مچدونیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Macedonia
مچدونیا همراه با بستنی
گونهسالاد
مواد اصلیمیوه یا تره‌بار

مَچِدونیا (به انگلیسی: Macedonia) یک سالاد متشکل از تکه‌های کوچک میوه یا سبزیجات است. مچدونیای میوه یک سالاد میوهٔ تازه است و در یونان، رومانی، اسپانیا،[۱] فرانسه، ایتالیا و آرژانتین به‌عنوان دسر استفاده می‌شود. مچدونیای سبزیجات امروزه معمولاً یک سالاد سرد است که شامل سبزیجات و حبوبات می‌شود و در فرانسه اغلب از لوبیای قرمز در آن استفاده می‌کنند.[۲] مچدونیای آماده، مخلوطی از سبزیجات خردشده و اغلب نخود فرنگی است که به‌صورت کنسرو یا منجمد فروخته می‌شود.[۳] گاهی اوقات نیز با سس مایونز مخلوط می‌شود که شبیه سالاد الیویه است.

ریشه‌شناسی[ویرایش]

واژهٔ macedonia در میانهٔ سدهٔ ۱۸ میلادی رایج شد که به سالاد میوه‌ای مخلوط دلالت داشت. این اشاره احتمالاً به تنوع قومی امپراتوری اسکندر مقدونی اشاره دارد،[۴][۵] اما این ریشه‌شناسی «کاملاً ثابت نشده‌است».[۶] گاهی نیز گفته می‌شود که این نام به تنوع قومی در مقدونیه در دوران عثمانی در قرن نوزدهم اشاره دارد،[۷] اما این امکان وجود ندارد، زیرا اولین بار در سال ۱۷۴۰ از این اصطلاح نام برده شده‌است. از اواخر سدهٔ هجدهم، macedonia می‌تواند به معنی مخلوط‌کردن چیزهای غیرمرتبط باشد، و لزوماً خوراکی نیست.[۸]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Make time for Macedonia" (January 28, 2006) The Times بایگانی‌شده در مارس ۱۷, ۲۰۰۷ توسط Wayback Machine
  2. Larousse Gastronomique
  3. "Macédoine". Iga.net. Retrieved 2017-12-22.
  4. Juan Antonio Cincunegui (24 November 2002) "La palabra en el tiempo", Nuevo Siglo, Buenos Aires, Argentina
  5. Auguste Scheler (1888) Dictionnaire d'étymologie française d'après les résultats de la science moderne p. 313
  6. Oxford English Dictionary, 3rd edition, 2000, s.v.
  7. Dimitar Bechev, Historical Dictionary of North Macedonia, Historical Dictionaries of Europe, Edition 2, Rowman & Littlefield, 2019, شابک ‎۱۵۳۸۱۱۹۶۲۵, Introduction, p. 1.
  8. Alan Davidson, (1999) The Oxford Companion to Food, Oxford شابک ‎۰−۱۹−۲۱۱۵۷۹−۰. Littré. Larousse du XIXe.