پارک ملی نوکسیو

مختصات: ۶۰°۱۸′۲۷″ شمالی ۲۴°۲۹′۵۷″ شرقی / ۶۰٫۳۰۷۵۰°شمالی ۲۴٫۴۹۹۱۷°شرقی / 60.30750; 24.49917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پارک ملی نوکسیو
Nuuksio National Park
نقشه نشان‌دهنده جایگاه پارک ملی نوکسیو Nuuksio National Park
alt=نقشه نشان‌دهنده جایگاه پارک ملی نوکسیو Nuuksio National Park
موقعیت در فنلاند
مکاناوسیما ،فنلاند
مختصات۶۰°۱۸′۲۷″ شمالی ۲۴°۲۹′۵۷″ شرقی / ۶۰٫۳۰۷۵۰°شمالی ۲۴٫۴۹۹۱۷°شرقی / 60.30750; 24.49917
مساحت۵۳ کیلومتر مربع (۲۰ مایل مربع)
تاسیس‌شده۱۹۹۴
بازدیدکنندگان۳۳۹٬۴۰۰ (در ۲۰۱۶[۱])
هیئت حاکمهمتسه‌هالیتوس
وبگاهfinlandnaturally.com/national-parks/

پارک ملی نوکسیو (فنلاندی: Nuuksion kansallispuisto, سوئدی: Noux nationalpark) یکی از ۴۱ پارک ملی فنلاند است.[۲] این پارک که در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد، در منطقه ای از جنگل‌ها و دریاچه‌ها در اسپو، کیرکونومی و ویهتی گسترده شده‌است. در شمال غربی هلسینکی، این دومین پارک ملی نزدیک به پایتخت پس از پارک ملی سیپون‌کرپی است که اخیراً تأسیس شده‌است. این نام از ناحیه نوکسیو در اسپو گرفته شده‌است.

یکی از دریاچه‌های نوکسیو که توسط جنگل احاطه شده‌است.

این پارک در کمتر از ۳۰ کیلومتری مرکز شهر هلسینکی قرار دارد و به راحتی می‌توان با حمل و نقل عمومی به این پارک رسید. اتوبوس 245A در طول روز از اسپون کسکوس به سمت نوکسونپه و کاتیلا حرکت می‌کند.

در داخل پارک هشت مسیر مشخص شده برای پیاده‌روی وجود دارد. طول و سختی این مسیرها بین ۱٫۵ کیلومتر تا ۱۷ کیلومتر است. علاوه بر این، ۳۰ کیلومتر مسیرهای دوچرخه سواری و ۲۲ کیلومتر مسیرهای اسب سواری وجود دارد. نقاط تعیین شده برای کباب کردن، کمپینگ و اسکی در سراسر پارک پراکنده‌است.

سنجاب پرنده سیبریایی به دلیل تراکم بالای جمعیت در پارک، نماد پارک ملی است.[۳][۴]

نوکسیو در پاییز

این پارک ملی غربی‌ترین قسمت ارتفاعات دریاچه نوکسیو را تشکیل می‌دهد. ده‌ها گونه جانوری، گیاهی و قارچی در حال انقراض یا تقریباً در معرض خطر هستند در این منطقه زندگی می‌کنند، سنجاب پرنده سیبری، شبگرد معمولی و چکاوک درختی برخی از این گونه‌ها هستند.

منابع[ویرایش]

  1. "Käyntimääriä suojelu- ja retkeilyalueilla sekä asiakaspalvelupisteissä" (به فنلاندی). Metsähallitus. Retrieved December 26, 2017.
  2. "Kansallispuistoittain - www.metsa.fi". www.metsa.fi (به فنلاندی). Archived from the original on 29 May 2019. Retrieved 2018-04-20.
  3. "The Flying Squirrel in Nuuksio National Park". Outdoors.fi. Metsähallitus. Archived from the original on 2009-08-30. Retrieved 2005-07-26.
  4. "Natural Features of Nuuksio National Park". Nationalparks.fi (به انگلیسی). Retrieved 2021-05-29.