پروژه بین‌المللی کتابخانه نت‌های موسیقی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پروژه بین‌المللی کتابخانه نت‌های موسیقی
لوگوی مورد استفاده از تاریخ ۲۰۱۶
نماگرفت
IMSLP در ژانویهٔ ۲۰۱۶
گونه وبگاه
کتابخانه آنلاین نت‌نویسی
در دسترس به زبانزبان کاتالان، زبان‌های چینی، زبان دانمارکی، زبان هلندی، زبان انگلیسی، زبان فرانسوی، زبان آلمانی، زبان یونانی، زبان ایتالیایی، زبان ژاپنی، زبان کره‌ای، زبان مقدونی، زبان لهستانی، زبان پرتغالی، زبان روسی، زبان اسپانیایی، زبان سوئدی، زبان ترکی استانبولی
مالکپتروچی پراجکت (شرکت خصوصی با مسئولیت محدود)
پدیدآور(ها)ادوارد دابلیو. گوئو (فلدمالر)[۱]
وبگاه
تجاری؟بله (حق اشتراک لازم است)
نیاز به ثبت ناماختیاری (برای دسترسی نامحدود و مشارکت در آن، اجباری است)
راه‌اندازی۱۶ فوریه ۲۰۰۶
وضعیت کنونیآنلاین
بازگشایی مجدد در ۳۰ ژوئن ۲۰۰۸
بسته شده در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۷ تا ۲۹ ژوئن ۲۰۰۸
پروانه
مجوز کرییتیو کامنز

پروژه بین‌المللی کتابخانه نت‌های موسیقی (انگلیسی: International Music Score Library Project) که به اختصار به آن «IMSLP» می‌گویند و با عنوان کتابخانه موسیقی پتروچی (انگلیسی: Petrucci Music Library) نیز شناخته می‌شود، یک پروژهٔ بر پایهٔ حقِ اشتراک، جهت ایجادِ یک کتابخانهٔ مجازی برای آن دسته از نت‌های موسیقی است که در مالکیت عمومی باشد. قوانین و رهنمودهای این پروژهٔ آنلاین، همانند ویکی‌پدیا است و نامش را از مالک خود «اتاویو پتروچی» می‌گیرد.

از زمان ایجاد این پروژه در تاریخ ۱۶ فوریه ۲۰۰۶ میلادی، ۳۰۰٬۰۰۰ نُت و ۳۵٬۰۰۰ قطعه موسیقی ضبط‌شده برای ۹۳٬۰۰۰ اثر از ۱۲٬۰۰۰ آهنگساز، بارگذاری شده‌است. این پروژه از نرم‌افزار مدیاویکی استفاده می‌کند.

از ۲۷ دسامبر ۲۰۱۵ میلادی، این پروژه نیازمند پرداخت حق اشتراک است که ماهیانه بین و ۱٫۱۴ دلار تا ۱٫۹۰ دلار آمریکاست که در حدود۲۲٫۸۰ دلار برای یکسال یا ۲۷۳٫۶۰ دلار برای یک دورهٔ ۲۰ ساله خواهد شد.

منابع[ویرایش]

  1. Wakin, Daniel J. (February 22, 2011). "Free Trove of Music Scores on Web Hits Sensitive Copyright Note". The New York Times.

پیوند به بیرون[ویرایش]