ویکی‌پدیا:انتخابات هیئت نظارت/دور هشتم/Sahehco

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

رسیدن به فضایی امن و آرام برای ویرایش یک ایدئال است. این ایدئال اگرچه ممکن نیست اما نباید تلاش برای رسیدن به آن را متوقف کرد. چندین سال حضور در ویکی‌پدیا، بستری را برای من شکل داده‌است تا اهمیت حفظ دانشنامه را نسبت به کذشته بیشتر درک کنم. مدیر شدن، بر الگوی رفتاری همهٔ کاربرانی که این دسترسی را می‌گیرند تأثیر می‌نهد. این تأثیر گاهی به مقاومت در برابر نقد می‌انجامد. هدف من از حضور در هیئت تلاش برای نائل شدن به همان ایدئال اولیه است. من کاربر:Sahehco هستم و پیشتر در دورهٔ دوم هیئت نظارت نیز فرصت حضور در هیئت را داشته‌ام و با تکیه بر اعتماد عموم کاربران دسترسی‌های مدیریت و بازرسی کاربر ار در اختیار دارم. اگرچه در حال حاضر تلاشم معطوف به ایجاد محتوا در دانشنامه است، اما حضورم در هیئت را برای ایجاد تعامل سازنده میان کاربران مؤثر می‌دانم.

پرسش‌های عمومی[ویرایش]

  1. چه تجربه‌ای در فرایندهای حل اختلاف ویکی‌پدیا داشته‌اید؟ آیا برای حل اختلافات نظر سوم ارائه داده‌اید؟ لطفاً دیدگاهتان در این باره را شرح دهید.
    دسترسی مدیریت در ویکی‌پدیا به من این فرصت را داده‌است تا در دعاوی گوناگون میان کاربران ورود کنم. مبنای روش حل اختلافی که من دنبال می‌کنم، آرامش، مدارا، تعامل و نیل به نزدیک‌ترین نقطهٔ چشم‌پوشی از اختلاف است. در مواردی که از من نظر سوم خواسته شده‌است بر همان مبنا نظر خود را ارائه نموده‌ام.
  2. چه طور تصمیم می‌گیرید که در قبال کنش نابخردانه، باید از واکنش سخت‌گیرانه (طرد، تحریم موضوعی، سلب دسترسی مدیریت) استفاده شود یا واکنش سهل‌گیرانه (مدارا، تذکر، اولتیماتوم)؟
    اولین راهنمای تصمیم‌گیری درست، خود سیاست‌های ویکی‌پدیا هستند. در مواردی که حسن نیت افراد بارز باشد با برخورد قهری مخالفم، حال‌آنکه در مواجهه با شیطنت یا خرابکاری جنبه‌های دیگری دخیلند که سوابق کاربر، برهم‌کنش‌های کاربر در بحث‌ها، تعامل کاربر با دیگر کاربران نیز در آن تصمیم مؤثرند.
  3. در صورتیکه در پرونده‌ای تعارض منافع داشته باشید چه کار می‌کنید؟ (در چه صورت از نشستن بر جایگاه ناظر انصراف می‌دهید)؟
    در صورت تعارض منافع آشگار با موضوع مورد بررسی از خود سلب صلاحیت می‌کنم.
  4. اگر عضو هیئت شدید، آیا در طول یک سال آینده مانعی بر سر راه شما برای فعالیت در ویکی وجود خواهد داشت؟ اگر به عنوان ناظر انتخاب شدید و بعد از مدتی به هر دلیلی امکان حضور در ویکی‌پدیا را نداشتید چه کار می‌کنید؟
    در یک سال آینده وقت وسیعتری در اختیار دارم و احتمالاً می‌توانم برای هیئت وقت بگذارم. در صورت عدم داشتن وقت کافی، همانگونه که مدتی دسترسی بازرسی کاربر را پس دادم، از هیئت کناره‌گیری می‌کنم.
  5. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن موفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا موفق بوده‌است.
    تاکنون بیشتر تصمیمات هیئت نظارت را معقول یافته‌ام، از آن میان، پروندهٔ همان در دورهٔ چهارم را موفق می‌دانم زیرا هدف نهایی از نظارت که انتظار از عدم تکرار، عدم حذف کاربر و پیاده‌سازی سیاست‌های ویکی‌پدیا بود را همزمان داشته‌است.
  6. به یکی از پرونده‌های قبلی هیئت که به نظرتان هیئت در رسیدگی به آن ناموفق بوده‌است با ذکر دلیل اشاره کنید و تحلیل کنید چرا ناموفق بوده‌است.
    در هیئت اول، پروندهٔ علمجو بسیار جنجالی بود. شاید اگر مسیر بررسی پرونده با نرمش بیشتری پیش می‌رفت علمجو کماکان یکی از کاربران فعال دانشنامه در همهٔ بخش‌ها می‌بود.
  7. برای بهبود سازوکار هیئت نظارت چه ایده‌هایی مطرح کرده‌اید / خواهید کرد؟ چقدر برای ساختن اجماع در این باره تلاش کرده‌اید / خواهید کرد؟
    پیشنهاد تشکیل یک کمیتهٔ استیناف برای تأیید یا ردّ آرای پرونده‌هایی که مورد تجدید نظر قرار می‌گیرند.
  8. آیا در حال حاضر ویکی‌پدیای فارسی به هیئت داوری نیاز دارد؟ اگر آری، چگونه باید به آن رسید؟ اگر نه، چرا؟
    بدون تردید نیاز دارد اما زیرساخت آن به دلایلی که مشهودند هنوز شکل نگرفته‌است. علی‌رغم اینکه سالهاست به این پرسش فکر می‌کنم که چگونه باید به هیئت رسید؛ هنوز جوابی قطعی برای آن در ذهن ندارم. در عین حال، شکل‌گیری مجموعه‌ای از کاربران که دو مؤلفهٔ فرصت و قابلیت را همزمان بدارند تا زمانی که تعداد ویرایشگران از ارقام کنونی فراتر نرود آسان نیست.
  9. اگر کاربر(ان) از کنش‌های غیرمدیریتی یک مدیر شکایت کردند، آیا به نظرتان هیئت می‌تواند به آن شکایت رسیدگی کند؟
    بستگی دارد به اینکه چه باشد. هیئت به خود این اجازه را می‌دهد که در مورد برخی کاربران غیر مدیر نیز ورود کند و در آن موارد دسترسی مدیریتی محلی از اعراب ندارد.

