پرونده صورتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
«پرونده صورتی»
قسمت شرلوک
شمارهٔ قسمتفصل ۱
قسمت ۱
کارگردانپل مک‌گوگان
نویسندهاستیون موفات
بر پایهاتود در قرمز لاکی
نوشته‌ی آرتور کانن دویل
تهیه‌کنندهسو ورچو
موسیقیدیوید آرنولد
مایکل پرایس
فیلم‌برداراستیو لاویس
تدوینمالی اوانز
چارلی فیلیپس
تاریخ پخش اصلی۲۵ ژوئیه ۲۰۱۰ (۲۰۱۰-07-۲۵)
مدت۸۸ دقیقه
بازیگر(های) مهمان
گاه‌نگاری قسمت
قبلی →
← بعدی
«بانکدار کور»
فهرست قسمت‌های شرلوک

پرونده صورتی (به انگلیسی: A Study in Pink) اولین قسمت از مجموعه تلویزیونی شرلوک است که نخستین بار در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۰ توسط شبکه بی بی سی وان به نمایش درآمد. این قسمت از مجموعه بر پایه اقتباسی از اثر آرتور کانن دویل به نام اتود در قرمز لاکی می‌باشد.[۱]

پیش از پخش این قسمت، یک قسمت آزمایشی ۵۵ دقیقه ای به کارگردانی کوکی گیدرویچ انجام شده بود ولی بی بی سی تصمیم گرفت که قسمت آزمایشی (پایلوت) را منتشر نکند و در عوض یک فصل شامل سه قسمت ۹۰ دقیقه ای در دستور کار قرار گرفت.[۲] بدلیل اینکه میبایست تغییرات گسترده در آن صورت گیرد این مجموعه مجدداً فیلم برداری شد و پل مک‌گوگان کارگردانی آن را بر عهده گرفت. با این حال نسخه‌ی پخش نشده اولیه با محدودیت سنی بالای ۱۲ سال توسط هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا بر روی دی وی دی منتشر و به عنوان یک قسمت اضافی بر روی فصل اول قرار گرفت.[۳] [۴] [۵]

داستان[ویرایش]

جان واتسون (مارتین فریمن) پزشکی است که به تازگی از جنگ افغانستان برگشته و از عوارض روحی و جسمی بعد از جنگ رنج میبرد. جان که پول زیادی ندارد و نمی‌تواند به تنهایی خانه اجاره کند در حالت بی هدفی به پارک میرود و در آنجا دوست دوران دانشگاه, مایک استمفورد (دیوید نلیست) را ملاقات میکند. آنها با هم به سراغ شرلوک هلمز (بندیکت کامبربچ) کارآگاه فوق العاده باهوش و البته تنها میروند و شرلوک با یک ملاقات کوتاه همه چیز را در مورد جان میفهمد. رفتار خاص شرلوک باعث میشود که جان به او علاقه مند شود و خیلی سریع آنها در خیابان بیکر شماره 221ب هم خانه میشوند.

