مالفیسنت (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از پلید (فیلم))
مالفیسنت
پوستر فیلم
کارگردانرابرت اشترمبرگ
تهیه‌کنندهجو راث
نویسندهلیندا وولورتون
بر پایهزیبای خفته
اثر شارل پرو
توسط برادران گریم
بازیگرانآنجلینا جولی
شارلتو کوپلی
ال فانینگ
ایملدا استنتون
جونو تیمپل
سم رایلی
لزلی من ویل
لیو سوتر
موسیقیجیمز نیوتن هاوارد
فیلم‌برداردین سملر
تدوین‌گرکریس لبنزون
ریچارد پیئرسن
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهوالت دیزنی استودیوز موشن پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
۳۰ مه ۲۰۱۴ مصادف با ۹ خرداد ۱۳۹۳
کشور ایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۸۰–۲۶۳ میلیون دلار[۱]
فروش گیشه۷۵۸٫۵ میلیون دلار[۲]

مالفیسنت (به انگلیسی: Maleficent) فیلمی آمریکایی در ژانر فانتزی تاریک، محصول سال ۲۰۱۴ می‌باشد که کارگردانی آن را رابرت اشترمبرگ و نویسندگی آن را لیندا وولورتون به عهده گرفته‌است. آنجلینا جولی در نقش شخصیت مالیفیسنت این افسانه ظاهر شده‌است. در این فیلم که بازسازی پویانمایی سال ۱۹۵۹ والت دیزنی به نام زیبای خفته می‌باشد بیشتر داستان حول محور نقش متضاد زیبای خفته یعنی پلید می‌چرخد.

آغاز فیلمبرداری این پروژه در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ کلید خورد و ۲۸ مه ۲۰۱۴ برای اکران در بریتانیا و دو روز بعد در آمریکا زمان‌بندی شد.

این فیلم با هزینه ای معادل ۱۸۰ میلیون دلار فروشی معادل ۵'۷۵۸ میلیون دلار داشت و یک موفقیت تجاری عظیم نام گرفت. همچنین این فیلم توانست چهارمین فیلم پرفروش سال نام بگیرد و تا کنون پرفروش‌ترین فیلمی محسوب می‌شود که آنجلینا جولی در آن هنرنمایی کرده‌است. از نکات قابل توجه فیلم، می‌توان به حضور فرزند آنجلینا جولی در نقش پرنسس آرورا ی جوان اشاره کرد.

داستان[ویرایش]

شیطان یا پلید (Maleficent) دختری است که در یک خلنگ زار گسترده و زیبا به همراه پری‌ ها و موجوداتی عجیب زندگی می‌کند. خلنگ زاری که در مجاورت قلمرو انسان هاست. وی دارای قلبی پاک و مهربان است…

روزی نگهبانهای خلنگ زار به او خبر می‌دهند که دزدی کوچک جواهری را از دریاچه دزدیده و آن را پس نمی‌دهد. مالیفیسنت پیش دزد یا همان اِستِفان (Estefan) می‌رود و با زبانی نرم او را رام کرده و با او دوست می‌شود و به دوستی او هم اطمینان پیدا می‌کند زیرا زمانی که استفان با مالیفیسنت دست می‌دهد و به علت حساسیت مالیفیسنت به فلز (حلقهٔ دست استفان) دست مالیفیسنت می‌سوزد، استفان بسیار ناراحت شده و بلافاصله، با اینکه کودک فقیری هم بود، تنها جواهرش یعنی انگشتر خویش را به آب دریاچه می‌اندازد. در آن روز استفان به مالیفیسنت گفت که مادر و پدرش مرده‌اند و خود وی نیز بسیار فقیر بوده و در انبار غله زندگی می‌کند اما علاقه ای فراوان به پادشاه شدن و زندگی در قصر دارد. سال‌ها بعد مالیفیسنت چون قوی‌ترین پری خلنگ زار بود ادارهٔ آن را بر دست گرفته و ملکهٔ آنجا می‌شود. اما با طمع انسان‌ها به سرزمین جادو (مورز) شرایط آبستن حوادث مختلف است…

بازیگران[ویرایش]

تولید[ویرایش]

آنجلینا جولی

آنجلینا جولی از مه ۲۰۱۱ توجه‌اش به این پروژه جلب شد زمانی که لیندا وولورتون مأموریت نوشتن فیلمنامه را بهعده گرفت و تیم برتون به‌صورت آزمایشی نه کامل شروع به کارگردانی کرد. در ژانویه ۲۰۱۲ دیزنی اعلام کرد طراح تولید فیلم‌هایی چون آلیس در سرزمین عجایب و از بزرگ و قدرتمند یعنی رابرت استرومبرگ کارگردانی را به دست گرفته. ریچارد دی زانوک در همان سال اعلام آمادگی برای تهیه‌کنندگی فیلم را اعلام کرد اما بعد فوت او جو راث گفت فیلم ارزش ساخته شدن ندارد اگه آنجلینا جولی نقش اصلی را بازی نکند. «به نظر می‌رسد که تنها جولی مناسب این نقش می‌باشد در غیر این‌صورت دلیلی برای ساخت فیلم وجود ندارد.»

فیلمبرداری[ویرایش]

با بودجه‌ای حدود ۱۲۰ الی ۱۳۰ میلیون دلار فیلمبرداری اصلی در ۱۸ ژون ۲۰۱۲ در لندن با تصویری از جولی در نقش پلید آغاز شد. پیش تولید فیلم در ۵ اکتبر ۲۰۱۲ آغاز شد و محل فیلمبرداری در دشت‌های شهرستان باکینگهام‌شر انگلستان اعلام شد.

مالفیسنت: سردسته اهریمنان[ویرایش]

قسمت دوم این فیلم که ادامهٔ این داستان است با نام مالفیسنت: سردسته اهریمنان در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹ اکران شد.

منابع[ویرایش]

  1. FilmL.A. (May 2015). "2014 Feature Film Study" (PDF). FilmL.A. Feature Film Study. Retrieved November 11, 2017.
  2. "Maleficent (2014)". Box Office Mojo (IMDb). Retrieved December 6, 2014.

.

پیوند به بیرون[ویرایش]