پرش به محتوا

بحث ویکی‌پدیا:جایزه مقاله خوب سال/۲۰۲۰/رأی‌گیری: تفاوت میان نسخه‌ها

محتوای صفحه در زبان‌های دیگر پشتیبانی نمی‌شود
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
4nn1l2 (بحث | مشارکت‌ها)
←‏شمارش آرا: کمی مزاح
←‏شمارش آرا: پیام + پاسخ به کاربر:4nn1l2
خط ۸۴: خط ۸۴:
:به [[کاربر:Zahra emarati]] که برندهٔ جایزهٔ مقالهٔ خوب سال ۲۰۱۹ شدند و [[کاربر:مرتضا]] و [[کاربر:Ahmad252]] که برندهٔ جایزهٔ گمخ خوب سال ۲۰۱۹ شدند تبریک می‌گویم! — [[کاربر:Huji|حجت]]/[[بحث_کاربر:Huji|<sup>بحث</sup>]] ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۰۳ (UTC)
:به [[کاربر:Zahra emarati]] که برندهٔ جایزهٔ مقالهٔ خوب سال ۲۰۱۹ شدند و [[کاربر:مرتضا]] و [[کاربر:Ahmad252]] که برندهٔ جایزهٔ گمخ خوب سال ۲۰۱۹ شدند تبریک می‌گویم! — [[کاربر:Huji|حجت]]/[[بحث_کاربر:Huji|<sup>بحث</sup>]] ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۰۳ (UTC)
::{{پینگ|Huji}} شما به توصیهٔ من عمل کردید ولی [[کاربر:Nightdevil]] نکرد و به مقالهٔ رقیب رأی داد! وگرنه الآن شرایط وارونه بود :) در آن صورت یک بار 🧠تان پیروز می‌شد و یک بار ❤️تان! الان عقلتان از قلبان دو صفر جلو زده [[پرونده:SMirC-beam.svg|x20px|:-D]] ‏[[کاربر:4nn1l2|4nn1l2]] ([[بحث کاربر:4nn1l2#top|بحث]]) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۰۲ (UTC)
::{{پینگ|Huji}} شما به توصیهٔ من عمل کردید ولی [[کاربر:Nightdevil]] نکرد و به مقالهٔ رقیب رأی داد! وگرنه الآن شرایط وارونه بود :) در آن صورت یک بار 🧠تان پیروز می‌شد و یک بار ❤️تان! الان عقلتان از قلبان دو صفر جلو زده [[پرونده:SMirC-beam.svg|x20px|:-D]] ‏[[کاربر:4nn1l2|4nn1l2]] ([[بحث کاربر:4nn1l2#top|بحث]]) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۰۲ (UTC)
:::{{پینگ|4nn1l2}}البته از بعضی اگر بپرسید می‌گویند من کلاً قلب ندارم. یادم هست یکی از قدیمی‌ها راجع به من نوشته بود «سرد و بی‌احساس» یا همچو چیزی. اما خاطرم نیست کدام کاربر کجا نوشته بود. به یابنده جایزه‌ای تعلق خواهد گرفت! — [[کاربر:Huji|حجت]]/[[بحث_کاربر:Huji|<sup>بحث</sup>]] ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۵۳ (UTC)


== برندهٔ مسابقهٔ مقالهٔ خوب ==
== برندهٔ مسابقهٔ مقالهٔ خوب ==

نسخهٔ ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۵۳

رأی‌مندان

شرایط واجد رأی بودن همانی است که در مسابقه‌های عکاسی انبار به کار می‌رود یعنی حداقل ۱۰ روز عمر حساب کاربری و داشتن ۵۰ ویرایش (تا قبل از آغاز فینال). c:Commons:Photo challenge/2019 - December - Mirrors/Voting. ‏4nn1l2 (بحث) ‏۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۳:۳۰ (UTC)پاسخ

@4nn1l2: امیر گرامی سلام. مجاز هستم به گمخ مقاله‌ای که خودم نامزدش کردم به‌عنوان «بهترین گزینش» رأی دهم؟ البته بخاطر روند بررسی بسیار پربار توسط بررسی‌کننده قصد دارم به آن رأی دهم. :) جیپیـــوتر ‏۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۶:۵۳ (UTC)پاسخ
@Jeeputer: سلام. بله. من اگر جای شما بودم، با م به عنوان ترجیح اول به آن رأی می‌دادم (فارغ از اینکه شانس برنده شدن دارد یا نه). ترجیح دوم را محتاطانه‌تر انتخاب می‌کردم تا رأیم هدر نرود. ‏4nn1l2 (بحث) ‏۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۶:۵۹ (UTC)پاسخ

