رشته ماهیچه‌ای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از میوفیلامان)
میوفیلامان
میوفیلامان
جزئیات
شناسه‌ها
لاتینmyofilamentum
THH2.00.05.0.00006
FMA67897
Portion of a myofibril, showing سارکومر structure:
S = Sarcomere, unit of muscle function
A = A-band, region of myosin
I = I-band, region of actin
H = H-zone, region of just myosin
Z = Z-line, sarcomere boundary
M = M-line, sarcomere center

سارکوپلاسم (sarcoplasm) که در واقع سیتوپلاسم فیبرهای عضلانی است با میوفیبریل‌ها که رشته‌های طویل پروتئینی متشکل از میوفیلامان‌ها (Myofilaments) هستند پر شده‌است.

سه نوع میوفیلامان وجود دارد:[۲]

  • رشته‌های ضخیم که از مولکول‌های پروتئینی به نام میوزین تشکیل شده‌اند. این رشته‌ها همان فیلامان‌های تیره‌ای هستند که نوار A را در دستجات عضلانی تشکیل می‌دهند.
  • رشته‌های نازک از مولکول‌های پروتئینی به نام اکتین تشکیل شده‌اند. این رشته‌ها همان فیلامان‌های روشنی هستند که نوار I را در دستجات عضلانی تشکیل می‌دهند.
  • رشته‌های الاستیک از تیتین (Titin) که یک پروتئین بزرگ فنری است تشکیل شده‌اند، این رشته‌ها متصل کننده رشته‌های ضخیم[نیازمند منبع] به " نوار Z " هستند.[۱]

منابع[ویرایش]

برای مطالعه درباره رشته‌های ماهیچه‌ای، می‌توانید به صفحات زیر در ویکی‌پدیا مراجعه کنید:

1. **ماهیچه**: در این صفحه توضیح داده شده که چگونه با رسیدن پیام عصبی به سلول ماهیچه‌ای، حرکت رشته‌های اکتینی و کوتاه شدن نوار اچ (H band) باعث انقباض عضله می‌شود【6†منبع】.

2. **رشته ماهیچه‌ای**: این صفحه به بررسی ساختار رشته ماهیچه‌ای می‌پردازد، شامل توضیح ساختار سارکومر با بخش‌های مختلف آن مانند A-band، I-band، H-zone، Z-line و M-line【7†منبع】.

3. **ماهیچه قلبی**: در اینجا توضیح داده شده که ماهیچه قلبی یکی از سه نوع ماهیچه در مهره‌داران است و بافت اصلی دیواره‌های قلبی را تشکیل می‌دهد【8†منبع】.

4. **بافت ماهیچه‌ای**: این صفحه به موضوع بافت ماهیچه‌ای پرداخته و توانایی آن در انقباض و تشکیل ماهیچه‌ها در بدن جانوران را توضیح می‌دهد【9†منبع】.

این منابع می‌توانند اطلاعات مفیدی در مورد رشته‌های ماهیچه‌ای و نقش آن‌ها در عملکرد ماهیچه‌ها ارائه دهند.