پرش به محتوا

عبدالعزیز ملازاده: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
حاجی فیروز (بحث | مشارکت‌ها)
←‏زندگی: اجرای بی طرفی در جمله بندی
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
حاجی فیروز (بحث | مشارکت‌ها)
←‏خانواده: حذف مطلب بی منبع و اجرای بی طرفی
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۳۷: خط ۳۷:


== خانواده ==
== خانواده ==
او دارای ۱۴ دختر و چهار پسر بود. فرزند ارشد او [[عبدالمالک ملازاده]] فارغ‌التحصیل دانشگاه مدینه در سال ۱۳۷۴ در [[پاکستان]] کشته شد. [[عبدالرحیم ملازاده]] نیز برادر وی می‌باشد.<ref>نگاهی به زندگانی حضرت مولانا عبدالعزیز ملازاده-نویسنده: عبدالباسط بزرگزاده</ref> در جریان سفری که ایشان به عربستان سعودی برای ادای حج داشتند پیشنهاد تدریس در سرزمین وحی به مولانا شد و سطح روابط عمیقی توسط وی با علما و اساتید دانشگاه های اسلامی عربستان سعودی شکل گرفت؛ همین مسئله باعث گردید بسیاری از طلاب با سفارش مولوی عبدالعزیز جهت تحصیل به دانشگاه های اسلامی عربستان سعودی اعزام شوند.
او دارای ۱۴ دختر و چهار پسر بود. فرزند ارشد او [[عبدالمالک ملازاده]] فارغ‌التحصیل دانشگاه مدینه در سال ۱۳۷۴ در [[پاکستان]] کشته شد. [[عبدالرحیم ملازاده]] نیز برادر وی می‌باشد.<ref>نگاهی به زندگانی حضرت مولانا عبدالعزیز ملازاده-نویسنده: عبدالباسط بزرگزاده</ref>


[[عبدالحمید اسماعیل‌زهی|مولوی عبدالحمید ]] نیز داماد مولوی عبدالعزیز می‌باشد که پس از وفات مولوی عبدالعزیز جانشین وی گردید هم چنین احترام و محبوبیت ایشان در بین مردم به مولوی عبدالحمید رسیده است.
[[عبدالحمید اسماعیل‌زهی|مولوی عبدالحمید]] نیز داماد مولوی عبدالعزیز می‌باشد که پس از درگذشت مولوی عبدالعزیز جانشین وی گردید. هم‌اکنون مولوی عبدالحمید [[امام جمعه]] اهل سنت زاهدان می‌باشد.
هم‌اکنون مولوی عبدالحمید [[امام جمعه]] اهل سنت زاهدان می‌باشد.


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۰۳

مفتی دیار سیستان و بلوچستان

عبدالعزیز ملازاده (مولانا)
تصویر عبدالعزیز ملازاده
اطلاعات شخصی
زاده۳ آذر ۱۲۹۵
روستای دپکور
درگذشته۲۱ مرداد ۱۳۶۶ (۷۰ سال) مشهد
ملیتالگو:🇮🇷
محل اقامتزاهدان
قومیتبلوچ
دورانعالم معاصر اهل سنت
مذهباهل سنت (حنفی)
تحصیلاتدارالعلوم دیوبند هندوستان، دارالعلوم امینیه دهلی
پیشهتدریس در مدرسه صولتیه مکه مکرمه، مؤسس؛ مدیر و مدرس حوزه علمیه (مکی زاهدان)
استادانمفتی کفایت الله دهلوی

عبدالعزیز ملازاده معروف به مولانا عبدالعزیز (زادهٔ ۳ آذر ۱۲۹۵ هجری‌شمسی در سرباز – درگذشته ۲۱ مرداد ۱۳۶۶ در مشهد) از چهره‌های مشهور اهل سنت ایران، عضو مجلس خبرگان قانون اساسی و برادر او عبدالرحیم ملازاده مدیر شبکه توحید است. مولانا عبدالعزیز ملازاده؛ مؤسس؛ مدیر و مدرس حوزه مکی زاهدان بود

زندگی

عبدالعزیز در سومین روز آذر ماه سال ۱۲۹۵ هـ. ش در روستای دپکور، از توابع بخش مرکزی شهرستان سرباز واقع در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان به دنیا آمد. وی مدتی از عمر خویش را در مکه سپری کرد و پس از مدتی بنا به سفارش پدرش به استان سیستان و بلوچستان بازگشت و به خدمت به مردم پرداخت.

از شاگردان وی می‌توان به مولوی عبدالعزیز الهیاری مولوی معاصر خراسان اشاره کرد.

وی در روزهای پایانی عمر برای انجام دیالیز ساکن مشهد شد و در ۲۱ مرداد سال ۱۳۶۶ در همان شهر درگذشت.

خانواده

او دارای ۱۴ دختر و چهار پسر بود. فرزند ارشد او عبدالمالک ملازاده فارغ‌التحصیل دانشگاه مدینه در سال ۱۳۷۴ در پاکستان کشته شد. عبدالرحیم ملازاده نیز برادر وی می‌باشد.[۱]

مولوی عبدالحمید نیز داماد مولوی عبدالعزیز می‌باشد که پس از درگذشت مولوی عبدالعزیز جانشین وی گردید. هم‌اکنون مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان می‌باشد.

منابع

  1. نگاهی به زندگانی حضرت مولانا عبدالعزیز ملازاده-نویسنده: عبدالباسط بزرگزاده

https://web.archive.org/web/20111111190756/http://www.mybalochistan.com/?p=289