ماناسلو

مختصات: ۲۸°۳۳′۰″ شمالی ۸۴°۳۳′۳۵″ شرقی / ۲۸٫۵۵۰۰۰°شمالی ۸۴٫۵۵۹۷۲°شرقی / 28.55000; 84.55972
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ماناسلو
Map
ماناسلو در استان گانداکی واقع شده
ماناسلو
ماناسلو
موقعیت ماناسلو
ماناسلو در Nepal واقع شده
ماناسلو
ماناسلو
ماناسلو (Nepal)
مرتفع‌ترین نقطه
ارتفاع۸٬۱۶۳ متر (۲۶٬۷۸۱ فوت)
رتبه هشتم
برجستگی۳٬۰۹۲ متر (۱۰٬۱۴۴ فوت) ویرایش این در ویکی‌داده
رتبه هشتادم
ایزولاسیون۱۰۶ کیلومتر (۶۶ مایل) ویرایش این در ویکی‌داده
فهرست‌بندیهشت‌هزارمتری
بسیار برجسته
جغرافیا
موقعیت   نپال
رشته‌کوه مادرهیمالیا
صعود
نخستین صعود۱۹۵۶  ژاپن

ماناسلو (به انگلیسی: Manaslu) در منطقهٔ Gorkha (گورخا) واقع در Mansiri Himal که بخشی از هیمالیا در نپال است، جای گرفته است. به زبان نپالی کوتانگ Kutang نامیده می‌شود. ماناسلو دارای خط الراسهای طولانی، یخچالها و چشم‌اندازهایی با شیب زیاد می‌باشد. بلندترین قله آن دارای ارتفاع ۸۱۶۳ متر است. وجود خط الراسی طولانی و دره‌ای یخ زده تشخیص این کوه را از دوردستها امکان‌پذیر می‌کند. ضمن آنکه برج قله به این کوه دورنمایی رؤیایی داده. اولین صعود کوه در سال ۱۹۵۶ توسط گروهی از کوهنوردان کشور ژاپن و از مسیر شمال شرقی صورت گرفت. در سال ۱۹۷۲ تعداد ۱۵ کوهنورد کشور کره در ارتفاع ۲۲٬۸۰۰ فیتی کوه بر اثر سقوط بهمنی سهمگین جانشان را از دست دادند، این حادثه بعنوان یکی از فجایع هیمالیا بشمار می‌رود. در همین سال راینهولد مسنر کوهنورد تیرولی موفق شد بعنوان سومین انسانی که به دو قله ۸۰۰۰ متر صعود کرده ماناسلو را فتح نماید. بیش از او تنها هرمان بول و کورت دیمبرگر موفق به این امر شده بودند. اما مسنر که بعدها به عنوان نخستین کوهنورد بر تمامی ۸۰۰۰ متریها فائق آمد در ماناسلو هم مانند نانگاپاربات یکی از همراهانش را از دست داد تا با توجه منفی رسانه‌ها و سایر کوهنوردان روبرو شود.
تاکنون بیش از ۲۵۰ کوهنورد ماناسلو را فتح کرده‌اند که در این راه حدود ۵۲ تن جانشان را از دست داده‌اند و از این لحاظ ماناسلو پس از آناپورنا، نانگاپاربات، کی ۲ وکانچن چونگا قرار دارد (از نظر نسبت صعودها به کشته‌ها).

صعودها[ویرایش]

لازم است ذکر شود کوهنوردان ایران نیز در سال ۱۳۵۵ موفق به فتح قله ماناسلو بعنوان نخستین ۸۰۰۰ متری ایرانیها شدند. در این سال محمد جعفر اسدی از اعضای تیم ۸ نفره ایران توانست به همراه یک کوهنورد ژاپنی و یک شرپای نپالی برفراز قله بایستد. سرپرستی این صعود را محمد خاکبیز بر عهده داشت.[۱] مهدی عمیدی در اردیبهشت سال ۸۸ و نیز در سال ۹۰ اولین زن ایرانی پروانه کاظمی موفق به صعود این قله شدند. ۲۱ اردی بهشت ۱۳۹۱ جعفر ناصری بعد از صعود به ماناسلو و هنگام بازگشت سقوط کرد و جان سپرد.[۲][۳][۴]

زهرا نعمتی دومین زن ایرانی بود که در مهرماه ۱۳۹۸ توانست این قله را فتح کند.[۵]

محمدمعین عباسی نیاسر جوان‌ترین فاتح ایرانی این قله است.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فهرست قلل شاخص جهان به همراه مشخصات». فهرست مرجع کوهنوردان.
  2. «مرگ نخبگان کوهنوردی، از جلال رابوکی تا آیدین بزرگی». رادیو فردا. ۴ مرداد ۱۳۹۲.
  3. «عجله باعث مرگ جعفر ناصری شد». مشرق. ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱.
  4. «برخلاف ادعای فدراسیون کوهنوردی برادر من با مجوز شورای برون مرزی راهی هیمالیا شد». کوه نیوز. ۷ مرداد ۱۳۹۲.[پیوند مرده]
  5. «بانوی کوهنورد تبریزی به هیمالیا صعود کرد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۹-۰۹-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۱۰-۱۱.
  6. «گزارش برگزاری آئین اختتامیه «هشتمین جشنواره صعودهای برتر»». msfi.ir. ۲۰۲۱-۱۲-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۴-۱۰.

الگو:موضوعات نپال