علاءالدین (فیلم ۲۰۱۹)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
علاءالدین
پوستر سینمایی فیلم
کارگردانگای ریچی
تهیه‌کنندهدن لین
فیلمنامه‌نویسجان اوگست
گای ریچی
بر پایه
بازیگرانویل اسمیت
مینا مسعود
نائومی اسکات
مروان کنزاری
نوید نگهبان
نسیم پدراد
بیلی مگنوسن
نومان اکار
موسیقیآلن منکن
فیلم‌بردارآلن استوارت
تدوین‌گرجیمز هربرت
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهاستودیو سینمایی والت دیزنی
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۴ مه ۲۰۱۹ (۲۰۱۹-0۵-۲۴) (ایالات متحده)
مدت زمان
۱۲۸ دقیقه[۱]
کشورایالات متحده آمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۸۳ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۱٫۰۵۱ میلیارد دلار[۲]

علاءالدین (انگلیسی: Aladdin) یک فیلم سینمایی آمریکایی، محصول سال ۲۰۱۹ و در ژانر موزیکال فانتزی به کارگردانی گای ریچی است. فیلم‌نامه این فیلم توسط جان اوگست و گای ریچی نوشته شده و والت دیزنی پیکچرز تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشته‌است. علاءالدین یک اقتباس لایو اکشن از انیمیشنی به همین نام است که در سال ۱۹۹۲ بر اساس شخصیت‌های داستانی هزار و یک شب ساخته شد.[۳][۴] مینا مسعود، ویل اسمیت، نائومی اسکات، مروان کنزاری، نوید نگهبان، نسیم پدراد، بیلی مگنوسن محمد اشرف حسین خیل

و نومان اکار بازیگران این فیلم هستند.

شرکت والت دیزنی در ادامه روند تولید فیلم‌های سینمایی بر اساس انیمیشن‌های کلاسیک خود، در اکتبر ۲۰۱۶ اعلام کرد که گای ریچی برای ساخت نسخهٔ لایو اکشن از انیمیشن علاءالدین به پروژهخستین بازیگری بود که در ژوئیه ۲۰۱۷ برای بازی در فیلم قرارداد امضا کرد. نیومی اسکات و مینا مسعود نیز در همین ماه برای بازی در دو نقش اصلی به پروژه اضافه شدند. فیلم‌برداری از سپتامبر ۲۰۱۷ در استودیو لانگ‌کراس در ساری آغاز شد و بعد از چهار ماه در ژانویه ۲۰۱۸ به پایان رسید.

علاءالدین در تاریخ ۲۴ مه ۲۰۱۹ اکران خود را توسط استودیو سینمایی والت دیزنی آغاز کرد. فیلم با واکنش متوسطی از سوی منتقدان همراه بود. طراحی صحنه و لباس، سکانس‌های موزیکال و عملکرد اسمیت، اسکات و مسعود مورد تحسین قرار گرفت اما منتقدان نسبت به کارگردانی گای ریچی، روند داستانی و جلوه‌های سی‌جی‌آی انتقاد داشتند.[۵] علاءالدین ۱ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخت؛ در حالی که بودجه ساخت آن ۱۸۳ میلیون دلار بوده‌است که آن را تبدیل به نهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۹ و چهلمین فیلم پرفروش تاریخ سینما می‌کند. علاءالدین همچنین پرفروش‌ترین فیلم ویل اسمیت و گای ریچی است.[۶]

بعد از موفقیت فیلم در گیشه، دیزنی ساخت دنباله‌ای را براساس انیمیشن بازگشت جعفر در دستور کار قرار داده‌است. تمامی بازیگران در دنباله حضور خواهند داشت اما حضور ریچی به عنوان کارگردان تأیید نشده‌است.[۷]

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Aladdin (2019)". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. Retrieved May 7, 2019.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Aladdin (2019)". باکس آفیس موجو. Retrieved May 26, 2019.
  3. Arafat A. Razzaque, 'Who “wrote” Aladdin? The Forgotten Syrian Storyteller', Ajam Media Collective (14 September 2017).
  4. Horta, Paulo Lemos (2018). Aladdin: A New Translation. Liveright Publishing. pp. 8–10. ISBN 978-1-63149-517-5. Retrieved 23 May 2019.
  5. Brian Welk (May 22, 2019). "'Aladdin' Remake Rubs Critics Differently, From 'Rip-Roaring Spectacle' to 'Cinematic Karaoke'". TheWrap. Retrieved May 22, 2019.
  6. "2019 Yearly Box Office Results". باکس آفیس موجو. بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها. Retrieved June 9, 2019.
  7. Bone, Christian (July 12, 2019). "Aladdin 2 In Development At Disney, Will Follow Return Of Jafar". We Got This Covered.

پیوند به بیرون[ویرایش]