پرش به محتوا

مینا احدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مینا احدی
مینا احدی، مبارز کمونیست و فعال علیه اعدام
زادهٔ۱۹۵۶
ابهر، استان زنجان
محل زندگیساکن آلمان از سال ۱۹۹۶
ملیتایرانی
تحصیلاتدانشجوی اخراجی
محل تحصیلدانشکدهٔ پزشکی تبریز
پیشهفعال سیاسی
شناخته‌شده برایدبیر کمیته بین‌المللی علیه اعدام
مکتبکمونیست، بی‌دین
همسر(ها)اسماعیل یگانه دوست (توسط حکومت جمهوری اسلامی اعدام شد).

مینا احدی فعال سیاسی کمونیست ایرانی و عضو سابق حزب کمونیست کارگری ایران است. مینا احدی سخن‌گوی کمیته بین‌المللی علیه اعدام[۱] و کمیته بین‌المللی علیه سنگسار است.[۲][۳][۴][۵]

زندگی‌نامه

[ویرایش]

مینا احدی در شهر ابهر به دنیا آمد. وی پس از انقلاب به عنوان دانشجوی دانشکدهٔ پزشکی تبریز، از دانشگاه اخراج شد. به گفتهٔ او اعدام شوهرش اسماعیل یگانه دوست[۶] که فعالی سیاسی بود، در روز سالگرد ازدواج‌شان، از عواملی شد که او بعدها به چهره‌ای در مبارزه با مجازات اعدام تبدیل شود. او پس از اعدام همسرش، به تهران رفت و یک سال بعد، در سال ۱۹۸۲ عازم کردستان شد. پس از ده سال فعالیت سیاسی در آن‌جا، در سال ۱۹۹۰ به کشور اتریش پناهنده شد و شش سال بعد به آلمان آمد و در آلمان زندگی و فعالیت می‌کند. او همچنین از فعالان سابق حزب کمونیست ایران بوده است.[۷]

پانویس

[ویرایش]
  1. شایا گلدوست. «تلاش کمیته بین‌المللی علیه اعدام برای نجات جان ساره و الهام».
  2. «11 جولای روز جهانی علیه سنگسار گفتگو با مینا احدی». wpiranfa.com. ۲۰۲۰-۰۷-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۰۵.
  3. «فراخوان به همه انسان هائی که می‌خواهند سکینه و سایر محکومین به سنگسار نجات داده شوند». equal-rights-now.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۰۵.
  4. «نمایشگاهی از آثار دلارا دارابی توسط کمیته بین‌المللی علیه سنگسار و اعدام در آلمان در دانشگاه فنی برلین برگزار می‌شود». رادیو فردا. ۲۰۰۶-۱۱-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۰۵.
  5. «ایران قانون سنگسار را اصلاح می‌کند». صدای آمریکا. ۲۰۱۳-۰۵-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۰۵.
  6. مینا احدی (۲۰۱۱-۰۷-۰۶). «حرفی که هیچگاه زده نشد! …به یاد هفت نفر از دوستانم که در زندان تبریز اعدام شدند!». آزادی بیان. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۰۵.
  7. «در مورد کناره‌گیری رفیق مینا احدی از حزب کمونیست کارگری». حزب کمونیست کارگری ایران. ۲۰۲۲-۱۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۷-۰۵.

منابع

[ویرایش]

پیوند به بیرون

[ویرایش]