مؤسسه ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی

مختصات: ۴۸°۴۹′۳۹″ شمالی ۲°۲۲′۳۵″ شرقی / ۴۸٫۸۲۷۵۰°شمالی ۲٫۳۷۶۳۹°شرقی / 48.82750; 2.37639
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مؤسسه ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی
نوعدولتی
بنیانگذاری شده۱۷۹۵ میلادی
موقعیتپاریس، فرانسه
وبگاه

مؤسسه ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی (فرانسوی:Institut national des langues et civilisations orientales) که به اختصار اینالکو (فرانسوی: INALCO) خوانده می‌شود، یک مؤسسه آموزش عالی دولتی واقع در شهر پاریس است که در آن حدود صد زبان زنده دنیا (غیر از زبان‌های اروپای غربی) در سطح کارشناسی تدریس می‌شود.[۱] این مؤسسه به لحاظ شمار زبان‌ها و تمدن‌هایی که مورد پوشش قرار می‌دهد، در جهان منحصر به فرد است. در سطح کارشناسی ارشد و دکترا، حدود بیست گروه پژوهشی در چندین رشته علوم انسانی نظیر ادبیات، زبان‌شناسی، ترجمه پژوهی، پردازش زبان‌های طبیعی، جامعه‌شناسی، تاریخ، جغرافی، بازرگانی و روابط بین‌الملل، مجال تحقیق در باب زبان‌ها و فرهنگ‌های اقصی نقاط کره خاکی را از آلاسکا گرفته تا پرو و از چین تا یونان و تمام مناطق اروپای شرقی فراهم می‌آورند.

این مؤسسه در واقع در سال ۱۷۹۵ میلادی تحت عنوان مدرسه زبان‌های شرقی (فرانسوی|École spéciale des Langues orientales) با هدف آموزش زبانهای عربی، ترکی، فارسی و مالایی و به منظور تربیت مترجمان جوانی که بتوانند در عرصهٔ سیاست و تجارت به دولت یاری رسانند، بنیاد نهاده شده بود و صفت شرقی از آن روزگار به یادگار مانده‌است.[۲]

مدرسه زبان‌های شرقی از سال ۱۹۸۵ به مؤسسه ملی زبان‌ها و تمدن‌های شرقی یا اینالکو تغییر نام داده‌است. از جمله استادان زبان فارسی مدرسه زبانهای شرقی می‌توان به لویی-متیو لانگلس، شارل شفر، باربیه دومنار، آنری ماسه، ژیلبر لازار و کریستف بالایی اشاره کرد. هانری کربن، آندره مالرو و نهال تجدد از دانش‌آموختگان این مدرسه بوده‌اند.

منابع[ویرایش]

  1. "L'Inalco en chiffres" (به فرانسوی). Retrieved 09-07-2017. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)
  2. "Présentation et politique de l'Institut" (به فرانسوی). Retrieved 09-07-2017. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ بازدید= (help)