موزه‌های کاپیتولین

مختصات: ۴۱°۵۳′۳۵″شمالی ۱۲°۲۸′۵۷″شرقی / ۴۱٫۸۹۳۰۲۱°شمالی ۱۲٫۴۸۲۵°شرقی / 41.893021; 12.4825
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از موزه کاپیتول)
موزه‌های کاپیتولین
Capitoline Museums
Milo Capitolini
پالازو دی کونسرواتوری یکی از سه ساختمان اصلی موزه‌های کاپیتولین.
موزه‌های کاپیتولین در رم واقع شده
موزه‌های کاپیتولین
موقعیت در رم
بنیان‌گذاری۱۷۳۴ (۱۷۳۴)
مکانPiazza del Campidoglio 1, 00186
رم، ایتالیا
مختصات۴۱°۵۳′۳۵″شمالی ۱۲°۲۸′۵۷″شرقی / ۴۱٫۸۹۳۰۲۱°شمالی ۱۲٫۴۸۲۵°شرقی / 41.893021; 12.4825
گونهباستانشناسی، موزه هنر، سایت تاریخی
مدیرClaudio Parisi Presicce
وبگاه

موزه‌های کاپیتولین (به ایتالیایی: Musei Capitolini ؛به انگلیسی: Capitoline Museums) یک موزه شامل گروهی از آثار هنری و باستان‌شناسی است که در پیاتسا دل کامپیدولیو (میدان کاپیتول) در بالای تپه کاپیتول در رم پایتخت ایتالیا قرار دارد. موزه‌های کاپیتولین در ناحیه کولوسئو (به ایتالیایی:Colosseo) و درست خارج از کولوسئوم بنا شده‌است.

طراحی میکل آنژ برای تپه کاپیتولین که در حال حاضر موزه‌های کاپیتولین است. حکاکی شده توسط اتین دوپراک در ۱۵۶۸.

جایگاه تاریخی موزه‌ها میدان ذوزنقه‌ای پالاتسو دِی کُنسِرواتوری (Palazzo dei Conservatori) و پالاتسو نوئوو (میدان نو) بوده که نقشه آن توسط میکل‌آنژ در ۱۵۳۶ کشیده شده و طی یک دوره طولانی بیش از ۴۰۰ سال اجرا شده‌است. تاریخ این موزه‌ها را می‌توان تا ۱۴۷۱ دنبال کرد، زمانی که پاپ سیکتوس چهارم یک مجموعه مهم باستانی برنز را به مردم رم اهدا کرد و آنها را در تپه کاپیتول قرار داد. پس از آن، مجموعهٔ آثار موزه‌ها گسترش یافت و شامل تعداد زیادی از مجسمه‌ها، کتیبه‌ها و دیگر آثار روم باستان و همچنین مجموعه‌ای از آثار هنری و مجموعه‌های جواهرات، سکه‌ها و آثار دیگر مربوط به دوره‌های قرون وسطی و رنسانس شد. موزه‌ها متعلق به شهرداری رم هستند و توسط آن اداره می‌شوند.

در سال ۱۷۳۴ به دستور کلمنت دوازدهم درهای موزه کاپیتولین به عنوان اولین موزه در جهان به روی عموم گشوده شد، با این درک که می‌توان شرایطی فراهم کرد تا از یک محل که در آن هنر وجود دارد همه لذت ببرند و نه تنها صاحبان آن.[۱]

گائول در حال مرگ
گالری موزه‌های کاپیتولین

آثار[ویرایش]

این موزه اکنون میزبان آثار هنری مانند «گائول در حال مرگ» و نیز مجسمه‌هایی همچون مجسمه سوار بر اسب مارکوس آئورلیوس است که هر دو از برنز ساخته شده‌اند.

مجسمه نصب شده مارکوس آئورلیوس سوار بر اسب در مرکز میدان امپراتور مارکوس آئورلیوس یک کپی است و اصل آن در محوطه در موزه‌های کاپیتولین قرار دارد. بسیاری از مجسمه‌های رومی به دستور کلیسای مسیحی و مقامات در قرون وسطی نابود شدند اما این مجسمه حفظ شد با این باور اشتباه که امپراتور کنستانتین، کسی که مسیحیت را مذهب رسمی امپراتوری روم قرار داد، را به تصویر کشیده‌است.

مجسمه‌ای از رومولوس با نام لوپا کاپیتولینا (Lupa Capitolina) یا گرگ کاپیتول یکی دیگر از آثار هنری معروف این موزه است.

ساختمان‌ها[ویرایش]

ساختمان موزه از ۳ ساختمان اصلی تشکیل شده که از طریق یک گالری زیرزمینی به همدیگر متصل هستند. یکی از ساختمان‌ها در قرن ۱۲، دیگری در اواسط قرن ۱۶ و سومی در قرن ۱۷ ساخته شده‌است.

بخشی از این موزه، در ساختمان کناری آن می‌باشد که پالازو دی کنسرواتوری نام دارد و مرکز آثار هنری یونانی و رومی و نیز گالری عکس مدرن است. این بخش، آثار هنرمندانی همچون کاراواجیو، روبنس و تیتیان را در خود نگهداری می‌نماید.

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. AA. VV. Roma e dintorni, edito dal T.C.I. nel 1977, pag. 83. ISBN 88-365-0016-1. Sandra Pinto, in Roma, edito dal gruppo editoriale L'Espresso su licenza del T.C.I. nel 2004, pag. 443. ISBN 88-365-0016-1. AA. VV. La nuova enciclopedia dell'arte Garzanti, Garzanti editore, 2000, ISBN 88-11-50439-2, alla voce "museo".
  2. Adriano La Regina, "La lupa del Campidoglio è medievale la prova è nel test al carbonio بایگانی‌شده در ۳ مه ۲۰۱۷ توسط Wayback Machine". La Repubblica. 9 July 2008

منابع[ویرایش]