تجمیع آرا

@4nn1l2: از آنجا که روش رأی بدیل را به کار بستید، خوب است که روش تجمیع آرا و گره‌گشایی از وضعیتی که آرای چند گزینه مساوی باشند را اینجا مستندسازی کنید. — حجت/بحث ‏۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۵۵ (UTC)پاسخ

نسبت به این کلمهٔ «جمع‌بندی» بدبین شده‌ام :-( جمع‌بندی نخواهم کرد. رأی‌شماری مطابق با روش توضیح‌داده‌شده در مقاله رأی بدیل صورت خواهد گرفت. ابتدا ترجیحات اول رأی‌دهندگان خوانده می‌شود و اگر نامزدی اکثریت مطلق را کسب کرده بود همان لحظه برنده لقب خواهد گرفت. وگرنه، نامزدی که کمترین ترجیح اول را گرفته حذف می‌شود و کسانی که به او رأی داده بودند ترجیح دومشان لحاظ خواهد شد. این روند ادامه خواهد یافت تا تنها دو نامزد باقی بمانند و برنده از بین آن‌ها انتخاب شود.
به عنوان مثال، آرا تا این نسخه را می‌شمارم:
  • ه‍ : ۵
  • ج: ۴
  • الف؛ ۱
  • د: ۱
  • ب: ۰
هیچ‌کدام اکثریت مطلق (۶) را کسب نکرده‌اند. شمارش به دور دوم می‌رود. ب، د، و الف حذف می‌شوند. کسی تا حالا به ب رأی نداده است. کاربر:3000MAX به د رأی داده است که حذف می‌شود. ترجیح دوم کاربر:3000MAX گزینهٔ ب بوده است که قبلاً از دور مسابقه خارج شده بود. لذا رأی او فرسوده می‌شود و در تعیین برنده سهمی نخواهد داشت. کاربر:MOSIOR به الف رأی داده است که حذف می‌شود، ولی ترجیح دوم کاربر:MOSIOR گزینهٔ ه‍ است، لذا رأیش به حساب این گزینه واریز می‌شود. گزینهٔ ه‍ صاحب ۶ رأی و اکثریت مطلق آرا می‌شود و برنده لقب می‌گیرد.
کاربر:3000MAX هر دو ترجیحش را با قلبش انتخاب کرده لذا رأیش می‌سوزد و فرسوده می‌شود :-) بهتر است برای انتخاب ترجیح اول ریسک کرد؛ ولی برای دومی چنین نکرد (برای ترجیح دوم به آن نامزدی رأی دهید که از یک حداقل شانسی برخوردار است).
با توجه به اینکه پارسال برنده به واسطهٔ قرعه‌کشی انتخاب شد، از روش رأی بدیل استفاده کردم تا احتمال تعیین برنده به قید قرعه کاهش یابد (از طریق شمارش ترجیحات دوم کاربران). اما این احتمال به صفر نمی‌رسد. گره‌گشایی مشابه پارسال انجام خواهد گرفت (ویکی‌پدیا:جایزه مقاله خوب سال/۲۰۱۹/قرعه).
4nn1l2 (بحث) ‏۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۵۸ (UTC)پاسخ
ممنون از مستندسازی روش. عبارت «جمع‌بندی» را به «تجمیع» تغییر دادم که حساسیت‌زا و ابهام‌برانگیز نباشد. — حجت/بحث ‏۸ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۲۰:۰۴ (UTC)پاسخ

