پرستودریایی خزری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پرستودریایی خزری (کاسپی)
جنس نر با پرهای تابستانی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرندگان
راسته: آبچلیک‌سانان
تیره: کاکاییان
سرده: Hydroprogne
کاوپ، ۱۸۲۹
گونه: H. caspia
نام دوبخشی
Hydroprogne caspia
(پالاس، ۱۷۷۰)

پرستودریایی خزری یا پرستودریایی کاسپی (نام علمی: Hydroprogne caspia)، (نام علمی سابق: Sterna caspia)، (مترادف‌ها: Hydroprogne tschegrava و Helopus caspius) گونه‌ای از پرستوهای دریایی است که در سواحل دریاها و دریاچه‌های آب شور و آب شیرین زندگی می‌کند.

ویژگی‌های ریخت‌شناسی[ویرایش]

پرستودریایی کاسپی ۵۳ سانتی‌متر طول دارد و از همهٔ دیگر پرستوهای دریایی بزرگ‌تر است. طول بدن این پرنده به اندازهٔ کاکایی نقره‌ای است. این پرنده بال‌هایی بلند و باریک دارد و با دم دوشاخه و منقار بزرگ نارنجی‌رنگش به آسانی قابل تشخیص است. پرهای سر پرستوی بالغ در تابستان به رنگ سیاه است و در زمستان به خاکستری می‌گراید. پرندهٔ نابالغ سری خاکستری دارد و پشتش با لکه‌های قهوه‌ای پوشیده شده‌است.[۲]

تغذیه[ویرایش]

این پرندگان اغلب از ماهی‌ها، سخت‌پوستان، نرم‌تنان و حشرات تغذیه می‌کنند. البته در مواردی نیز به شکار پرنده‌ها، تغذیه از لاشه و ربودن تخم آن‌ها می‌پردازد.[۲] پرستودریایی خزر اغلب به صورت گروهی لانه‌سازی می‌کند. لانهٔ آن‌ها از گودالی در شن‌های ساحلی تشکیل‌شده که گاهی توسط شاخ و برگ پوشیده‌شده‌است.[۳]

زیستگاه[ویرایش]

پرستوی دریایی کاسپین در آب‌های داخلی به سر می‌برد و در کرانه‌های دریا تنها به صورت گذری دیده می‌شود. این پرنده به صورت گروهی روی گیاهان شناور در دریاچه‌ها و باتلاق‌ها و به صورت تکی در کنار آب‌های داخلی آشیانه می‌سازد و تولید مثل می‌کند. در ایران و در منطقهٔ خزر به نسبت فراوان است و در شمال غرب کشور زندگی و تولید مثل می‌کند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. BirdLife International (2012). "Sterna Caspia". IUCN Red List of Threatened Species. Version 3.1. International Union for Conservation of Nature. Retrieved 10 November 2013.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «آبچلیک سانان-پرستوی دریایی خزر». راسخون. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ آبان ۱۳۹۲. پیوند خارجی در |ناشر= وجود دارد (کمک)
  3. «پرستوی دریای خزر در آب‌های شور و شیرین زیست می‌کند». ایسنا. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ آبان ۱۳۹۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]