درست در همین زمان در لندن سه مرگ به ظاهر خودکشی رخ میدهد ولی بدلیل شباهت های آشکاری که به هم دارند احتمال میرود که همگی قتل باشند. بازرس لستراد به خانه شرلوک میرود و به او میگوید که یک نفر دیگر هم با همان وضع کشته شده ولی این بار قاتل پیغامی گذاشته است. شرلوک میفهمد که جان واتسون دلتنگ هیجان شده و به همین دلیل او را هم با خود به محل وقوع قتل میبرد. در آنجا آنها با زنی مرده مواجه میشوند که لباس های صورتی پوشیده و روی زمین آنجا پیغامی را حک کرده است: Rache. شرلوک با زیرکی حدس می‌زند که آن زن یک چمدان داشته ولی در آنجا چمدانی پیدا نشده و همین هم شرلوک را به این باور می‌رساند که قاتل مرتکب یک اشتباه شده. بعد از این ماجرا جان واتسون طی ماجرایی با برادر بزرگتر شرلوک, مایکرافت هولمز مواجه میشود که از او میخواهد اعمال شرلوک را به او گزارش دهد ولی جان قبول نمیکند. وقتی به خانه برمی‌گردد متوجه میشود که شرلوک چمدان گم شده زن صورتی پوش را پیدا کرده است. شرلوک میداند که موبایل آن زن هنوز پیش قاتل است و به همین دلیل در مکانی با او قرار میگذارند. در آنجا آنها به تعقیب یک تاکسی مشکوک میروند و در نهایت به او میرسند ولی کارآگاه باهوش با یک نگاه میفهمد که آن مرد نمی‌تواند قاتل باشد چون یک آمریکایی است و تازه به لندن آمده. وقتی به خانه میرسند با مأمورین پلیس در خانه مواجه میشوند که قصد دارند چمدان را با خود ببرند و در آنجا شرلوک وارد قلعه ذهن خود شده و به راز نوشته Rache پی میبرد. آن نوشته در حقیقت آخرین تلاش زن برای نوشتن آدرس ردیاب ایمیل موبایل خود بوده که به نام بچه ی سقط شده اش نام گذاری شده بود RACHEL. ردیاب خانه آنها را نشان میدهد و شرلوک میفهمد که قاتل یک راننده تاکسی است که با ترغیب شرلوک کنجکاو به فهمیدن ماجرا او را با خود به مکانی خلوت میبرد و به او توضیح میدهد که تمام قربانیان میبایست از بین دو قرص که یکی سمی و دیگری سالم است یکی را انتخاب کنند وگرنه با اسلحه خواهند مرد. شرلوک سعی میکند از زیر زبان قاتل بیرون بکشد که چرا آدم میکشد و او به راحتی توضیح میدهد که با هر بار کشتن یک نفر مبلغی توسط شخصی ناشناس به حساب فرزندانش واریز می‌شود. هلمز از تهدید راننده نمیترسد چون می‌داند اسلحه در واقع یک فندک است ولی راننده با به چالش کشیدن هوش هلمز او را وادار به انتخاب یک قرص میکند، بعد از این درست زمانی که شرلوک قصد دارد قرص را بخورد جان واتسون از راه رسیده و با یک شلیک بی نقص راننده را میکشد. قبل از اینکه راننده بمیرد شرلوک او را شکنجه میدهد و او اعتراف میکند که از جیمز موریارتی دستور می‌گرفته است. بعد از سر رسیدن پلیس ها یک پیوند دوستی عمیق بین جان واتسون و شرلوک هلمز اتفاق می‌افتد که تا آخر داستان پابرجا می‌ماند.

نکات[ویرایش]

این قسمت عمدتا از روی اتود در قرمز لاکی اقتباس شده است ولی در طول داستان گریز هایی هم به دیگر آثار آرتور کانن دویل می‌زند. تمام عوامل فیلم ارتباط وفادارانه بین نسخه‌ی جدید و آثار نویسنده‌اش را به خوبی رعایت کرده‌اند به طوری که سعی بر این بوده تا جای ممکن از عناصر ناآشنا در جهان جنایی شرلوک هلمز استفاده نشود. موفات درباره‌ی اتود در قرمز لاکی و پرونده‌ی صورتی گفت: در داستان عناصر بسیار، و قالب های گسترده‌ای از آن وجود دارد، اما ما با آن بسیار سردرگم می‌شویم.[۶]

تام ساتکلیف از ایندیپندنت گفته که به احتمال زیاد هواداران شرلوک هلمز تشخیص می‌دهند که در جایی که شرلوک با توجه به موبایل جان تحلیلاتی ارائه می‌دهد، از یک تحلیل تقریبا یکسان در مورد یک ساعت جیبی در نشانه چهار گرفته شده است. هم چنین حلقه‌ای که شرلوک در اتود در قرمز لاکی برای گیر انداختن قاتل از آن استفاده کرد "[۷] در نسخه‌ی مدرن به موبایل تبدیل شده است یا هنگامی که قربانی کلمه راشه را روی زمین نوشت در نسخه‌ی اصلی مقصود قربانی معنی آلمانی آن انتقام است و شرلوک هلمز در نسخه‌ی اصلی احتمال کلمه راشل را رد می‌کند، ولی در نسخه جدید کاملا برعکس است و شرلوک تفسیر کلمه راشل در مورد معنی آلمانی آن را به تمسخر گرفته و قویا می‌گوید که قربانی قصد داشته کلمه راشل را بنویسد.[۸]

همچنین صدا زدن خانم هادسون به نام خانم ترنر به رسوایی در بوهم اشاره دارد زمانی که صاحبخانه شرلوک به این نام شناخته می‌شد

کابی در نسخه اصلی به آنوریسم آئورت مبتلاست ولی قاتل پرونده صورتی آئوریسم مغز دارد.