شمارش آرا

مقالهٔ خوب سال
نامزد دور اول دور دوم دور سوم دور چهارم
الف ۶ ۷
ب ۴
ج ۱۸ ۱۸ ۱۹ ۱۹
د ۵ ۸ ۸
ه‍ ۱۲ ۱۲ ۱۶ ۱۸
آرای فرسوده ۰ ۲ ۶
آرای پیش‌رونده ۴۵ ۴۵ ۴۳ ۳۷
  • تعداد آرای مأخوذه ۴۷ است. آرای کاربران Jahandokht و Mehdi5555 به دلیل رأی‌مند نبودن حذف می‌شود. این دو پیش از رأی‌گیری کمتر از ۵۰ ویرایش داشته‌اند.
  • دور اول شمارش: ۴۵ رأی وجود دارد و اکثریت مطلق برابر ۲۳ است. هیچ گزینه‌ای به این مقدار نمی‌رسد؛ لذا شمارش به دور بعدی خواهد رفت. آرای فرسوده برای دور اول بی‌معناست.
  • دور دوم شمارش: گزینهٔ ب که کمترین آرا را گرفته حذف می‌شود. آرای Taranet و AbDaryaee و ArefKabi به حساب گزینهٔ د واریز می‌شود و رأی Pinkfloyd amir به حساب گزینهٔ الف. هیچ رأیی فرسوده نمی‌شود. تعداد کل آرای پیش‌رونده همان ۴۵ است و اکثریت مطلق برابر ۲۳ که باز هم توسط هیچ گزینه‌ای احراز نمی‌شود؛ لذا شمارش به دور بعدی خواهد رفت.
  • دور سوم شمارش: گزینه الف که تا این لحظه کمترین آرا را دارد حذف می‌شود. آرای MOSIOR و 4nn1l2 و Amin(امین) و Doostdar به حساب گزینهٔ ه‍ واریز می‌شود و رأی ابوالقاسم رجبی به حساب گزینهٔ ج. رأی Rezakhazai نمی‌تواند به حساب گزینهٔ ب وازیر شود چون این گزینه قبلاً حذف شده بود. در نتیجه رأی او فرسوده می‌شود. همچنین رأی Pinkfloyd amir نیز فرسوده می‌شود چون گزینهٔ الف ترجیح دوم او بوده و از حداکثر رمق رأیش استفاده شده است و دیگر نمی‌تواند پیش برود. با کسر دو رأی فرسوده، تعداد کل آرای پیش‌رونده به ۴۳ کاهش می‌یابد. اکثریت مطلق به ۲۲ کاهش می‌یابد که هنوز هیچ گزینه‌ای به آن نرسیده است. لذا شمارش به دور بعدی خواهد رفت.
  • دور چهارم شمارش: گزینهٔ د که در بین گزینه‌های باقیمانده کمترین رأی را گرفته است حذف می‌شود. آرای محک و Gharouni به حساب گزینهٔ ه‍ واریز می‌شود. آرای 3000MAX و Armin1718 نمی‌تواند به ترتیب به حساب گزینه‌های ب و الف واریز شود، چون این گزینه‌ها قبلاً حذف شده بودند لذا این دو رأی فرسوده می‌شوند. رأی مهرنگار نیز فرسوده می‌شود چون او اصلاً ترجیح دومی معرفی نکرده است. آرای Taranet و AbDaryaee و ArefKab نیز از رمق می‌افتند و فرسوده می‌شوند و نمی‌توانند جلوتر بروند. البته Taranet ترجیح سومی هم معرفی کرده است ولی مفید واقع نمی‌شود چون اولاً خلاف مقررات رأی‌دهی عمل کرده و رأی‌مندان مجاز به معرفی حداکثر دو ترجیح بودند. ثانیاً حتی اگر کاربران را در بیان تعداد ترجیحات آزاد می‌گذاشتیم، ترجیح سوم او قبلاً حذف شده بود و باز هم رأیش از رمق می‌افتاد. به هر حال، ۶ رأی در این دور فرسوده می‌شوند و تعداد آرای پیش‌رونده به ۳۷ کاهش می‌یابد. اکثریت مطلق در این وضعیت برابر ۱۹ است که توسط گزینهٔ ج احراز شده و همو برنده اعلام می‌شود.
گمخ سال
نامزد دور اول دور دوم دور سوم
الف ۱۱ ۱۱ ۱۲
ب ۱
ج ۵ ۵ ۵
د ۴ ۴
ه‍ ۵ ۵ ۶
آرای فرسوده ۱ ۲
آرای پیش‌رونده ۲۶ ۲۵ ۲۳
  • تعداد آرای مأخوذه ۲۷ است. رأی Mehdi5555 به دلیل رأی‌مند نبودن حذف می‌شود. او پیش از آغاز رأی‌گیری کمتر از ۵۰ ویرایش داشته است.
  • دور اول شمارش: تعداد آرا ۲۶ است. اکثریت مطلق برابر ۱۴ است. هیچ گزینه‌ای این مقدار را احراز نکرده است، لذا شمارش به دور بعدی خواهد رفت.
  • دور دوم شمارش: گزینهٔ ب که کمترین آرا را کسب کرده حذف می‌شود. رأی Editor7798 که ترجیح دومی معرفی نکرده، همینجا از پیش رفتن باز می‌ماند و فرسوده می‌شود. تعداد آرای پیش‌رونده به ۲۵ کاهش می‌یابد و مقدار اکثریت مطلق به ۱۳. هیچ گزینه‌ای به این مقدار نرسیده است. شمارش آرا به دور بعدی کشیده می‌شود.
  • دور سوم شمارش: گزینهٔ د که در بین آرای باقیمانده کمترین رأی را کسب کرده حذف می‌شود. رأی مرتضا و Gnosis به ترتیب به حساب گزینه‌های الف و ه‍ واریز می‌شود. آرای کاربران Benyamin و Nightdevil که ترجیح دومی معرفی نکرده‌اند فرسوده می‌شود. تعداد آرای پیش‌رونده به ۲۳ کاهش می‌یابد و اندازهٔ اکثریت مطلق به ۱۲. گزینهٔ الف به این مقدار رسیده است، پس در همین لحظه برنده اعلام می‌شود.

