ویکی‌پدیا:زندگی‌نامه زندگان/راهنما

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تماس با بنیاد ویکی‌مدیا

سیاست ویکی‌پدیا پیرامون چگونگی رسیدگی به محتوای دربارهٔ افراد زنده و زندگی‌نامه‌های افراد زنده بر تمامی صفحه‌های موجود در پروژه، از جمله صفحه‌های بحث، اعمال می‌شود. اگر ویکی‌پدیا محتوایی دربارهٔ شما را منتشر کرده است، و نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید:

برای اطلاعات بیشتر، ویکی‌پدیا:تماس با ما - موضوعات را ببینید.

صفحه‌ها و منابع کاربردی[ویرایش]

تابلوی اعلانات مدیران درخواست از مدیران و کاربران غیردرگیر برای بررسی مشکلات مورد نظر شما در مقاله.
راهنمای ویرایش صفحه‌ها
(ویرایش در ویکی‌پدیا)
برای اطلاعات بیشتر پیرامون ویرایش کردن مقاله و/یا ارسال نظر در صفحهٔ بحث آن.
حل اختلاف برای درخواست کمک به‌منظور حل اختلاف نظر با یک ویرایشگر دیگر.
تماس با ما
(گروه داوطلب پاسخگویی)
برای مشکلات جدی‌تر از جمله مشکلات مرتبط با حریم خصوصی. در نظر داشته‌باشید که داوطلبان پاسخگویی ممکن است در صورت نیاز شما را به یکی از صفحه‌های فوق ارجاع دهند – این کاربران در تمام موارد خود وارد عمل نمی‌شوند، اگرچه انتخاب‌های قابل اطمینانی برای حل مشکل را به شما ارائه می‌دهند.
سیاست زندگی‌نامهٔ افراد زنده سیاست رسمی ویکی‌پدیا پیرامون مقاله‌های زندگی‌نامه‌ای با موضوع افراد زنده.
رهنمودهای تعارض منافع و خودزندگی‌نامه توصیه‌ها و مشکلاتی که در صورت ویرایش در زندگی‌نامهٔ خود باید از آن‌ها را در نظر داشته باشید.

بررسی اجمالی[ویرایش]

چگونگی نگارش و ویرایش مقاله‌های زندگی‌نامه‌ای[ویرایش]

هر کسی در ویکی‌پدیا می‌تواند مقاله‌ای دربارهٔ هر موضوعی ایجاد کند، به‌شرطی که شروط زیر برآورده شود:

تمام موضوعات به‌صورت کلی: باید قابلیت معرفی بی‌طرفانه را داشته باشد، باید از ویکی‌پدیا:ویکی‌پدیا چه چیزی نیست پیروی کند، و باید سرشناس باشد. واژهٔ «سرشناس» در ویکی‌پدیا به این معنی است که منابعی معتبر به موضوع مقاله توجهی ویژه نشان داده باشند.
محتوای زندگی‌نامه‌ای دربارهٔ افراد زنده («زندگی‌نامه زندگان») به‌طور خاص: باید حاوی محتوای بی‌طرفانه باشند، لحنی خنثی داشته‌باشند، و با دقت منبع‌دهی شوند. محتوای زندگی‌نامه‌ای دربارهٔ افراد زنده که فاقد منبع هستند، منابع ضعیفی دارند یا برای دانشنامه مناسب نیستند را هر کسی می‌تواند حذف کند. ممکن است که ویرایشگران خواسته‌های شخص موضوع مقاله را مورد توجه قرار دهند و در مواردی که سرشناسی لب مرزی باشد، معمولاً به چنین خواسته‌هایی توجه می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر ویکی‌پدیا:زندگی‌نامه زندگان را ببینید.

تماس[ویرایش]

بهترین صفحه برای شروع ویکی‌پدیا:تابلوی اعلانات مدیران است. روی زبانهٔ «افزودن مبحث» در بالای صفحه («+») کلیک کنید (پیوند مستقیم) و پیامی شامل عنوان مقاله و مشکلات مورد نظر خود را در آن صفحه قرار دهید. پس از ایجاد بخش می‌توانید روی پیوند «اشتراک» در سمت چپ عنوان مبحث کلیک کنید تا از پیام‌های جدید ارسال‌شده در آن آگاه شوید. (سایر صفحه‌های مرسوم برای بحث شامل صفحهٔ بحث مقاله و صفحهٔ بحث خودتان می‌شود.)

اگر می‌خواهید به‌طور خصوصی در مورد موضوع گفتگو کنید، می‌توانید از طریق نشانی info-fa@wikimedia.org با گروه داوطلبان پاسخگویی تماس بگیرید. ایمیل شما به دست گروهی داوطلب از کاربران باتجربه‌ای خواهد رسید که به موضوعات مرتبط با زندگی‌نامه‌ها و مشکلات حریم خصوصی رسیدگی می‌کنند.

چگونه خودتان مقاله را ویرایش کنید[ویرایش]

ویرایش کردن مقالهٔ ویکی‌پدیا دربارهٔ خود در بیشتر موارد توصیه نمی‌شود. با این حال، اگر تصمیم به انجام این کار گرفتید، بهترین روش این است که مقاله را به‌گونه‌ای اصلاح کنید که منطق هر فرد دیگری با آن موافق باشد. همیشه پیامی در صفحهٔ بحث مقاله قرار دهید و توضیح دهید که چه‌کسی هستید، چه‌چیزی را تغییر داده‌اید و دلیل تغییراتتان چه بوده است. اصلاحات ساده از این دست شامل موارد زیر است:

  • حذف خرابکاری آشکار
  • بهبود نثر و اصلاح نگارشی
  • تصحیح خطاهای آشکار در بیان حقایق (لازم است که به یک یاچند منبع معتبر و مستقل ارجاع دهید)
  • حذف محتوای مناقشه‌برانگیزی که فاقد منبع هستند یا منابع ضعیفی دارند (وپ:حذف جدل را ببینید)

اگر قصد دارید مقاله‌ای دربارهٔ خودتان را ویرایش کنید، اکیداً توصیه می‌شود که پیش از هر چیز پرسش‌های رایج دربارهٔ موضوع مقاله‌ها را مطالعه کنید.

اگر محتوایی مرتبط با حریم خصوصی در صفحه موجود است که به‌جای تصحیح، می‌خواهید به‌طور دائمی حذف شوند، لطفاً در تابلوی اعلانات مدیران درخواست دهید تا محتوای مورد نظر پنهان شود.