پرسش‌های کاربران[ویرایش]

با استفاده از الگوی زیر، سؤال‌هایتان را بیفزایید:

{{سؤال
| س = سؤال کاربر
| ج = }}

نظرها[ویرایش]

نظر حجت[ویرایش]

تجربهٔ کار کردن با ایشان در نقش بازرس کاربر، به من نشان داد که جناب Sahehco بسیار سنجیده و پخته عمل می‌کنند. به نظر من حضور یک بازرس در میان اعضای هیئت نظارت می‌تواند در ارتقای توانایی این هیئت در قضاوت در مورد پرونده‌هایی که یک سر آن یک زاپاس باشد، کمک بسیاری بکند — حجت/بحث ‏۲۹ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۲۳:۱۵ (UTC)[پاسخ]

نظر مهرنگار[ویرایش]

مدیری بسیار شایسته و فهیم. هیئت به افرادی کارآزموده چون جناب ساههکو نیاز دارد. با آرزوی موفقیت. مهرنگار (بحث) ‏۳۱ اکتبر ۲۰۱۷، ساعت ۰۲:۲۵ (UTC)[پاسخ]

نظر آرش ثانی[ویرایش]

یک مدیر شایسته و باتجربه که تسلط بالایی به سیاست‌ها و رهنمودها داشته و به عنوان مدیر و بازرس کارنامه درخشانی دارند. ایشان در لیست من نفر اول خواهد بود. ARASH PT  بحث  ‏۱ نوامبر ۲۰۱۷، ساعت ۰۸:۱۴ (UTC)[پاسخ]