نام قربانی دوم جیمز فیلیور است، که در واقع به پرونده‌ای در مشکل پل ثور اشاره دارد که شرلوک نتوانست آن را حل کند.

پیام هایی که شرلوک به جان واتسون می‌فرستد، تقریبا از روی تلگرافی است که شرلوک در ماجرای مرد خزنده به او می‌فرستد.

اصطلاح مشکل سه لبه که شرلوک از آن استفاده می‌کند مشابه با اصطلاح مشکل سه لوله است که او در لیگ کله قرمز ها از آن استفاده می‌کند.[۹]

تمام این تحلیل ها به روشنی وفاداری فیلم های شرلوک به نسخه های اصلی را نشان می‌دهد.

تولید[ویرایش]

شرلوک در ابتدا به عنوان یک پایلوت یک ساعته به کارگردانی کوکی گیدرویچ تولید شد که قرار بود در سال ۲۰۰۹ پخش شود و در صورت موفقیت مجموعه کامل نیز تولید می‌شد. با این وجود، این پایلوت که گفته می‌شد هشتصد هزار پوند هزینه در بر داشت، منجر به شایعاتی در بی بی سی و دیگر رسانه ها شد که این قسمت آزمایشی منجر به شکست است. بی بی سی در نهایت به این نتیجه رسید که پایلوت را منتشر نکند، در عوض یک سری تغییرات اساسی در آن پدید آورد که در مجموع منجر به تولید سه قسمت ۹۰ دقیقه‌ای برای فصل اول شد. روزنامه‌ی سان به عنوان یک منبع ناشناس اعلام کرد: عوامل فیلم تنها نمی‌توانستند از فیلم برداری مجدد استفاده کنند، زیرا نسخه‌ی جدید کاملا متفاوت و داستان ها پیچیده و مفصل تر بود. بنابراین مجبور شدند دوباره از اول شروع کنند.»

روزنامه‌نگار مارک لاوسون گفت: قسمت جدید فیلم برداری شده به طور قابل ملاحظه‌ای گسترش و بازنویسی شد، و از نظر ظاهری، سرعت و صدا کاملاً مجسم شد.» اولین سری از شرلوک به ترتیب معکوس تولید شد و مطالعه صورتی قسمت آخر بود. در آن زمان استیون موفات مشغول ساخت سری پنجم مجموعه دکتر هو بود. اطلاعات پیش زمینه در مورد رابطه شرلوک و مایکرافت از قسمت آخر حذف شد زیرا به نظر می‌رسید خیلی فاصله دارد. در نسخه‌ی خلبان نقش های سالی داناوان و آنجلو به ترتیب توسط زاوه اشتون و جوزف لانگ به تصویر کشیده شده بود ولی در نسخه‌ی اصلی وینت رابینسون و استنلی تاونزند جلوی دوربین قرار گرفتند.

این قسمت به جای دوره ویکتوریا در سال ۲۰۱۰ فیلم برداری شد و به همین دلیل از دستگاه های پیشرفته مانند تلفن همراه و کابین های TX1 لندن و چسب نیکوتین به جای پیپ و دیگر لوازم قدیمی استفاده شد. تبدیل پیپ به چسب نیکوتین نشان از تغییر نگرش های اجتماعی می‌دهد، در نسخه‌های قدیمی، شرلوک هلمز عموما برای تفکر بهتر به شکل افراطی پیپ می‌کشید ولی در این نسخه از چسب نیکوتین استفاده می‌کند که نشان از مدرن شدن شرلوک می‌دهد. پل مک گوگان کارگردان آن اذعان کرد که فناوری های به کار رفته در این سریال ارتباط وفادارانه با خالق خود را حفظ کرده است و مغایرتی با آن ندارد.

