نشانه گرگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نشانه گرگ یا نشانه گرگ خاکستری یک نماد دست ناسیونالیستی و پان‌ترکیسم ترک است. ناسیونالیست‌ها و گروه‌ها بدون توجه به دیدگاه‌های سیاسی از آن استفاده می‌کنند و فقط توسط گرگ‌های خاکستری استفاده نمی‌شود.

نشانه گرگ

اصل و نسب[ویرایش]

سلام گرگ خاکستری ریشه پیش از اسلام دارد و از نقش گرگ خاکستری در اساطیر ترکی می‌آید و از فرهنگ بودایی و تنگری‌باوری به ترک‌ها نسبت داده شده‌است. مطالعات تاریخی نشان می‌دهد که توسط اقوام مختلف ترک مانند هون‌ها، قبچاق‌ها و پچنگ‌ها که با استفاده از این علامت به سمت غرب مهاجرت کرده‌اند، استفاده می‌شده‌است. این نماد در شاهنامه فردوسی شاعر ایرانی قرن دهم که شامل مینیاتورهایی از زنان ترک که نشان گرگ خاکستری را می‌سازند نیز دیده می‌شود. در چین مجسمه قرن ششمی از یک خان ترک که نشان گرگ خاکستری را می‌سازد وجود دارد. در یک غار پیدا شد و قدمت آن به دوره گوک‌ترک‌های قبل از اسلام می‌رسد. بسیاری از مسلمانان تندرو آن را کفر یا بت‌پرستی می‌دانند.[۱]

استفاده[ویرایش]

اگرچه اکثراً تصور می‌شود که توسط MHP و گرگ‌های خاکستری استفاده می‌شود، اما در واقع توسط ملی گرایان و گروه‌های ترک از همه دیدگاه‌های سیاسی استفاده می‌شود. کمال قلیچداراوغلو، رهبر CHP، زمانی که در ۱۶ آوریل به یک تظاهرات در قیصری می‌رفت، با یک تابلوی گرگ خاکستری از هواداران خود استقبال کرد. رجب طیب اردوغان در واکنش به آن گفت: "نشانه گرگ خاکستری ساخته شده توسط رهبر CHP را نمی‌توان از حافظه من پاک کرد. و قلیچداراوغلو در پاسخ گفت: «ما هم ناسیونالیست هستیم، ما هم ناسیونالیست هستیم».[۲]

مرال آکشنر، رهبر حزب خوب نیز مکرراً این نماد را در موارد زیادی می‌سازد.[۳][۴]

رجب طیب اردوغان این ژست را در یک راهپیمایی در مرسین قبل از تغییر سریع آن با علامت رابعه انجام داده‌است.[۵]

قانونی بودن[ویرایش]

در اتریش و فرانسه، به دلیل فاشیسم بیش از حد ممنوع است.[۶][۷] بسیاری از سیاستمداران آلمانی از جناح راست و چپ پیشنهاد کردند که سلام گرگ خاکستری ممنوع شود.[۸]

منابع[ویرایش]

  1. ozanbosun. "Bozkurt işareti nedir? Ne anlama geliyor? İşte Bozkurt işaretinin tarihçesi… - Son dakika haberleri". Sözcü (به ترکی استانبولی). Retrieved 2023-01-28.
  2. "Bozkurt işaretinin anlamı nedir? İlk kim yaptı? - Gündem Haberleri". www.posta.com.tr. Retrieved 2023-01-28.
  3. "'Bozkurt' işareti yapan İYİ Parti Genel Başkanı Meral Akşener: 'Partimizi çok zor kurduk ama kalıcı kıldık'". www.yerelingundemi.com (به ترکی استانبولی). Retrieved 2023-01-28.
  4. "Meral Akşener Bozkurt İşareti yaptı! Önce kendisi yazdı sonra kendisi bozdu". Son Havadis (به ترکی استانبولی). 2022-08-31. Retrieved 2023-01-28.
  5. "Erdoğan'dan Mersin'de bozkurt selamı". Takvim (به ترکی استانبولی). Retrieved 2023-01-28.
  6. "Austria: Ban on Turkish nationalist salute in practice". www.aa.com.tr. Retrieved 2023-01-28.
  7. Keddie, Patrick. "France has banned the 'Grey Wolves' – but who are they?". www.aljazeera.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-01-28.
  8. "Germany Seeks to Ban Turkish 'Gray Wolves' Far-Right Symbols | Wolf Song of Alaska". wolfsongalaska.org. Retrieved 2023-01-28.