ۱۴۰۱ مامورین امنیتی در شب تولد دوست وی، مریم وحیدیان، به خانه‌ی او یورش بردند و کتاب، موبایل و دستگاه‌های دیگر الکترونیکی او را ضبط کردند. بعد از آن، او چندین باز مجددا بازداشت و در پی فشارهای امنیتی به دیگر دانشجویان از فعالیت دانشجویی خود استعفا نموده است.

منابع[ویرایش]

  1. فعالین دانشجویی (16.01.09). «https://www.iransos.com/gozaresh/01.09/16.01/mohammadhossein_mosavi.htm». ایران خطر. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)
  2. خبرگزاری (۱۳ اکتبر ۲۰۱۹). «بازداشت محسن موسوی هست ۲۱ مهر». https://kurdpa.net/. پیوند خارجی در |وبگاه= وجود دارد (کمک)
  3. «https://www.etehad-e.com/%D8%A7%D8%AD%D8%B6%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86-%D9%85%D9%88%D8%B3%D9%88%DB%8C%D8%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B4/». https://www.etehad-e.com/. 7/7/23. دریافت‌شده در احضار محسن موسوی به وزارت اطلاعات. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازبینی=،|تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پیوند خارجی در |title=، |وبگاه= وجود دارد (کمک)