ماین‌تست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماین‌تست
نماد ماین‌تست
نویسنده(های)
اصلی
پرتو اهولا
توسعه‌دهنده(ها)تیم ماین‌تست
انتشار ابتدایی0.0.1 / ۲ نوامبر ۲۰۱۰؛ ۱۳ سال پیش (۲۰۱۰-۰۲}})
انتشار پایدار
5.8.0[۱] ویرایش در ویکی‌داده
4 دسامبر 2023
مخزن
نوشته‌شده باC++, لوآ
موتورIrrlicht (بازی از یک انشعاب که توسط تیم ماین‌تست توسعه داده می‌شود به اسم irrlicht-mt استفاده می‌کند)
سیستم‌عامللینوکس، فری‌بی‌اس‌دی، مایکروسافت ویندوز، اواس ده، اندروید
گونهسندباکس، بقا
پروانهاز ۲۰۱۳ به بعد: گنو ال‌جی‌پی‌ال ۲٫۱ یا بالاتر[۲][۳]

۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳: پروانه عمومی همگانی گنو نسخه ۲٫۰ یا بالاتر[۴][۵]

بازی در بدو وجود نرم‌افزار انحصاری بود[۶]
وبگاه

ماین‌تست یک بازی ویدیویی و موتور بازی سندباکس آزاد و متن‌باز با تمرکز بر گرافیک وکسل است. بازی در درجه اول به C ++ نوشته شده‌است و از موتور Irrlicht استفاده می‌کند. ماین‌تست یک رابط برنامه‌نویسی برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند بازی‌ها و مدهای خود را به زبان لوآ بنویسند. این بازی چند سکویی است و برای لینوکس، ویندوز، فری‌بی‌اس‌دی، مک‌اواس و اندروید در دسترس است.

در بازی پیش‌فرض ماین‌تست، که Minetest Game (به‌اختصار MTG) نام دارد، بازی‌کنان دنیای سه‌بعدی بلوکی ساخته شده را در اختیار دارند. و می‌توانند در این دنیا که از هر جهت تقریباً ۳۱۰۰۰ بلوک طول دارد، کشف و استخراج می‌کنند. بازی‌کن‌ها می‌توانند در این دنیا مواد خام را استخراج و با آن‌ها ابزار و آیتم‌های دیگر بسازند. و سپس اقدام به ساخت ساختمان و سازه‌های مختلف کنند. بسته به بازی انتخاب شده و حالت‌های موجود، بازی‌کنان می‌توانند با موجودات درون بازی یا دیگر بازی‌کنان مبارزه ویا تعامل کنند.

روش‌های بازی ماین‌تست شبیه به بازی ماین‌کرفت از سال ۲۰۰۹ است؛[۷] اگرچه نویسنده اصلی آن را به عنوان یک «رونوشت از ماین‌کرفت» توصیف نکرده‌است. پس از یک دهه توسعه فعال، بازی تحسین منتقدان و محبوبیت بدست آورد و از نوامبر ۲۰۱۳، بازی بیش از ۱٫۴ میلیون بار دریافت از گیت‌هاب داشته‌است. هم‌چنین نسخه اندروید آن بیش از نیم میلیون بار از گوگل پلی دریافت شده‌است.

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "5.8.0".
  2. "LICENSE.txt". GitHub. October 25, 2021.
  3. "Remove doc/gpl-2.0.txt, add doc/lgpl-2.1.txt". GitHub. 2013-09-28.
  4. "Switch the license to be LGPLv2/later, with small parts still remaining as GPLv2/later, by agreement of major contributors". GitHub. 2012-06-05.
  5. "Working version before block send priorization update". GitHub. 2010-11-27.
  6. "Initial files". GitHub. 2010-11-26.
  7. Saunders, Mike (November 2017). "Minetest". Linux Magazine (204/2017). Archived from the original on February 3, 2021. Retrieved July 30, 2020.