پل معلق آمل

مختصات: ۳۶°۲۸′۱۱″ شمالی ۵۲°۲۱′۰۳″ شرقی / ۳۶٫۴۶۹۷۲°شمالی ۵۲٫۳۵۰۸۳°شرقی / 36.46972; 52.35083
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پل معلق
سراسر نمای پل
Map
نامپل معلق
کشورایران
استاناستان مازندران
شهرستانآمل
اطلاعات اثر
نام‌های دیگرپل فلزی
نام‌های قدیمینو پل
کاربریپل
کاربری کنونیگردشگری، پل
دیرینگیدوره پهلوی
دورهٔ ساخت اثردوره پهلوی
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت۱۵۲۴
تاریخ ثبت ملی۳ اسفند ۱۳۵۳
پل معلق بر ایران واقع شده‌است
پل معلق
روی نقشه ایران
۹° شمالی ۱۷۶° شرقی / ۹°شمالی ۱۷۶°شرقی / 9; 176

پل فلزی یا پل معلق آمل[۱] مربوط به دوره پهلوی است و در آمل، داخل شهر، جنب پل دوازده چشمه واقع شده‌است. پل معلق دو پل معلق یک سان کنار هم است که یکی از بناهای ارزشمند توریستی شهر و یکی از نمادهای آمل محسوب می‌شود. این پل یکی از اولین نمونه‌های پل‌های بزرگ و جدید التاسیس و ارزشمند در ایران است. پل را به این علت معلق می‌خوانند که اگر پایه‌های زیرین آن بر اثر سیل تخریب شود کمان‌هایی بالای آن را نگه می‌دارند. این پل در سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۸ توسط مهندسان آلمانی و روسی شرکت اشکودا طراحی و توسط شرکت آلمانی سنتاب ساخته شد. این اثر در تاریخ ۱۳۵۳/۱۲/۰۳ با شمارهٔ ثبت ۱۵۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.[۱]

امکانات[ویرایش]

وضعیت امکانات و تسهیلات تفریحی، گردشگری، حمل و نقل، اسکان در کنار و زیر این پل در فضایی باز پارک بزرگ شهر و رودخانه هراز واقع شده که محل اسکان مسافران و تفریح گردشگران شده‌است و از نظر حمل و نقل هم مکانی برای مسافران و گردشگران تعبیه شده که می‌توانند وسایل نقیله خود را در پارکینگ زیر پل پارک نموده و در آرامش کامل باشند. همچنین هتل شهر آمل هم در کنار این پل‌ها قرار دارد، از دیگر امکانات هم می‌توان از فضای سبز کناری و فضای پارک دیگر کناری آن اشاره کرد که همجوار پل دوازده چشمه است.

مرمت[ویرایش]

شرکت آلمانی سازنده پل معلق، با هشداری جدی مبنی بر پایان یافتن چندین ساله زمان استفاده از این پل بر اساس تعهدات این شرکت در سال ۱۳۸۸ نیز خبر داده بود. کار مرمت پل قوسی معروف به پل معلق، پس از پشت سر گذاشتن عملیات بهسازی و مقاوم‌سازی با هماهنگی میراث فرهنگی در نیمه اول سال ۱۳۹۷ خورشیدی آغاز شد و در همین سال هم به اتمام رسید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «دانشنامهٔ تاریخ معماری و شهرسازی ایران‌شهر». وزارت راه و شهرسازی. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۶ اکتبر ۲۰۱۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]