پرگار طلا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرگار طلا
لوگوی «کومپاسو د'اُرو» (پرگار طلا)
اهداء برایجایزۀ طراحی صنعتی
کشورایتالیا
برگزارکنندهانجمن طراحی صنعتی ایتالیا
نخستین دوره۱۹۵۴ میلادی
وبگاه
جایزهٔ لا ریناشنته کومپاسو د'اُرو برای زیبایی‌شناسی محصول، ویرایش سوم، میلان ۱۹۵۶ میلادی. نمایشگاه شیء در مسابقه. عکس پائولو مونتی (بنیاد پائولو مونتی، کتابخانۀ اطلاعات و فرهنگ اروپا).
جایزهٔ لا ریناشنته کومپاسو د'اُرو برای زیبایی‌شناسی محصول، ویرایش سوم، میلان ۱۹۵۶ میلادی. نمایشگاه شیء در مسابقه. عکس پائولو مونتی (بنیاد پائولو مونتی، کتابخانۀ اطلاعات و فرهنگ اروپا).

کومپاسو د'اُرو (به ایتالیایی: Compasso d'Oroتلفظ ایتالیایی: [komˈpasso ˈdɔːro]؛ به معنی: پرگار طلا) نام یک جایزۀ طراحی صنعتی است که در ایتالیا در سال ۱۹۵۴ میلادی توسط شرکت لا ریناشنته از ایدۀ اصیلی از جو پونتی و آلبرتو روسلی نشأت گرفته‌ است. از سال ۱۹۶۴ میلادی به‌ طور انحصاری توسط انجمن طراحی صنعتی (آ‌دی‌ای) میزبانی می‌شود. این اولین و در میان شناخته شده‌ترین جوایز در زمینۀ خود است. این جایزه با هدف قدردانی و ارتقای کیفیت در زمینۀ طرح‌های صنعتی ساخته شده در ایتالیا است و توسط آ‌دی‌ای اهدا می‌شود.

تاریخچه[ویرایش]

پرگار طلا در سال ۱۹۵۴ میلادی راه اندازی شد و اکنون بالاترین افتخار در حلقۀ طراحی صنعتی در ایتالیا است و به اندازۀ جوایز بین‌المللی درجۀ یک، مانند جایزۀ رد دات مشهور است. این اولین جایزه در نوع خود در اروپا بود و به زودی ابعاد و اهمیت بین‌المللی پیدا کرد و مناسبت‌هایی را که در آن نمایشگاه‌های اشیاء برندۀ جایزه در اروپا، ایالات متحدۀ آمریکا، کانادا و ژاپن برگزار می‌شد، چند برابر کرد. برادران کاستیلیونی در ایجاد جوایز آ‌دی‌ای و پرگار طلا مشارکت داشتند. انزو ماری از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ میلادی رئیس آ‌دی‌ای بود. در حال حاضر بخش مدیریت پرگار طلا با انجمن طراحی صنعتی ایتالیا است و همچنین عضو کمیتۀ بین‌المللی طراحی صنعتی و دفتر طراحی اروپا است.

از زمان آغاز به کار، تقریباً ۳۰۰ طرح برنده این جایزه شده‌اند که طیف وسیعی از محصولات مانند دوچرخه‌های مسابقه، چرخ خیاطی قابل حمل، میز، مبل، گلدان، رخت آویز، کشو، ساعت، چراغ رومیزی، تلفن، پنکۀ برقی و دستگاه قهوه‌ساز را پوشش می‌دهند. ماشین آلات برخی از طرح‌های دریافت‌شده در میلان، در مجموعۀ جایزۀ پرگار طلا آ‌دی‌ای به نمایش گذاشته شده‌اند. در ۲۲ آوریل ۲۰۰۴ میلادی، وزارت میراث فرهنگی و فعالیت‌ها و گردشگری – از طریق سرپرستی خود در لمباردی – این مجموعه را «منافع هنری و تاریخی استثنایی» اعلام کرد، بنابراین آن را به بخشی از میراث فرهنگی ملی تبدیل کرد.[۱]

موارد دیگر[ویرایش]

این جایزه به‌ عنوان پرگار در سال ۱۸۹۳ میلادی برای اندازه‌گیری نسبت طلایی که توسط آدالبرت گورینگر ابداع شد، اهداء گردید.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Compasso d'Oro". ADI Associazione per il disegno industriale. Retrieved 22 June 2017. (به انگلیسی).
  2. Alessi, Alberto (1998). The Dream Factory: Alessi since 1921. Könemann. pp. 29. ISBN 3-8290-1377-9.

پیوند به بیرون[ویرایش]