پارک ملی راگو

مختصات: ۶۷°۲۶′ شمالی ۱۵°۵۹′ شرقی / ۶۷٫۴۳۳°شمالی ۱۵٫۹۸۳°شرقی / 67.433; 15.983
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پارک ملی راگو
مکانSørfold, نوردلاند، نروژ
نزدیک‌ترین شهرFauske
مختصات۶۷°۲۶′ شمالی ۱۵°۵۹′ شرقی / ۶۷٫۴۳۳°شمالی ۱۵٫۹۸۳°شرقی / 67.433; 15.983
مساحت۱۷۱ کیلومتر مربع (۶۶ مایل مربع)
تاسیس‌شده۱۹۷۱
هیئت حاکمهDirectorate for Nature Management

پارک ملی راگو (نروژی: Rago nasjonalpark) یک پارک ملی در شهر سرفولد در منطقه نوردلاند، نروژ است. ۱۷۱ کیلومتر مربع (۶۶ مایل مربع) مسیر جاده ئی۰۶ اروپا و حدود ۱۰ کیلومتر (۶٫۲ مایل) از این پارک از در شمال شرقی روستای اشترامین واقع شده‌است. این پارک در ۲۲ ژانویه ۱۹۷۱ تأسیس شد.[۱] راگو با پارک ملی پادژلانتا سوئد هم‌مرز است، که آن نیز به نوبه خود با دو پارک دیگر هم‌مرز است و ترکیب کل زمین‌های محافظت شده در کل حدود ۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع (۲٬۱۰۰ مایل مربع) است و یکی از بزرگترین مناطق حفاظت شده در اروپا را ایجاد می‌کند.

دریاچه‌های Storskogvatnet و Litlverivatnet در پارک واقع شده‌اند. یخچال‌های طبیعی متعددی در قسمت جنوب شرقی پارک وجود دارد. پارک ملی راگو به دلیل عدم وجود خاک‌های فقیر و آب و هوای سخت، از گیاهان متنوعی برخوردار نیست. مناطق جنگلی بیشتر از کاج تشکیل شده‌است. بسیاری از گیاهان آلپی در میان درختان رشد می‌کنند.[۲]

طیف گسترده‌ای از حیوانات و پرندگان نیز در این پارک وجود ندارد. موس به همراه گوزن‌های شمالی نیمه اهلی در پارک زندگی می‌کنند. همچنین ولورینهایی در پارک وجود دارند. باقرقره بید و عقاب طلایی اغلب در پارک دیده می‌شوند.[۲]

نام[ویرایش]

نام این پارک شکل کوتاه از نام سامی Rágojiegna است. عنصر اول مورد بنیادی ráhko است که به معنی "سورتمه برای قطب" است و عنصر آخر آن جیجنا است که به معنای " یخچال طبیعی " است.

منابع[ویرایش]

  1. Store norske leksikon. "Rago nasjonalpark" (به نروژی). Retrieved 2012-04-05.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Rago national park". Norwegian Directorate for Nature Management. Archived from the original on 2012-04-07. Retrieved 2012-04-05.

پیوند به بیرون[ویرایش]