شرلوک هلمز همچنان در خیابان بیکر زندگی می‌کند همان طور که در نسخه‌ی اصلی هست ولی آن را در خیابان North Gower 185 فیلم برداری کرده‌اند، چون ترافیک آنجا و همچنین تمام مغازه ها و تابلوهایی که به نام شرلوک هلمز وجود دارند، فیلم برداری را عملاً ناممکن می‌کنند.

قسمت آزمایشی[ویرایش]

قسمت پایلوت تفاوت های عمده‌ای با نسخه‌ی سرانجام پخش شده داشت. که نمونه های مهم آن در زیر ذکر شده است.

  • مایکرافت هولمز در این نسخه غایب است مگر به عنوان دریافت کننده‌ی ایمیلی که در ابتدای داستان توسط شرلوک ارسال شد.
  • هیچ اشاره ای به نام موریارتی در این قسمت وجود ندارد.
  • زن صورتی پوش هیچ پیغامی را برای هدایت مامورین اسکاتلندیارد روی زمین حک نمی‌کند و خود شرلوک هویت قاتل را شناسایی می‌کند.
  • رویارویی نهایی شرلوک با قاتل در خیابان بیکر شماره ۲۲۱ب صورت می‌گیرد.

پخش[ویرایش]

این قسمت که اولین قسمت مجموعه شرلوک محسوب میشد در بریتانیا به یکی از پر طرفدارترین سریال های تلویزیونی مبدل شد که در همان شب اول پخش، در شبکه بی بی سی وان توسط ۷.۵ میلیون نفر مشاهده شد،[۱۰] و در آمار نهایی آمد که تقریبا ۹٫۲۳ میلیون نفر در دو شبکه بی بی سی وان و بی بی سی اچ دی در نهایت آنرا تماشا کردند، یعنی ۲۸٫۲۵ درصد کل مخاطبان بریتانیا.[۱۱] ولی این فقط آمار در بریتانیا است و مطمئنا این قسمت از سریال شرلوک در جهان با استقبال فراوانی مواجه شده است.

منابع[ویرایش]

  1. Oglethorpe, Tim (23 July 2010). "Sherlock's got sexy! with nicotine papers instead a pipe and taxis replacing hansom cabs, the new TV Holmes is a very 21st century hero". Daily Mail. Retrieved 4 May 2012.
  2. Wightman, Catriona (27 May 2010). "BBC drops Sherlock Holmes pilot". Digital Spy. Archived from the original on 30 May 2010. Retrieved 27 May 2010.
  3. seale, Jack (3 April 2012). pilot "Mark Gatiss: I'm proud of binned Sherlock pilot". Radio Times. {{cite web}}: Check |url= value (help)
  4. Lawson, Mark (2 September 2010). "The rebirth of Sherlock: Comparing the pilot of hit detective series Sherlock to the finished product is highly revealing". The Guardian.
  5. "sherlock- A STUDY IN PINK". BBFC. 23 July 2010. Archived from the original on 4 August 2010. Retrieved 26 July 2010.
  6. Leader, Michael (21 July 2010). "Steven Moffat and Mark Gatiss interview:Sherlock". Den of Geek. Retrieved 4 May 2012.
  7. Sutcliffe, Tom (26 July 2010). "The Weekend's TV: Sherlock, Sun, BBC1 Amish: World's Squarest Teenagers, Sun, Channel 4". The Independent. Archived from the original on 28 July 2010. Retrieved 28 July 2010.
  8. Sutcliffe, Tom (26 July 2010). "The Weekend's TV: Sherlock, Sun, BBC1 Amish: World's Squarest Teenagers, Sun, Channel 4". The Independent. Archived from the original on 25 September 2015. Retrieved 28 July 2010.{{cite news}}: نگهداری یادکرد:ربات:وضعیت نامعلوم پیوند اصلی (link)
  9. "Sherlock — did you know?". BBC Entertainment. Archived from the original on 3 February 2012. Retrieved 4 May 2012.
  10. Millar, Paul (26 July 2010). "'Sherlock' premieres to 75m". Digital Spy. Retrieved 4 May 2012.
  11. Sweney, Mark (26 July 2010). "Sherlock Holmes more popular than Tom Cruise". The Guardian. Retrieved 4 May 2012.