پارک ملی لوهان‌وری

مختصات: ۶۲°۰۹′۰۷″ شمالی ۲۲°۱۰′۳۰″ شرقی / ۶۲٫۱۵۱۹۴°شمالی ۲۲٫۱۷۵۰۰°شرقی / 62.15194; 22.17500
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پارک ملی لوهان‌وری
Lauhanvuori National Park
دریاچه باتلاقی در پارک ملی
نقشه نشان‌دهنده جایگاه پارک ملی لوهان‌وری Lauhanvuori National Park
alt=نقشه نشان‌دهنده جایگاه پارک ملی لوهان‌وری Lauhanvuori National Park
موقعیت در فنلاند
مکاناوستروبوتنیای جنوبی، فنلاند
مختصات۶۲°۰۹′۰۷″ شمالی ۲۲°۱۰′۳۰″ شرقی / ۶۲٫۱۵۱۹۴°شمالی ۲۲٫۱۷۵۰۰°شرقی / 62.15194; 22.17500
مساحت۵۳ کیلومتر مربع (۲۰ مایل مربع)
ثبت‌شده۱۹۸۲
بازدیدکنندگان۱۰۰۰۰ (در ۲۰۰۹[۱])
هیئت حاکمهمتسه‌هالیتوس
وبگاهwww.outdoors.fi/lauhanvuorinp

پارک ملی لوهان‌وری (فنلاندی: Lauhanvuoren kansallispuisto) یک پارک ملی در منطقه اوستروبوتنیای جنوبی فنلاند و در مرز کاوهایوکی و ایسویوکی است که در سال ۱۹۸۲ تأسیس شد و ۵۳ کیلومتر مربع (۲۰ مایل مربع) وسعت دارد. شاخصه‌های این پارک جنگل‌های کاج، چشمه‌های بهاری و باتلاق‌ها است.

کوهستان[ویرایش]

ردیف‌های سنگی در پارک

ارتفاع کوه لوهان‌وری ۲۳۱ متر (۷۵۸ فوت) است که یک یخ‌رفت مرتفع و یکی از بلندترین نقاط فنلاند غربی برشمرده می‌شود. حوالی قله زمانی کشف شد که یخچال در ۹۵۰۰ سال قبل از میلاد عقب‌نشینی کرد بدین معنا که قله هرگز زیر آب نبود. در واقع، این جزیره در وسط دریاچه آنسیلوس قرار داشت.

گیاهان و جانوران[ویرایش]

قله لوهان‌وری به دلیل اینکه در زیر دریا نبوده در نتیجه خاک سست و مواد مغذی خود را حفظ کرده و سرسبزتر از دامنه‌های خود است.

در فصل تابستان صدای درنا و تذروها در باتلاق‌ها شنیده می‌شود. باقرقره پرپای بیدی نیز در باتلاق‌ها ساکن است. این پارک همچنین دارای یک هکتار پوداب است که در آن خانواده‌های آقطیان، جگنیان، کارکس پانیسیا، سازو، آسفودل اسکاتلندی و بسیاری از خزههای کمیاب رشد می‌کنند.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. "Käyntimäärät kansallispuistoittain 2009" (به فنلاندی). Metsähallitus. Archived from the original on 8 March 2012. Retrieved September 29, 2010.
  2. Heikkilä, Raimo. "Kauhajoen suot vuonna 1999" (PDF). Kauhajoen metsien ja soiden kirja. p. 154. Archived from the original (PDF) on 2011-07-20. Retrieved 2008-11-04.