موش دالان‌ساز تگزاسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

موش دالان‌ساز تگزاسی
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی edit
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: جونده‌سانان
تیره: Geomyidae
سرده: Geomys
گونه: G. personatus
نام دوبخشی
Geomys personatus

موش دالان‌ساز تگزاسی گونه‌ای از جوندگان خانواده ژئوماتوزها است.[۲] او در جنوب تگزاس (ایالات متحده) و شمال تامولیپاس (مکزیک) زندگی می‌کند. این گونه بیل مکانیکی است که به‌طور عمده از ریشه، لامپ و ریزوم تغذیه می‌کند. زیستگاه طبیعی آنها زمینهای نرم و شنی مناطق باز یا دارای چند درخت است. اعتقاد بر این است که هیچ گونه تهدید قابل توجهی برای بقای این گونه وجود ندارد، اگرچه برخی از گونه‌های زیرآمدی تحت تأثیر تبدیل محیط آن برای مصارف کشاورزی قرار دارند.[۱]

توضیحات تکمیلی[ویرایش]

نرها به طول حدودی ۳۲سانتی‌متر از جمله دم، یعنی حدود۱۱سانتی‌متر می‌رسند. زنان کمی کوچکتر هستند. هر دو جنس وزن حدود ۴۰۰گرم دارند. سطح پشتی کت آن به رنگ خاکستری قهوه ای است، در حالی که رنگ شکم با قسمت‌های تیره‌تر سفید است. دم بسیار کمی مو دارد، مخصوصاً نزدیک انتهای آن. دندانهای برش دهنده دندانهای بالا یک جفت شیار دارند.[۳]

توزیع جغرافیایی[ویرایش]

این گونه در جنوب تگزاس زندگی می‌کند، جایی که شمالی‌ترین توزیع آن در مناطق وال ورد و سان پاتریسیو،[۳] و در ایالت Tamaulipas، شمالی‌ترین منطقه مکزیک یافت می‌شود. آن‌ها را در جزایر مشترک موستانگ و پدر روحانی از خلیج مکزیک نیز می‌توان یافت.

طبقه‌بندی[ویرایش]

  • ج. داویس (Williams i Genoways، 1981)
  • ج. fallax (Merriam، 1895)
  • ج. fuscus (Davis، 1940)
  • ج. maritimus که Davis 1940)
  • ج. megapotamus Davis 1940)
  • ج. personatus (True، 1889)
  • ج. streckeri (Davis، 1943)

وضعیت حفاظت[ویرایش]

این گونه منطقه گسترده‌ای از توزیع دارد و حداقل در بخشی از این منطقه از توزیع، مکرر است که توزیع نامنظم ناشی از تقاضای آن برای خاک‌های نرم و شنی است که در آن می‌توانند خانه‌های خود را بسازند. IUCN وضعیت حفاظت از آن را به عنوان حداقل خطر ذکر می‌کند، زیرا گرچه تمایل جمعیت آن ناشناخته است، اما بعید به نظر می‌رسد با سرعتی که طبقه‌بندی آن را در یک دسته تهدیدآمیز ترجیح می‌دهد، کاهش یابد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ {{{assessors}}} (2008). Geomys personatus. 2008 IUCN Red List of Threatened Species. IUCN 2008. Retrieved on 29 January 2009 Database entry includes a brief justification of why this species is of least concern خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «iucn» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Wilson, D. E.; Reeder, D. M., eds. (2005). Mammal Species of the World (به انگلیسی) (3rd ed.). Johns Hopkins University Press. OCLC 62265494.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Texan Pocket Gopher". NSRL: Museum of Texas Tech University (به anglès). Archived from the original on 5 October 2018. Retrieved 04-07-2014. {{cite web}}: Check date values in: |accessdate= (help)نگهداری یادکرد:زبان ناشناخته (link)