وی‌پی‌ان اوت‌لاین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اوت‌لاین وی‌پی‌ان
توسعه‌دهنده(ها)جیگ‌سا
انتشار ابتدایی۲۰ مارس ۲۰۱۸ (۲۰۱۸-0۳-۲۰)
مخزن
نوشته‌شده باتایپ‌اسکریپت، جاوا، بش، آبجکتیو-سی، سوئیفت
سیستم‌عامل
در دسترس بهانگلیسی
پروانهمجوز آپاچی نسخه ۲٫۰
وبگاه

وی‌پی‌ان اوت‌لاین (به انگلیسی: Outline VPN) یک ابزار رایگان و منبع باز است که سرورهای شدوساکس را در چندین ارائه‌دهنده خدمات رایانش ابری مستقر می‌کند.[۱][۲] این مجموعه نرم‌افزار همچنین شامل نرم‌افزار کارخواه برای نرم‌افزار چندسکویی است. اوت‌لاین توسط جیگ‌سا که یکی از مراکز رشد وابسته به شرکت گوگل است توسعه یافته‌است.

سرور اوت‌لاین هم از خودمیزبانی و هم از ارائه‌دهندگان خدمات رایانش ابری از جمله دیجیتال اوشن، رک‌اسپیس، سکوی ابری گوگل و نیز آمازون ای‌سی۲ پشتیبانی می‌کند.[۳] نصب آن را می‌توان یا با اجرای یک فرمان‌بر روی رابط خط فرمان آن، در حالت خودمیزبانی، یا در صورت نصب بر روی دیجیتال اوشن یا سکوی ابری گوگل از طریق رابط کاربری گرافیکی انجام داد.

برای استفاده از این برنامه می‌توان نرم‌افزار کارخواه اوت‌لاین را از فروشگاه اینترنتی اپ استور (آی‌اواس) یا گوگل پلی دانلود کرده و با استفاده از کلید دسترسی منحصربه‌فرد متصل شد. این برنامه برای رایانه‌های رومیزی و تلفن همراه نیز در دسترس است و این امکان را می‌دهد که از هر کجا و با هر دستگاهی به‌صورت خصوصی به اینترنت آزاد و باز وصل شد.[۴]

اجزاء[ویرایش]

طرح کلی این برنامه دارای سه جزء اصلی زیر است:[۵]

امنیت و حریم خصوصی[ویرایش]

اوت‌لاین برای ایجاد ارتباط بین مشتری و سرور از پروتکل شدوساکس استفاده می‌کند. این برنامه اطلاعات را با رمز دنباله‌ای سالسا۲۰ (با کلید 256 بیتی)[۶] رمزگذاری کرده و با IETF Poly1305 احراز هویت می‌کند.[۷]

اوت‌لاین رایگان و منبع باز است، تحت مجوز آپاچی ۲/۰ فعالیت می‌کند و توسط رادیکالی اُپن سکوریتی (به انگلیسی: Radically Open Security) ممیزی شده‌است و همچنین ادعا می‌کند[۸][۹] ترافیک وب کاربران را ثبت نمی‌کند. سرور اوت‌لاین از به روز زسانی بدون نظارت نیز پشتیبانی می‌کند.

راه حل اوت‌لاین در عمل یک شبکه خصوصی مجازی واقعی نیست. بلکه یک پراکسی مبتنی بر شدوساکس است. هر دو فناوری شبکه خصوصی مجازی و پراکسی از این جهت مشابه هستند که می‌توان مسیر ترافیک شبکه را تغییر داد و برای ناظر خارجی این گونه به نظر می‌رسد که تولیدکننده اطلاعات منبع دیگری (سرور) است نه منبع اصلی. در نتیجه می‌توان مقصد نهایی ترافیک را از ناظران و فیلترها پنهان کرد تا زمانی که اطلاعات به سرور پراکسی برسد. با این حال، یک وی‌پی‌ان دارای قابلیت‌های اضافی است، مانند محصور کردن ترافیک در یک تونل مجازی، و امکان «دیدن» دستگاه‌های متصل به یکدیگر (مشابه اینکه به یک شبکه محلی متصل هستند).

اوت‌لاین یک ابزار برای ناشناسی نیست و به همان اندازه تور از ناشناس بودن پشتیبانی نمی‌کند. تور ترافیک را به جای تنها یک بار پرش از طریق سه پرش منتقل می‌کند و همچنین در برابر مشکلات امنیتی مانند اثر انگشت مرورگر مقاوم است.

دریافت انتقادها[ویرایش]

در مارس ۲۰۱۸، مکس ادی ازپی‌سی مگزین در رابطه با نسخه پیش‌نمایش وی‌پی‌ان اوت‌لاین اظهار داشت: «به‌طور حیرت‌انگیزی برای استفاده آسان است» و «بر خلاف شرکت‌های وی‌پی‌ان، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را برطرف می‌کند». با این حال، ادی از نرم‌افزار به دلیل رمزگذاری نکردن تمام ترافیک در ویندوز انتقاد کرد و به کاربران هشدار داد که «در مقایسه با استفاده از شرکت‌های بزرگ وی‌پی‌ان، استفاده شخصی این نرم‌افزار ممکن است فرد را در معرض مشکلات احراز هویت قرار دهد».[۱۰]

از زمان نسخه ۱/۲، نرم‌افزار کارخواه اوت‌لاین بر روی سکوی ویندوز از «بتا» خارج شد و عملاً شروع به رمزگذاری تمام ترافیک از دستگاه کرد، مشابه نرم‌افزار کارخواه اوت‌لاین بر روی سکوهای مک‌اواس، کروم اواس، اندروید و آی‌اواس.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Greenberg, Andy (2018-03-20). "Alphabet's 'Outline' Software Lets Anyone Run a Homebrew VPN". Wired. Retrieved 2018-09-11.
  2. Dillet, Romain (2018-03-22). "Alphabet's Outline lets you build your own VPN". TechCrunch. Retrieved 2018-09-11.
  3. Ghoshal, Abhimanyu (2018-03-21). "Alphabet's Outline lets you run your own self-hosted VPN for free". The Next Web (به انگلیسی). Retrieved 2018-07-02.
  4. «دانلود Outline برای دسکتاپ و موبایل». getoutline.me. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اكتبر ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۱۱ مهر ۱۴۰۱. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  5. "Jigsaw". GitHub (به انگلیسی). Retrieved 2018-06-29.
  6. Tung, Liam. "Google parent's free DIY VPN: Alphabet's Outline keeps out web snoops | ZDNet". ZDNet (به انگلیسی). Retrieved 2018-07-02.
  7. "Outline Server source code". github.com. Retrieved 2018-09-11.
  8. "Outline VPN - Making it safer to break the news". getoutline.org (به انگلیسی). Archived from the original on 3 اكتبر 2018. Retrieved 2018-06-29. {{cite web}}: Check date values in: |archive-date= (help)
  9. "Penetration Test Report for Jigsaw LLC" (PDF). Radically Open Security B.V. 2018-03-11. Retrieved 2018-09-11.
  10. Eddy, Max (2018-03-27). "Alphabet Outline VPN". PCMag. Retrieved 2018-09-11.