پیش‌نویس:سعید سکویی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سعید سکویی (زاده ۱۳۳۶ در تهران) فعال سیاسی، اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی ایران، مجری، تهیه‌کننده تلویزیونی و مدیر بانکی ساکن ایالات متحده آمریکاست. او مالک و مدیر شبکه تلویزیونی آریامهر در لس ‌آنجلس آمریکا بود.

سعید سکویی
سعید سکویی
زادهٔ۱۳۳۶
تهران، ایران
محل زندگیتاوزند اوکس، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا
ملیتایران
دیگر نام‌هااستیون سکویی
شهروندیایالات متحده آمریکا
تحصیلاتلیسانس اقتصاد

فوق لیسانس مدیریت ارشد کسب‌وکار

دکترای علوم سیاسی
محل تحصیلدانشگاه تهران
دانشگاه کالیفرنیا
پیشهفعال سیاسی، مجری، تهیه‌کننده تلویزیونی
سال‌های فعالیت۱۹۸۰ - اکنون
همسر(ها)۲
فرزندان۴

سال‌های نخستین[ویرایش]

دکتر سعید سکویی سال ۱۳۳۶ در خانواده‌ای ۶ نفره در محله امیریه تهران متولد شد اما بخش عمده زندگی خود در ایران را در محله‌های بهارستان و قلهک گذراند. سکویی دوران دبیرستان خود را در مدرسه علمیه تهران گذراند و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد. در حین تحصیل در مقطع لیسانس و رشته اقتصاد، وی در اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی ایران به عنوان کارآموز فعالیت می‌کرد.

مهاجرت به آمریکا و فعالیت‌های سیاسی[ویرایش]

سعید سکویی در سال ۱۹۷۵(۴ سال پیش از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران) با بورسیه بانک مرکزی ایران به ایالات متحده آمریکا اعزام شد و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته MBA را سال ۱۹۷۹ از دانشگاه نورتروپ کالیفرنیا دریافت کرد. پس از ناآرامی‌های ایجاد شده در ایران و در پی آن روی کار آمدن رژیم جمهوری اسلامی، سکویی از بازگشت به ایران سر باز زد و در آمریکا ماندگار شد. دکتر سعید سکویی در کشور آمریکا با نام استیون سکویی شناخته شده است.

دکتر سکویی فعالیت‌های مبارزاتی خود را از سال ۱۹۸۰ با حضور در تظاهرات‌های مختلف شکل گرفته علیه جمهوری اسلامی در آمریکا آغاز کرد. سکویی به عنوان یکی از چهره‌های مطرح اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی، در اکثر نشست‌ها، کنگره‌ها و برنامه‌های شکل گرفته در این خصوص در ایالت کالیفرنیا حضور فعالی داشته است.

همزمان با شرکت در فعالیت‌های مبارزاتی، سعید سکویی با حضور در دانشگاه UCLA (در برخی منابع، دانشگاه Duke) در رشته علوم سیاسی مدرک دکترای خود را دریافت کرد.

آغاز فعالیت رسانه‌ای و تلویزیون آریامهر[ویرایش]

فعالیت رسانه‌ای سعید سکویی با حضور در تلویزیون آریا آغاز شد و وی به مدت یک سال در این شبکه به اجرای برنامه پرداخت اما به دلیل اختلافات پیش آمده با مدیریت در مسائلی نظیر سانسور محتوایی، عدم بازپخش برنامه‌ها و خرابکاری‌های عمدی حین اجرا، از تلویزیون آریا جدا شد. پس از آن، با سرمایه‌گذاری حدودا ۱۷۰ هزار دلاری عده‌ای از ایرانیان و علاقه‌مندان به برنامه‌های دکتر سکویی، وی شخصا شبکه تلویزیونی آریامهر را به راه انداخت و در آن مشغول به تولید و اجرای برنامه در جهت مخالفت با نظام جمهوری اسلامی پرداخت. تلویزیون آریامهر از سال ۱۳۸۷ آغاز به کار کرد اما در سال ۱۳۹۰ با جدایی دکتر سکویی از مجموعه، مخاطبان خود را از دست داد و در ادامه تعطیل شد.

دکتر سکویی به دلیل اجراهای آتشین و بی‌پروای خود، به عنوان یکی از خاص‌ترین مخالفین جمهوری اسلامی لقب گرفته است.

سعید سکویی در مصاحبه تلویزیونی خود در سال ۱۳۹۲ با شهرام همایون، گفت که مدت‌هاست نسبت به شاهزاده رضا پهلوی اعلام برائت کرده است. وی خود را طرفدار نظام شاهنشاهی خواند اما رضا پهلوی را فاقد قدرت رهبری دانست.

منابع[ویرایش]

مصاحبه تلویزیونی با شهرام همایون در ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۳ رده:افراد زنده رده:اهالی تهران رده:زادگان ۱۳۳۶ رده:پادشاهی‌خواهان اهل ایران رده:مهاجران ایرانی به ایالات متحده آمریکا رده:فعالان سیاسی اهل ایران رده:شخصیت‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی رده:تهیه‌کنندگان تلویزیونی اهل ایران رده:زادگان ۱۹۵۷ (میلادی)