نوده (همدان)

مختصات: ۳۵°۰۲′۱۱″ شمالی ۴۸°۵۴′۵۲″ شرقی / ۳۵٫۰۳۶۳۹°شمالی ۴۸٫۹۱۴۴۴°شرقی / 35.03639; 48.91444
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


نوده (همدان)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
شهرستانهمدان
بخشبخش شرا
دهستانچاه دشت
مردم
جمعیت۱۰۳ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۱۰۱۳۴

نوده (همدان)، روستایی از توابع بخش شرا شهرستان همدان در استان همدان ایران است.این روستا به این جهت اسم قره‌باغ را پیدا کرده که آذربایجانی‌های از از قره‌باغ روسیه به این دشت سرسبز آمدند و چون از قره باغ آذربایجان روسیه بودند و بعده ها به اسم نظری ها اسم عوض میکنند به این روستا نوده قره باغی میگویند بعد از نظری های قره باغی قومهای کوچکی مثل رحیمی ها و حیدریها و فرجی ها از جاهای دیگر به این روستا نقل مکان کرده اند

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان چاه دشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر (۶۳خانوار) بوده‌است.


نوده قرباغی . [ ن َدِ هَِ ق َ رَ ] (اِخ ) دهی است از دهستان شراء از بخش کبودرآهنگ شهرستان همدان ، در 28 هزارگزی جنوب شرقی کبودرآهنگ بر سر راه کوریجان به شراء در جلگه ٔ سردسیری واقع است و ۱۰۲ تن سکنه دارد. آبش از قنات ، محصولش غلات و انگور و حبوبات ، شغل مردمش زراعت و گله داری و قالی بافی است . (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5).وجود یک قبرستان قدیمی در جنوب غرب این روستا حکایت از قدمت دیرینه روستای نوده قره باغی است متاسفانه بنا به گفته بسیاری از ساکنین این روستا دو بنای دیگر یکی حمام قدیمی و دیگری مسجد جامع این روستا بی شک یکی از بهترین بنا های خشتی در روستا بوده که در سال های۶۳ _۱۳۶۰از میان برداشته شده است قعله قدیمی روستای نوده قره باغی این قعله متعلق است به عباس خان قره باغی که یکی از خان های روستای نوده قره باغی و میلاجرد است که در اصل ندیده ی سردار پناه علی خان جوانشیر از سرداران قره باغ است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.