4nn1l2 (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۰۷:۲۱ (UTC)پاسخ

@4nn1l2: ممنون! فکر کنم عمل به توصیهٔ شما که رأی اول را بر اساس دلم بدهم و رأی دوم را بر اساس عقلم، باعث شد که در هر دو مورد رأی دومم همانی باشد که نهایتاً برنده شد!
به کاربر:Zahra emarati که برندهٔ جایزهٔ مقالهٔ خوب سال ۲۰۱۹ شدند و کاربر:مرتضا و کاربر:Ahmad252 که برندهٔ جایزهٔ گمخ خوب سال ۲۰۱۹ شدند تبریک می‌گویم! — حجت/بحث ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۰۳ (UTC)پاسخ
@Huji: شما به توصیهٔ من عمل کردید ولی کاربر:Nightdevil نکرد و به مقالهٔ رقیب رأی داد! وگرنه الآن شرایط وارونه بود :) در آن صورت یک بار 🧠تان پیروز می‌شد و یک بار ❤️تان! الان عقلتان از قلبان دو صفر جلو زده :-D4nn1l2 (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۰۲ (UTC)پاسخ
@4nn1l2: البته از بعضی اگر بپرسید می‌گویند من کلاً قلب ندارم. یادم هست یکی از قدیمی‌ها راجع به من نوشته بود «سرد و بی‌احساس» یا همچو چیزی. اما خاطرم نیست کدام کاربر کجا نوشته بود. به یابنده جایزه‌ای تعلق خواهد گرفت! — حجت/بحث ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۵۳ (UTC)پاسخ

برندهٔ مسابقهٔ مقالهٔ خوب

@4nn1l2: اگر چه من قدردان کمک‌های ImanFakhri در گمخ شاپور یکم هستم اما نمی‌دانم این که به کسی نهایتاً خودش ناظر و جمع‌بندی‌کنندهٔ گمخ بوده جایزهٔ مقالهٔ خوب را بدهیم درست هست یا نه. — حجت/بحث ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۱۲ (UTC)پاسخ

بله، نفس جمع‌بندی مقاله توسط کاربر:ImanFakhri خیلی به دل نمی‌نشیند است. به گواه آمار صفحه ایشان ویرایش‌های متعدد و حجیمی در مقاله داشته‌اند (مثال)، لذا من به دور از انصاف دانستم که جایزه صرفاً به Zahra emarati داده شود. توجه کنید که ImanFakhri جمع‌بندی را به درخواست Sa.vakilian انجام داده است (پینگ شده است). من حدس می‌زنم او در رودرباستی و تعارف گیر کرده و نتوانسته نه بگوید. همچنین اینکه نامش را به عنوان نامزدکننده در کنار Zahra emarati ننوشته را به پای فروتنی باب‌طبع فرهنگ ایرانی می‌گذارم. برداشت من این بود که او در مقام مؤلف مقاله نقش ایفا کرده است. این قضاوت من بود. اگرچه بر این باورم که تصمیم‌گیری نهایی بر عهدهٔ مجری است، ولی از آن طرف چون شخصاً به فروتنی و تعارف اعتقادی ندارم (و مخالف سرسخت چنین مفاهیمی هستم)، تصمیم نهایی را به هیئت داوران محول می‌کنم. اگر نظر هیئت داوران این بود که کم‌کاری و قصور از خود ImanFakhri بوده، در اصلاح نتایج درنگ نخواهم کرد. از هیئت داوران تقاضا دارم که به «ضایع» بودن یا نبودن چنین اقدامی توجه نکنند و صرفاً نظرشان در باب درستی/نادرستی تصمیم من بیان کنند.
@Huji،‏ Ahmad252،‏ Wikimostafa،‏ Artahooei1،‏ محک و سیمون دانکرک: لطفاً فقط با یک بله/خیر و در اسرع وقت به این سؤال جواب بدهید: آیا جایزهٔ مقالهٔ خوب سال بابت مقالهٔ شاپور یکم علاوه بر Zahra emarati به ImanFakhri هم اعطا شود؟ اگر چهار نفر یا بیشتر پاسخ «نه» بدهند، جایزه پس گرفته خواهد شد. متشکرم ‏4nn1l2 (بحث) ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۴:۵۱ (UTC)پاسخ
سپاس از جناب فور بابت لطفی که به بنده داشتند. من در این مقاله صرفا کمک حال بودم و کار اصلی رو خود کاربر انجام دادند. به همین خاطر لطفاً این جایزه از من گرفته شود چون من مشارکتی آنچنانی در آن نداشته‌ام. با مهر --ImanFakhriTalk ‏۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۰، ساعت ۱۵:۰۱ (UTC)پاسخ